فواید بازی با پازل برای کودکان و بزرگسالان

بازی با پازل برای کودکان و بزرگسالان

پازل یکی از ساده‌ترین بازی‌های دنیاست. تنها با قراردادن قطعات آن در کنار هم می‌توان ساعت‌ها سرگرم شد. سرگرمی‌ای که برای تمام گروه‌های سنی مناسب است. بازی با پازل برای کودکان و بزرگسالان طراحی شده و به همین دلیل محبوبیت زیادی دارد.

پازل‌ها با وجود سادگی ظاهری و اشکال متفاوتی که دارند، ابزاری فوق العاده برای یادگیری بسیاری از مهارت‌های اساسی زندگی‌اند. زمانی که با پازل بازی می‌کنید، در واقع در حال حل معمایی هیجان‌انگیز هستید. هرچه از سنین پایین کودکان را تشویق به بازی با پازل کنید، مهارت‌های مهم شناختی و حل مسئله را زودتر یاد خواهند گرفت. همچنین والدین و بزرگسالان با حل کردن پازل می‌توانند عملکرد ذهن خود را تقویت کنند. در ادامه به بررسی فواید و مزایای بازی با پازل برای تمامی سنین می‌پردازیم:

مزایا و فواید بازی با پازل برای کودکان و بزرگسالان

همان‌طور که اشاره کردیم، مزایای حل کردن پازل‌ها تنها مختص به کودکان نیست و بزرگسالان نیز می‌توانند از فواید آن بهره ببرند. اگر پدرومادر پازل را همراه با کودک خود بازی کنند و به آن‌ها در حل آن کمک برسانند، می‌توانند در یادگیری و تقویت مهارت‌های مهم ذهنی با کودکان شریک شوند.

۱- تقویت قوه‌ی تخیل و خلاقیت

پازل‌ها یه مانند یک داستان و روایت هستند که شما باید با کنار هم قرار دادن اجزایش، آن را به مرور کامل کنید. بنابراین زمانی که با شخصیت‌ها و یا تصاویر موجود در پازل آشنا می‌شوید، می‌توانید شروع به داستان‌گویی و تخیل درباره‌ی اتفاقات رخ داده در این تصویر کنید. کودکان از این طریق کم کم روش‌های خلاقانه برای شکل‌گیری پازل را یاد می‌گیرند. آن‌ها تلاش می‌کنند با شناخت دقیق تصاویر، قطعات را با راه حل‌های متفاوتی کنار یکدیگر بگذارند. در این مسیر شما نیز می‌توانید به آن‌ها کمک کنید تا خلاقیت و تخیل آن‌ها گسترده‌تر شود.

۲- افزایش سطح تمرکز و دقت

هنگام حل کردن پازل، شما زمانی تقریبا طولانی را به آن اختصاص می‌دهید. (بسته به نوع سختی و آسانی پازل) بنابراین در این مدت نیاز به دقت و تمرکز بالا دارید. اگر بزرگسال هستید، توانایی مدیریت زمان و افزایش سطح تمرکز خود را خواهید داشت. اما برای کودکان باید به مرور و هنگام بازی با چنین اسباب بازی‌هایی این مهارت صورت بگیرد. یکی از مهم‌ترین مزایای بازی با پازل کاهش حواس پرتی، استرس و بی‌دقتی است که در همه‌ی گروه‌های سنی اتفاق می‌افتد.

۳- آموزش حل معما و مسائل مختلف

هدف اصلی پازل، چینش قطعات و حل کردن یک معمای سخت و یا آسان است. وقتی شما به تصویر کامل و قطعات بهم ریخته‌ی پازل در شروع بازی نگاه می‌کنید، قطعا برنامه‌ای برای حل آن در ذهن خود در نظر می‌گیرید و تلاش می‌کنید با روش‌های مختلف به شکل کامل آن برسید. استدلال، برنامه‌ریزی و حدس روش‌های حل آن از فواید بازی با پازل برای کودکان و بزرگسالان است و به آن‌ها کمک می‌کند تا توانایی حل مسائل گوناگون را یاد بگیرند.

۴- آموزش مهارت‌های شناختی

یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی که کودکان باید یاد بگیرند، آموزش مهارت‌های شناختی است. اسباب بازی برای بچه‌ها از اولین ابزاری است که با آن‌ها ساده‌ترین کارها و فعالیت‌ها را می‌آموزند. پازل‌ها از جمله اسباب بازی‌هایی‌ است که به کودکان کمک می‌کند تا با چیدن آن‌ها با اشکال، رنگ‌ها، حروف و دیگر مفاهیم شناختی آشنا شوند. درک این موارد با حل کردن پازل امکان پذیر است. به همین دلیل توصیه می‌شود از سنین پایین با فرزند خود شروع به بازی با پازل‌های ساده و آموزشی کنید.

۵- تقویت عملکرد حافظه

پازل‌ها ذهن کودکان و بزرگسالان را فعال نگه می‌دارند. از آنجایی که بچه‌ها اغلب یک پازل را بارها و بارها می‌سازند و بهم می‌ریزند، ممکن است به یاد بیاورند که کدام قطعات با هم ترکیب می‌شوند. با ساختن دوباره‌ی پازل کودک می‌تواند عملکرد حافظه خود را تقویت کنند. همچنین بازی با پازل‌ها یکی از بهترین روش‌هایی است که می‌توان از ابتلا شدن به آلزایمر جلوگیری کرد.

۶- افزایش اعتماد به نفس

زمانی که بازیکن یک پازل را پس از ساعت‌ها به اتمام می‌رساند، احساس هیجان فوق‌العاده به او دست می‌دهد. در حل یک معما یک اتفاق بسیار راضی کننده‌ای وجود دارد. پس از آنکه تمام قطعات به طور کامل در یک ردیف قرار گرفتند، یک تصویر زیبا را می‌توان مشاهده کرد. آنچه که بی نظمی و آشفتگی بود اکنون سازمان یافته و به شکل نهایی تبدیل شده است.

اتمام یک پروژه حس دستیابی به یک موفقیت را به همراه دارد.  هنگام تکمیل یک معما، کودک کوچک شما آن را به لیست دستاوردهای خود اضافه می‌کند که این اتفاق در نهایت باعث افزایش عزت نفس او می‌شود. برای بچه‌ها، پازل‌ها نیز فرصتی طلایی برای انجام وظیفه به تنهایی و مستقل شدن است.

توصیه‌ی نهایی …

فواید بازی با پازل برای کودکان و بزرگسالان به یک اندازه مهم و ضروری است. اگر از کودکی با فرزند خود شروع به حل کردن پازل‌ها کنید، به تدریج نتیجه و تاثیر آن را عملکرد مهارت‌های مختلف خود و کودک خواهند دید.

 

خرید انواع مدل های پازل و ساختنی از فروشگاه هایپرباکس

 

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*

بازگشت به بالا