تقویت ایمنی بدن کودکان در دوران کرونا

نکاتی در رابطه با تقویت سیستم ایمنی بدن کودکان

عادات غذایی مردم مدرن این روزها بیشتر مبتنی بر غذاهای فرآوری شده صنعتی و آماده مانند فست فود است. در این میان کودکان نیز قربانی رژیم‌های غذایی بد و غذاهایی با چربی بیش از حد، تنقلات خوش طعم و شیرینی، نوشیدنی‌های گازدار می‌شوند. چنین فرآورده‌هایی ضعف سیستم ایمنی بدن را ایجاد می‌کنند. علاوه بر این، آلودگی هوا، کمبود فعالیت بدنی و قرار گرفتن مداوم کودکان در معرض عوامل بیماری‌زای مختلف سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند و آن‌ها را در برابر بیماری‌ها آسیب پذیر می‌کند. تقویت ایمنی بدن کودکان در دوران کرونا از مهمترین مواردی است که والدین باید به آن توجه کنند.

ضعف ایمنی نشان دهنده دفاع ناکافی در برابر عفونت‌ها یا انواع شدیدتر بیماری‌های همه گیر با دامنه وسیع‌تر، مانند ویروس کرونا است. چنین ویروسی که هنوز بعد از یکسال نشانه‌های جدیدی از خود نشان می‌دهد، به اولین چیزی که برای مقابله نیاز دارد سیستم ایمنی قوی است. به همین دلیل توصیه می‌شود چند روش ساده و مهم را در تغذیه و رژیم غذایی خانواده در نظر بگیرد.

چند روش برای تقویت ایمنی بدن کودکان در دوران کرونا

۱- رژیم غذایی سالم – ایمنی قوی

رژیم غذایی مناسب و سالم از عناصر مهم ایمنی بدن است که به طور طبیعی کودکان را در برابر بیماری‌ها محافظت می‌کند. کمبودهای تغذیه‌ای می‌تواند منجر به مشکلات ایمنی مزمن شود. به طور خاص، اگر رژیم غذایی فاقد مواد تحریک کننده سیستم ایمنی قوی مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی و اسیدهای چرب ضروری باشد، باکتری ها و ویروس‌ها شرایط مناسبی برای رشد خود پیدا می‌کنند.

”میوه‌ها و سبزیجات تازه بهترین منبع ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌ها هستند.″

از نظر علمی ثابت شده است که انواع خاصی از میوه‌ها و سبزیجات حاوی مواد شیمیایی گیاهی‌اند که عملکرد سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند.

۲- استفاده از مواد معدنی

مواد معدنی سلنیوم و روی برای ایمنی بدن ضروری هستند. روی تولید گلبول های سفید خون را که با عفونت مقابله می‌کنند افزایش می‌دهد و همچنین به ایجاد آنتی بادی کمک می‌کند. در کودکان، روی میزان بروز عفونت‌های حاد تنفسی را کاهش می‌دهد. منابع تغذیه که شامل روی هستند تخمه کدو خام غلات غنی شده، گوشت گاو، بوقلمون، لوبیا است.

”مهمترین مواد معدنی تحریک کننده سیستم ایمنی بدن سلنیوم، روی، آهن و منیزیم هستند که در میوه‌ها و سبزیجات تازه، مغزها، دانه‌های خام و غلات وجود دارند.“

تقویت ایمنی بدن کودکان نیاز به تغذیه از منابع غنی دارد. یکی از غنی‌ترین منابع سلنیوم و تقویت کننده سیستم ایمنی سیر است. سیر خاصیت آنتی بیوتیکی دارد و بسیاری از ویروس‌ها را مهار می‌کند. توصیه می‌شود که سیر را به صورت خام مصرف کنید تا تاثیرگذاری آن بیشتر شود. پیاز و سیر حاوی موادی هستند که فرآیندهای التهابی را کاهش می‌دهند. فلاونوئیدهای موجود در پیاز با ویتامین C در از بین بردن باکتری‌ها بسیار خوب عمل می‌کنند. به همین دلیل افزودنی ضروری به سوپ‌ها و غذاهای مختلف را تشکیل می‌دهد. خردل، فلفل، سیر و پیاز حاوی مواد موکولیتیک هستند که ترشحات متراکم را در دستگاه تنفسی رقیق می‌کنند.

استفاده از رژیم غذایی و مواد معدنی برای تقویت سیستم ایمنی بدن کودک

  • ویتامین‌های گروه B باید روزانه مصرف شوند. توجه داشته باشید که آن‌ها در طی روند پوست کندن، پوره کردن و پختن میوه‌ها و سبزیجات از بین می‌روند. منابع غنی از ویتامین های گروه B غلات سبوس دار، حبوبات، مغزها، غلات، جگر، گوشت بدون چربی و سبزیجات برگ سبز است.

 

  • ویتامین C تولید گلبول‌های سفید خون را افزایش می‌دهد. گلبول‌های سفید با عفونت مقابله می کند و سطح اینترفرون‌ها را افزایش می‌دهد. به این معنا که آنتی بادی‌هایی تولید می‌کند که سطح سلول‌ها را پوشانده و از ورود ویروس به آن‌ها جلوگیری می‌کند. خطر بیماری های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد. سطح کلسترول HDL (خوب) را افزایش و سطح کلسترول بد – LDL را کاهش می‌دهد.

 

  • ویتامین E یک آنتی اکسیدان و شبیه‌ساز سیستم ایمنی بدن و تولید سلولهای ایمنی است. ویتامین E آنتی بادی‌هایی برای از بین بردن باکتری‌ها تولید می‌کند. خطر بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد. منابع طبیعی این ویتامین میکروب‌های غلات، دانه‌های خام، هسته‌ها و روغن‌های گیاهی فشرده خام هستند.

 

  • کاروتنوئیدها گروهی از پروویتامین‌های موجود در میوه‌ها و سبزیجات نارنجی و سبزیجات برگ سبز هستند. بتا کاروتن تعداد سلول‌های مقابله با عفونت‌ها را افزایش می‌دهد و یک آنتی اکسیدان قدرتمند است. بدن بتا کاروتن را به ویتامین A تبدیل می‌کند که دارای اثر ضدسرطانی و تحریک کننده سیستم ایمنی است.

 

  • ویتامین K در سبزیجاتی مانند: کلم بروکلی، کلم پیچ، جوانه گندم و ماش، کلم و اسفناج وجود دارد. این ویتامین سلامت استخوان‌های بدن را حفظ می‌کند. اسفناج همچنین حاوی کلسیم، سدیم، فسفر، منگنز، مس، روی و ید است. همچنین اسفناج به دلیل وجود سلولز برای هضم و پاکسازی بدن مفید است. برای تقویت ایمنی بدن کودکان تلاش کنید تا آن‌ها به خوردن سبزیجات علاقه‌مند شوند.  

 

به دلیل پاندمی کرونا کودکان نمی‌توانند مانند قبل در بیرون از خانه و در معرض آفتاب قرار بگیرند. فعالیت بدنی کودکان در فضای باز به ایمنی بهتر، سنتز ویتامین D و بر جذب کلسیم تأثیر می گذارد و باعث تشکیل استخوان و سیستم مفصلی می‌شود. به همین دلیل بسیار مهم است که در این دوره نحوه تغذیه آن‌ها را طوری تنظیم کنیم که کمترین آسیب را از نظر سیستم ایمنی بدن داشته باشند.

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*

بازگشت به بالا