۷ راه‌حل برای افزایش تمرکز کودکان

در این مطلب 7 روش مفید برای افزایش تمرکز کودکان را باهم می خوانیم

افزایش تمرکز کودکان یک چالش اساسی و مهم برای والدین است. تمرکز به مانند عضله‌ای در بدن ماست که برای تقویت نیاز به ورزش منظم دارد. بعضی از بچه‌ها در این منطقه نسبت به بقیه “قویتر” به دنیا می‌آیند، اما باید بدانیم گروه دیگر می‌توانند استراتژی‌هایی را بیاموزند و تمرین‌هایی را انجام دهند که به آنها کمک کند توانایی تمرکز و توجه خود را بهبود ببخشند.

اکثر کودکان تمرکز خود را بر روی فعالیت‌هایی که ذاتا سرگرم کننده هستند قرار می‌دهند. آن دسته از اقداماتی که کسل‌کننده، دشوار و یا فقط کمتر لذت بخش‌اند، تمرکز آنها را به چالش می کشند. با این وجود این توانایی تمرکز و حفظ توجه به انواع کارها بسیار مهم است زیرا به کودکان در یادگیری و پیشرفت کمک می کند و باعث اعتماد به نفس و عزت نفس بالای آن‌ها می‌شود.

به دلیل اهمیت این موضوع، در اینجا برخی از بهترین روش‌ها برای کمک به بهبود و افزایش تمرکز کودکان را معرفی می‌کنیم.

۵ راه‌حل برای کمک به افزایش تمرکز کودکان

۱- تقسیم کارهای بزرگ به کارهای کوچک

یک کار بزرگ به تمرکز و نظم بیش از حد نیاز دارد، بنابراین بهتر است آن را به کارهای کوچکتر تقسیم کنید. این تمرین را می‌توان برای مشق شب کودک، کارهای خانه و یادگیری مهارت‌های جدید به کار برد.

انجام پروژه‌های کوچکی که منجر به اتمام یک پروژه بزرگ می‌شود، احساس پیشرفت و حرکت را در کودک ایجاد می‌کند. برای کودکان انجام یک کار بزرگ ممکن است خسته‌کننده به نظر برسد. به همین دلیل تقسیم فعالیت‌های طولانی و سخت به کارهای کوچکتر حوصله و توجه آن‌ها را افزایش خواهد داد.

۲- ایجاد محیط مناسب برای کاهش حواس‌پرتی

تا زمانی که کودک مشغول کاری است که به آن علاقه دارد، تشخیص دادن عواملی که باعث حواس‌پرتی او می‌شود دشوار خواهد بود. به عنوان پدر و مادر تلاش کنید محیطی که در آن درس می‌خوانند و یا بازی می‌کنند را مطابق خواسته‌ی آن‌ها نگه دارید. بسیاری از کودکان ترجیح می‌دهند در فضایی آرام و بدون صدا کارهای خود را انجام دهند. برخی دیگر نیز به محیط شلوغ نیاز دارند. ایجاد فضایی ایده‌آل برای افزایش تمرکز کودکان به روحیات آن‌ها بستگی دارد. هرچه بیشتر فرزند خود را بشناسید، بهتر در این امر به آن‌ها کمک خواهید کرد.

۳- انجام تکالیف در یک ساعت مشخص در روز

تکرار یک فعالیت (مشق، بازی، آموزش مهارت) هر روز و در یک ساعت مشخص، آن را به یک عادت روزمره برای کودک تبدیل می‌کند. ذهن بچه‌ها نیاز به نظم دارد. این کار به افزایش مسئولیت‌پذیری آن‌ها در انجام یک کار به نوعی کمک می‌کند. افزایش تمرکز کودکان به این مورد مهم همواره وابسته است.

اگر کودک هر روز در همان ساعت تکالیف خود را انجام دهد، بعد از مدتی که ساعت آن فرا می رسد، تلاش کمتری برای تمرکز لازم حواهد داشت. ذهن می‌داند که زمان تکالیف فرا رسیده است و به همین دلیل آماده‌ی انجام فعالیت می‌شود.

۴- انجام فعالیت‌های فیزیکی

برخی از فعالیت‌های فیزیکی مانند بازی، دویدن یا برخی از ورزش‌ها، بین مطالعه و انجام وظایف، راهی برای تخلیه انرژی اضافی فراهم می‌کند. این امر به کودک کمک می کند تا کمتر بی‌قرار باشد، بی حوصلگی نکند و تمرکزش را بالا ببرد. کودکان نیاز دارند که جنب و جوش داشته باشند. تلاش  کنید تا با فراهم آوردن زمان و محیطی برای بازی، علاوه بر سرگرم کردن آن‌ها تمرکزشان را انجام کارها افزایش دهید.

۵- خواب و استراحت کافی

همیشه از میزان خواب و استراحت کودک خود مطمئن باشید. در طول روز بچه‌ها فعالیت‌های زیادی انجام می‌دهد. بسیاری از آن‌ها خستگی ناپذیرند و میل دارند تا ساعاتی از شب به بازی و انجام تکالیف خود بپردازند. اگر کودکان خواب کافی نداشته باشند، تمرکز خود را برای انجام کارها از دست می‌دهند. بهتر است ساعتی از روز و پس فعالیت‌های انرژی‌بر، کودکان استراحت کوتاه داشته باشند. مانند خوابِ بعد از ظهر. شب‌ها نیز هرچه زودتر و در ساعت مشخص به رختخواب بروند، روز دیگر با انرژی بیشتری از خواب بیدار می‌شوند.

۶- تعیین زمان برای پایان کار

زمان انجام یک فعالیت را از پیش تعیین کنید. برای مثال به فرزند خود بگویید تنها بیست دقیقه فرصت دارند که این نقاشی را رنگ‌آمیزی کند. این کار می‌تواند کودک را مجبور به تمرکز بیشتر کند، تا تکلیف خود را در محدوده زمانی به پایان برساند. با این حال، باید مراقب این امر باشید. روحیه کودکان بسیار حساس است. چنین کاری اگر به صورت اجبار و از روی سخت‌گیری باشد ممکن است آن‌ها را بیش از حد تحت فشار قرار دهند و این امر می‌تواند باعث اضطراب و اختلال در تمرکز آن‌ها شود.

۷- در نظر گرفتن جایزه

کودک با هر هدیه‌ای خوشحال می‌شود. و این جایزه برای کودکان می‌تواند متفاوت از جایزه‌هایی باشد که قبلا برایش خریده‌اید باشد. مهم این است که کودک بداند اگر با تمرکز و حوصله تکالیف خود را انجام دهد، کادوئی هرچند کوچک در انتظارش است. برای مثال می‌توانید به او بگویید اگر تکالیف خود را در ساعت تعیین شده تمام کرد، می‌تواند با شما برای خرید وسایل خانه به فروشگاه بیاید. در آنجا می‌توانید برایش خوراکی‌ای که دوست دارد را بخرید. صرف خوشحال کردن او از اتمام یک فعالیت می‌تواند او را به انجام کارها در آینده با تمرکز بیشتر تشویق کند.

توصیه پایانی جهت افزایش تمرکز کودکان  …

برای بالا بردن سطح تمرکز کودکان مهم‌ترین فردی که می‌تواند به آن‌ها کمک کند خود شما هستید. شما به عنوان پدر و مادر اگر حوصله، توجه و تمرکز زیادی در همراه بودن با فرزندتان داشته باشید، قطعا تاثیر مثبتی بر عملکر او خواهد گذاشت.

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*

بازگشت به بالا