تربیت کودک مستقل و ۵ نکته‌ی مهم در این زمینه

استقلال کودکان در انجام امور منزل

تربیت کودک مستقل به تنهایی کار آسانی نیست. در سنین پایین، فرزند شما ناخودآگاه در تمام لحظه‌ها خود را وابسته به شما می‌داند. در دوران نوزادی، آن‌ها برای تغذیه، نظافت و تحرک به شما نیاز دارند. گرچه که هرچه سن او بیشتر شود، در زمینه‌های و موارد اساسی زندگی مستقل‌تر خواهد شد اما همچنان برای عشق، حفاظت، راهنمایی و پشتیبانی به شما وابسته است.

فرزندان شما زمانی که به سن بلوغ می‌رسند، احساس می‌کنند که در آستانه‌ی بزرگسالی قرار دارند، بنابراین کمتر به شما اعتماد کرده و استقلال بیشتری در تمام جنبه‌های زندگی خود کسب خواهند کرد. این روند جدایی و فاصله گرفتن از کمک‌های همیشگی پدر و مادر او را به برطرف کردن نیازهای خود به تنهایی و در بزرگسالی هدایت می‌کند. یکی از مهمترین اهداف شما تربیت فرزندانی است که به افرادی مستقل و متکی به خود تبدیل شوند.

نکات مهم و اساسی در تربیت کودک مستقل

به عنوان پدر و مادر، ​​وقتی بچه‌ها به ما احتیاج پیدا می‌کنند، احساس خوبی به ما دست می‌دهد. اینکه می‌بینیم آن‌ها به ما اطمینان دارند و در تمام مواقع بر روی کمک ما حساب باز می‌کنند، قاعدتاً باید ارتباط دوطرفه‌مان را تقویت کند. اما باید به یاد داشته باشیم که وابستگی بیش از حد ممکن است کودک ما در بزرگسالی دچار مشکل کند.

هدف والدین در دراز مدت این است که استقلال کامل در زندگی را به آن‌ها یاد دهند. اما تربیت کودک مستقل وظیفه یک شبه نیست و نیاز به آموزش دارد.

این موضوع در تمام لحظات و اتفاق‌های کوچکی که روزمره کودکان با آن‌ها مواجهند جامعیت دارد. از قدم‌های کوچکی مانند اجازه دادن به آن‌ها برای انتخاب لباس هایشان گرفته تا بستن بند کفش و کمک به آن‌ها در یادگیری مدیریت هزینه‌های خود و انتخاب رشته مناسب برای ادامه تحصیل در دانشگاه. هر تصمیمی کوچک و درست یا غلط در طول مسیر تربیتی آن‌ها یک تجربه یادگیری است که به آنها کمک می‌کند تا افراد مستقلی باشند.

اگر مشتاق آموزش در این زمینه هستید، روش‌هایی را برای کمک به فرزندان خود در مستقل شدن در ادامه‌ی این مطلب باهم بررسی می‌کنیم که شما می‌توانید در روند تربیتی آن‌ها استفاده کنید.

۱- آن‌ها را به تلاش کردن تشویق کنید

بچه‌ها اغلب از اینکه دچار شکست شوند می‌ترسند. به همین دلیل ترجیح می‌دهند کاری که مد نظر دارند را به والدین خود بسپارند. زیرا گمان می‌کنند در صورت موفق نشدن اعتماد به نفس خود را از دست نخواهند داد. بجای این کار فرزندان خود را تشویق کنید که چیزهای جدیدی را امتحان کنند، از مناطق امن خود خارج شوند و بدون فشار روانی برای موفقیت یا پیروزی در زمینه‌های مختلف تلاش کنند. با تشویق شما به انجام این کارها، آن‌ها تمایل بیشتری به دست آوردن تجربیات جدید در آینده خواهند داشت. 

