بهترین اسباب بازی برای کودک سه سال چیست؟

نکات مهم برای خرید اسباب بازی کودک سه سال

بچه‌ها در سن سه سالگی توانایی صحبت کردن و ابزار علاقه‌مندی‌های خود را به والدین دارند. شاید نتوانند به طور دقیق بگویند که چیزی را می‌خواهند اما کمک بزرگی به انتخاب وسایل مورد نیازشان به دیگران می‌کنند. به همین دلیل خرید اسباب بازی برای آن‌ها آسان‌تر از کودکان زیر یک سال است. کودکان در این سن نیاز به بازی با عروسک یا اسباب بازی‌هایی دارند که جنبه‌ی سرگرمی و آموزشی را باهم داشته باشند. برای راهنمایی بیشتر در این مقاله می‌خواهیم بهترین اسباب بازی برای کودک سه سال را معرفی کنیم.

نشاط٬ پویایی و میل به آموزش از ویژگی‌های بارز در کودکان سه ساله هستند. بچه‌‌ها دوست دارند که از هر فرصتی برای لذت بردن و تخلیه‌ی انرژی خود استفاده کنند. در این سن مهارت‌های حرکتی و ذهنی کودک به سرعت رشد می‌کنند. بنابراین کودک نیاز دارد تا با اسباب بازی‌هایی سرگرم شود که قدرت درک٬ تخیل و تحلیل را به آن‌ها بدهند.

تنوع اسباب بازی برای کودکان سه ساله بسیار بالا است. اما این موضوع به آن معنا نیست که هرآنچه در بازار وجود دارد را برای آن‌ها بخریم. امنیت و مناسب بودن اسباب بازی مورد نظر برای کودک در وهله اول اهمیت دارد. اکثر اسباب بازی‌ها برای بچه‌ها جذاب به نظر می‌رسند اما اگر تنها یک مورد خطرناک در نوع یا جنس ساختاری آن وجود داشته باشد می‌تواند آسیبی جدی به کودک برساند.

چند نکته برای خرید اسباب بازی برای کودک سه سال

همان‌طور که اشاره کردیم٬ نوع اسباب بازی تنها در فرآیند خرید آن اهمیت ندارد. برخی حساسیت‌ها و نکاتی در ظاهر و یا جنس آن‌ها وجود دارد که پیشنهاد می‌کنیم در حین انتخاب و پس از خریداری به‌ آن توجه داشته باشید.

  1. ترجیحاً عروسک و یا اسباب بازی‌هایی که جنس خز دارند را خریداری نکنید.
  2. اسباب بازی‌هایی که صدای بلند دارند ممکن است آسیب شنوایی برای کودک ایجاد کنند.
  3. اسباب بازی‌هایی که باتری دارند به این دلیل خطرناکند که کودک می‌تواند باتری را جدا کرده و در دهانش بگذارد.
  4. حجم و اندازه‌ی اسباب بازی بسیار مهم است. اگر از قطعات ریز و بسیار کوچک تشکیل شده باشند برای کودک خطرناک خواهد بود.
  5. از خرید اسباب بازی‌های آهنربایی٬ لبه‌دار و تیز خودداری کنید.
  6. بسته‌بندی اسباب بازی را بررسی کنید. اگر پلاستیکی و از جنس سخت است آن را پیش از آنکه به کودک بدهید٬ باز کنید.

انواع اسباب بازی‌ها برای کودک سه سال

۱- اسباب بازی‌های ساختنی

تنوعی که در این مدل اسباب بازی‌ها وجود دارد٬ کار را برای خرید و انتخاب آن آسان می‌کند. جورچین‌ها و لگوهایی که تکه‌های کوچک و بزرگ دارند برای کودک در این سن بسیار جذاب هستند زیرا به او اجازه می‌دهند اشکال متفاوت و جالبی را بسازد. پیش‌تر از مزایای بازی کودکان با لگو گفته بودیم که این اسباب بازی باعث رشد و تقویت مهارت‌های حرکتی او می‌شود. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم که با توجه به روحیات و علایق فرزند خود٬ لگوی مناسب سن او را خریداری کنید تا علاوه بر سرگرم شدن بتواند قوه‌ی تخیل خود را هنگام بازی با آن بکار ببرد. مجموعه اسباب بازی‌های ساده که شامل قطعات ساخت خانه با وسایل مربوط به آن هستند هم برای کودکان زیر سه سال می‌تواند مفید باشد.

۲- اسباب بازی‌های حرکتی

در روزهایی که به دلیل بیماری کرونا کودکان نیز باید در خانه بمانند٬ قطعا تحرک و جنب و جوش آن‌ها نسبت به قبل بسیار کاهش میابد. بچه‌‌ها نیاز دارند که فعالیت داشته باشند تا انرژی اضافی خود را تخلیه کنند. اگر حیاط و یا محیطی نسبتا باز برای بازی کودکان در اختیار دارید٬ برای او سه‌چرخه تهیه کنید تا هم تحرک داشته باشد و هم کم‌کم بازی با دوچرخه را یاد بگیرد. بولینگ‌های خانگی که در ابعاد کوچک ساخته شده‌اند هم برای کودک در این سن مناسب است.

۳- انواع عروسک‌ها

عروسک‌های کارتونی و آن دسته که جنس نرم و لطیفی دارند برای کودک سه ساله مناسبند. مدل‌های مختلفی از این عروسک‌ها در بازار موجود است که کودک می‌تواند بر اساس شخصیت دلخواه کارتونی خود آن‌ها را انتخاب کند. برخی از این عروسک‌ها پس از مدتی مانند خواهر/ برادر و یا فرزند برای کودک شما خواهند شد. بچه‌ها در این سن با داشتن عروسک مورد علاقه‌ی خود می‌توانند نقش‌های پدر و مادر را برای‌شان ایفا کنند. این اتفاق باعث می‌شود که ناخودآگاه برخی از مسئولیت‌ها را در زندگی یاد بگیرند و از رفتار والدین خود نسبت به عروسک‌شان تقلید کنند.

 

خرید انواع عروسک با قیمت مناسب و کیفیت عالی

 

۴- اسباب بازی‌های خلاقانه

برخی از عروسک‌های پارچه‌ای یا به اصطلاح پاپت Puppet به کودک اجازه می‌دهد تا با آن‌ها نمایش‌های عروسکی را یاد بگیرد. منظور از اسباب بازی‌های خلاقه چنین اسباب بازی‌هایی هستند که علاوه بر جنبه‌ی بازی گروهی٬ ذوق و خلاقیت در داستان سازی را به بچه‌ها آموزش دهند. آن‌ها با به حرکت درآوردن این عروسک‌ها به مخاطبان در واقع شروع به صحبت کردن می‌کنند و آرزوها و خواسته های خود را به دیگران می‌گویند. اسباب بازی‌های موزیکال نیز در این دسته‌بندی قرار می‌گیرند. هوش موسیقیایی و تقویت مهارت‌های شنیداری و حرکتی (دست) با بازی با این نوع اسباب بازی‌ها میسر می‌شود.

نکته‌ی پایانی …

در هر مرحله از خرید و انتخاب اسباب بازی٬ از کودک خود کمک بگیرید. آن‌ها بهترین راهنما برای شما هستند. ایمنی٬ توجه به جزئیات٬ زیبایی٬ طراحی و جنس اسباب بازی برای خرید آن بسیار مهم است. اما آنچه بیشتر اهمیت دارد این است که عروسک و اسباب بازی مورد علاقه‌ی فرزند خود را تهیه کنید.

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*

بازگشت به بالا