راهنمای انتخاب بهترین اسباب بازی برای کودکان در سنین مختلف

راهنمای انتخاب اسباب‌بازی برای کودکان

به عنوان مادر و یا یکی از والدین فرزندتان، آیا پیش از خرید اسباب‌بازی به این موضوع فکر می‌کنید که کدام یک از آن‌ها مناسب روحیه و علایق کودکتان است؟ و یا چه نوع عروسک و یا اسباب‌بازی‌ای برای سن او وجود دارد؟ انتخاب اسباب‌بازی مناسب سن کودکان از مهم‌ترین نکاتی است که قبل از خرید باید به آن دقت کرد.
هر کودکی اسباب‌بازی خودش را دارد. بگذارید اینگونه بگوییم که اسباب‌بازی تنها برای بازی و سرگرم کردن کودکان کاربرد ندارد. البته که شاید ‌مهم‌ترین ویژگی‌ آن همین موارد که ذکر شد باشد اما در نگاهی دیگر جنبه‌های قابل‌ توجه‌تری نیز دارند. اسباب‌بازی‌ها سهم فرآوانی در رشد اجتماعی، ذهنی، فیزیکی و عاطفی کودکان دارند. بچه‌ها ساعت‌های زیادی از روز را به بازی با آن‌ها می‌گذراند و در مواردی به آن‌ها وابسته می‌شوند. به همین دلیل باید در انتخاب آن‌ها نهایت دقت را بکار ببرید.
برای راهنمایی بیشتر در هنگام خرید و انتخاب اسباب‌بازی‌ مناسب سن کودکان پیشنهاد می‌کنیم این نکات را در ذهن خود داشته باشید:

نکات مهم برای خرید اسباب‌بازی براساس سن کودک

۱- اسباب‌بازی‌های ساده را انتخاب کنید.

اسباب‌بازی‌هایی که بیش از حد پیچیده‌اند به کودک اجازه‌ی استفاده از قوه تخیل‌اش را نمی‌دهند. عروسک‌هایی که توسط یک دکمه به راه می‌افتند و یا آواز می‌خوانند در واقع نیاز به کودک شما دارند تا هدایت شوند. برای مثال لگوها، پازل‌ها و اسبا‌ب‌بازی‌های بلوک مانند در عین سادگی به فرزندتان این امکان را می‌دهند که آنچه را در ذهن‌شان تصور می‌کنند بسازند. این عمل باعث خلاقیت آن‌ها می‌شود.

۲- برای اسباب‌بازی‌های الکترونیکی محدودیت تعیین کنید.

واضح است که ما در عصر الکترونیک زندگی می‌کنیم و هر پدر و مادری که فکر می‌کند می‌تواند فرزندش – حتی یک کودک نوپا – را برای همیشه از کامپیوتر و امثال این دستگاه‌ها دور کند، در واقع می‌داند که در نهایت این توانایی را نخواهد داشت. زندگی ما وابسته به این نوع وسایل است و کودکان نیز به میزان خود با مزیت‌ها و معایب آن‌ها درگیر می‌شوند. اما باید به خاطر داشت که تعیین محدودیت‌ها به خصوص برای کودکان و نوجوانان از اهمیت زیادی برخوردار است.

 

اسباب بازی مناسب برای کودکان سنین مختلف

 

تحقیقات حاکی از آن است که اسباب‌بازی‌های الکترونیکی چندین خطر احتمالی برای سلامتی و رشد کودکان از جمله کاهش شنوایی (اسباب‌بازی‌های با صدای بلند)، افزایش وزن (بی‌تحرکی هنگام بازی) و تاخیر در یادگیری زبان و رشد به وجود می‌آورند. در واقع اسباب‌بازی‌هایی که کودک به هیچ کاری جز تماشای آن نیاز ندارد، یک سبک یادگیری منفعل را در آن‌ها ایجاد می‌کند، که می‌تواند در یادگیری تفکر مستقل تداخل ایجاد کند.

۳- تعداد زیادی اسباب‌بازی برای کودک خود نخرید.

بسیاری از والدین تصور می‌کنند که هرچه تعداد اسباب‌بازی‌های فرزندشان بیشتر باشد، او سرگرم‌تر و خوشحال‌تر خواهد بود. اما بگذارید این واقعیت را به شما بگوییم که اینگونه نیست. زمانی که اسباب‌بازی‌های زیادی را در اختیار کودک خود قرار می‌دهید، قدرت تمرکز و لذت بردن حداقلی از آن‌ها گرفته می‌شود.

پیشنهاد می‌شود که والدین اسباب‌بازی‌ها را درون جعبه بگذارند و پس از چند هفته یک اسباب‌بازی جدید به او هدیه بدهند. اگر کودک شما چندین اسباب‌بازی از یک نوع مشابه دارد، بگذارید قبل از معرفی یکی دیگر، آن اسباب‌بازی‌ای که در حال حاضر در اختیار دارد را به صورت کامل با آن بازی کند. به عنوان مثال، بچه‌ها به طور همزمان به پنج نوع مختلف اسباب‌بازی مرتب‌سازی نیاز ندارند. بنابراین یادتان باشد که در تعویض اسباب‌بازی‌های قدیمی با اسباب‌بازی جدید هیچ‌وقت عجله نکنید.