۲- مشارکت خانوادگی را فراموش نکنید

در بحث تربیت کودک مستقل به بیشترین چیزی که نیاز دارید، مشارکت خانوادگی در اداره منزل است. اگر اکثر کارها در خانه تنها توسط پدر و مادر و یا یک نفر انجام شود، کودک شما خود را کاملاً جدا از خانواده خواهد دید. بنابراین سعی کنید با تقسیم وظایف، نقش مهمی به هریک از بچه‌ها حتی از سنین کودکی بدهید. از آماده کردن وسایل سفره گرفته تا چیدن اسباب بازی‌ها هر کدام به بچه‌ها می آموزد که آن‌ها بخش مهمی از یک تیم (خانواده) هستند و شما در اکثر مواقع به همراهی آن‌ها نیاز دارید! این کار اعتماد به نفس کودکان را تقویت می‌کند و آن‌ها را ترغیب می‌کند که بخواهند کارهای بیشتری را انجام دهند.

۳- برای یادگیری و آموزش وقت بگذارید

ما در دورانی زندگی می‌کنیم که دسترسی به اطلاعات و آموزش از هر زمان دیگری آسان‌تر شده است. به همین دلیل والدین باید برای رشد و تربیت فرزند خود از روش‌های جدید استفاده کنند و خود را به‌روز نگه دارند. به عنوان پدر و کادر تلاش کنید هر هفته، روی یادگیری چیزهای جدید به روشی سرگرم کننده و جذاب تمرکز کنید. کودکان با یادگیری مهارت‌ها و وظایف جدید، در یادگیری کار بعدی احساس اعتماد به نفس بیشتری می‌کنند. نکته جالب اینجاست که آن‌ها حتی ممکن است به شما کمک کنند تا چیز جدیدی یاد بگیرید!

۴- اجازه‌ دهید تا انتخاب کنند

کودکان اگر توانایی این را نداشته باشند که میان دو گزینه یکی را انتخاب کنند، قطعا به شما مراجعه کرده و تصمیم نهایی را به شما می‌سپارند. این اتفاق‌ اگر بارها در سنین کودکی و نوجوانی تکرار شود، آن‌ها در هنگام مواجه شدن با تصمیم‌گیری‌های حیاتی در بزرگسالی دچار مشکل می‌کند. اجازه دادن به فرزندان خود برای انجام انتخاب‌های کوچک مانند انتخاب بین دو  اسباب‌بازی و یا پوشیدن جوراب قرمز یا آبی، به آن‌ها از همان سن کودکی احساس کنترل و تسلط بر زندگی خود را می‌دهد و منجر به تفکر مستقل می‌شود.

۵- فرصت اشتباه کردن به آن‌ها بدهید

اینکه فرزند شما در انجام کارها دچار اشتباه شود اجتناب ناپذیر است! همه ما در طول زندگی اشتباه می‌کنیم و از آن‌ها یاد می‌گیریم. بجای سرزنش، به توانایی‌های آن‌ها اطمینان نشان دهید. پذیرفتن اشتباه کودک و یادگیری از آن بسیار مهم است.  حتی اگر اشتباهی را مرتکب می‌شوند و آن را می‌پذیرند، به آن‌ها بگویید که به خاطر تلاشی که کردند به‌شان افتخار می‌کنید. این امر همچنین به شما کمک می‌کند تا یک گفتگوی سالم با آن‌ها درباره آنچه که آموخته‌اند داشته باشید.

نکته‌ی پایانی …

تربیت فرزندان برای داشتن اندیشه‌ای مستقل و نقش فعال در زندگی روزمره در ابتدا برای برخی والدین کمی ترسناک است. اما نگران نباشید زیرا آن‌ها همیشه به حمایت والدین خود نیاز خواهند داشت. با این روش تربیتی تنها وابستگی به مراتب کمتری پیدا می‌کنند و حل مشکلات اساسی خود را در آینده به شما محول نخواهند کرد.

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*

بازگشت به بالا