تا اینجا چند نکته‌ی کاربردی برای خرید اسباب‌بازی را باهم مرور کردیم. حال به سراغ موضوعی دیگر که همان انتخاب اسباب‌بازی مناسب سن کودکان و رده‌بندی سنی آن‌هاست می‌رویم.

انتخاب اسباب‌بازی مناسب سن کودکان و رده‌بندی سنی آن‌ها

کودکان از اسباب‌بازی‌هایی که توانایی تسلط بر آن‌ها را دارند و برای مرحله خاص رشد آن‌ها مناسب است، لذت می‌برند. در ادامه چند پیشنهاد برای انواع اسباب‌بازی‌هایی که مناسب سن آن‌ها است را شرح می‌دهیم:

اسباب‌بازی برای کودکان صفر تا شش ماهگی

نوزادان شیفته‌ی حرکت، صدا و تصاویر ساده سیاه و سفید هستند. در این زمان آن‌ها بدن خود را کشف می‌کنند، روی هماهنگی چشم و دست، رسیدن و گرفتن اشیا کار می‌کنند. اسباب‌بازی‌های متناسب با سن نوزادان شامل موبایل، جغجغه، جعبه‌های شلوغ و هر چیزی است که می‌تواند به گرفتن، کشیدن انگشت، لگد زدن، فشار دادن یا لرزش دست ارتباط پیدا کند.

 

معرفی اسباب بازی های مناسب برای نوزادان

 

اسباب‌بازی برای کودکان شش تا هشت ماهگی

نوزادان بزرگتر می‌توانند اسباب‌بازی‌های کوچک را در دست بگیرند. آن‌ها در حال آموختن در مورد علت و معلول هستند و برای تسلط بیشتر فعالیت‌ها را بارها و بارها تکرار می‌کنند. آن‌ها همچنین دوست دارند اسباب‌بازی‌ها را از دستی به دست دیگر و به داخل و خارج از ظروف منتقل کنند. بسیاری از اسباب‌بازی‌های مشابه برای نوزادان ۰ تا ۶ ماهه به روش‌های جدیدی توسط نوزادان بزرگتر استفاده می‌شوند.

 

انتخاب اسباب بازی برای نوزاد 6-8 ماه

 

اسباب‌بازی برای کودکان 18-8 ماهگی

این سنی است که نوزادان شروع به پیش بینی نتایج می‌کنند. درباره‌ی هدفی تصمیم می‌گیرند و به عمد برای تحقق آن اقدامی انجام می‌دهند. آن‌ها همچنین اندازه، شکل و فضا را آزمایش می‌کنند. به همین دلیل اسباب‌بازی مناسب سن کودکان مخصوصا در دوران نوزادی شامل اسباب‌بازی‌های هل دادنی/ کشیدنی، بلوک‌ها، لیوان‌های تودرتو، مرتب‌سازی شکل‌ها و اسباب‌بازی‌های ساده‌ی از هم جدا هستند.

 

بهترین اسباب بازی برای کودکان زیر یک سال

 

اسباب‌بازی برای کودکان 24-18ماه

این سن زمان مناسبی برای معرفی لباس‌ها، عروسک‌ها، وسایل آشپزخانه و ماشین‌های اسباب‌بازی، کامیون‌ها و اتوبوس‌های مدرسه به کودک است.

 

بهترین اسباب بازی برای کودک دو ساله

 

اسباب‌بازی برای کودکان 4-2 سال

بچه‌ها در طول سال‌های پیش دبستانی در مورد معاشرت چیزهای زیادی می آموزند. مجموعه‌های مینیاتوری مزرعه و خانه‌سازی به آنها این امکان را می‌دهد تا از قوه‌ی تخیل خود استفاده کنند. از طرفی، رنگ‌آمیزی با مداد رنگی و انگشتان دست هم به رشد خلاقیتشان کمک می‌کنند.

به یاد داشته باشید که کودکان در طول این دوره هم به دنبال یادگیری مهارت‌های ساخت و ابدائی نیز هستند. بازی با پازل‌ها، لگوهای بزرگ، بلوک‌ها و سایر اسباب‌بازی‌های ساختمانی کاملا مناسب برای چنین سنی است. ایجاد سر و صدا همیشه برای کودکان هیجان برانگیز است. بنابراین کودکان کم سن و سال در این محدوده سنی عاشق طبل و اسباب‌بازی‌های پر سر و صدا هستند. انتخاب این نوع اسباب‌بازی‌ها نیز توصیه می‌شود.

 

بهترین اسباب بازی برای کودک سه سال

 

نکته‌ی پایانی …

یادگیری و رشد ذهنی کودک به نوع اسباب‌بازی‌ای که والدین برای آن‌ها خریداری می‌کنند بستگی دارد. در این صورت است این اسباب‌بازی‌ها برای فرزندتان جنبه‌ی آموزشی و سرگرمی خواهند داشت.

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*

بازگشت به بالا