بازی با توپ ؛ آموزش انواع بازی با توپ در منزل

انواع بازی با توپ در منزل
خانه جای توپ بازی کردن نیست! این جمله‌ را همیشه از پدر و مادرهایمان شنید‌ه‌ایم و به فرزندانمان گفته‌ایم. اما واقعاً این قانون نانوشته چه‌قدر درست است؟

امروزه شرایط زندگی کودکان با گذشته بسیار متفاوت شده است. اکثر خانواده‌ها در آپارتمان زندگی می‌کنند و کمتر خانه‌ای یک حیاط بزرگ دارد. از طرفی شرایط آب و هوایی، کمبود وقت و در نهایت بیماری کرونا اجازه نمی‌دهند کودکان در محیط بیرون از خانه بازی کنند.

نمی‌توان از بچه‌ها انتظار داشت این موقعیت سخت را تحمل کنند. آن‌ها در سن و سالی هستند که نه تنها فعالیت و جنب و جوش را دوست دارند، بلکه به آن نیاز دارند. یکی از فعالیت‌هایی که اکثر بچه‌ها عاشق آن هستند، توپ بازی به روش‌های مختلف است. جالب است بدانید این بازی ساده فواید شگفت‌انگیزی برای ذهن و جسم آن‌ها دارد.

در این مقاله می‌خواهیم انواع بازی با توپ در منزل را به شما آموزش ‌دهیم. در قرنطینه بازی با توپ در منزل می‌تواند مثل یک معجزه کودکان را از بی‌حوصلگی و کسالت نجات دهد. پس پیشنهاد می‌کنیم حتماً این ایده‌ها را در خانه عملی کنید.

 

خرید اینترنتی اسباب بازی توپ فوتبال از هایپرباکس با قیمت عالی

 

فواید بازی با توپ در منزل برای کودک

  • باعث افزایش هماهنگی بین چشم و دست می‌شود.
  • عضلات دست و پا را تقویت می‌کند.
  • احتمال آسیب دیدن کودک هنگام بازی را کاهش می‌دهد.
  • یک راه شیرین برای تناسب اندام و کاهش وزن است.
  • مهارت‌های حرکتی را پرورش می‌دهد.
  • توپ بازی دو نفره مفهوم علت و معلول را به کودک می‌آموزد.
  • استفاده از وسایل خانه در بازی میزان خلاقیت کودکان را بالا می‌برد.
  • مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی را قوی می‌کند.
  • احترام به قانون و رعایت نوبت دیگران را به کودک آموزش می‌دهد.

چگونه فضا را برای بازی با توپ در منزل آماده کنیم؟

قبل از انجام هر اقدامی، بپذیرید که شما در خانه یک بچه دارید! فرزند شما غیر از نیاز‌های مادی و زیستی، نیازهای روحی نیز دارد. اگر جلوی بازی و فعالیت او را بگیرید، روح و جسمش همزمان آسیب می‌بیند. در یک روز بارانی یا زمانی که شرایط بیرون رفتن از خانه را ندارید، نباید مانع جنب‌وجوش کردن فرزند خود شوید.

اگر نگران آسیب دیدن وسایل خانه هستید، بدانید که این اتفاق ممکن است حتی زمانی که کودک بازی نمی‌کند نیز بیفتد. نباید خانه را آن‌قدر با وسایل دکوری با ارزش پر کنید که خودتان و کودک هر دو هنگام بازی احساس نگرانی داشته باشید. لازم است کودک در خانه‌ی خودش احساس راحتی کند.

البته این به این معنا نیست که لوازم شما در خانه هیچ ارزشی ندارند. اما داشتن مکانی برای آزادانه بازی کردن کودک بسیار مهم و حیاتی است. شما باید یک نقطه‌ی خاص از خانه را برای بازی کودک آماده کنید. این نقطه می‌تواند اتاق خودش، بخشی از حال و پذیرایی، یا هر جای دیگری از خانه باشد. آن چه مهم است این است که تمام لوازم دکوری و شکستنی را از محدوده بازی کودک دور کنید.

به او توضیح دهید که فقط در این نقطه‌ از خانه می‌تواند بازی کند و اگر به منزل افراد دیگر بروید، این اجازه را ندارد. با این کار شما می‌توانید جلوی آسیب خوردن وسایل خانه را تا حدود زیادی بگیرید.

 

کدام توپ برای بازی در خانه مناسب است؟

انواع توپ برای بازی در خانه

نوع توپی که کودک هنگام بازی در منزل استفاده می‌کند، در حفظ  امنیت وسایل خانه و خودش بسیار موثر است. پیشنهاد می‌شود در محیط خانه از توپ‌های پولیشی، پارچه‌ای یا پلاستیکی سبک وزن استفاده کنید.

تعداد زیادی بازی با توپ کوچک در منزل وجود دارند که می‌توانند ساعت‌ها کودکان را سرگرم کنند. توپ‌های کوچک برای استفاده در خانه بی‌خطر هستند و بازی‌های بیشتر و خلاقانه‌تری را می‌توان با آن‌ها انجام داد.

با این وجود اگر کودکان شما به توپ‌های بزرگ علاقه دارند، می‌توانید از توپ های پارچه‌ ای و پولیشی استفاده کنید. زیرا این توپ‌ها در صورت برخورد با وسایل یا بدن، هیچ صدمه‌ای وارد نمی‌کنند.

انواع بازی با توپ در منزل

1. بولینگ خانگی

شاید بعد از خواندن این تیتر، بلافاصله به نداشتن وسایل بولینگ فکر کنید. اما ما به شما آموزش می‌دهیم چطور در کمتر از چند دقیقه تجهیزات مورد نیاز برای یک بولینگ خانگی هیجان‌انگیز را آماده کنید.

کافی است چند عدد لیوان یا بطری یک بار مصرف پیدا کنید. دقت کنید که حتماً سبک‌وزن باشند. بطری‌ها را در یک فاصله‌ی کم با کودک بچینید. سپس توپ‌های سبک‌وزن را در اختیارش قرار دهید تا بطری‌ها را هدف بگیرد.

برای سرگرم‌کننده‌تر شدن بازی، می‌توانید هر بار فاصله‌ی بطری‌ها را نسبت به کودک بیشتر کنید. البته این کار را تا جایی انجام دهید که او توانایی نشانه‌گیری بطری‌ها را داشته باشد.

این بازی مهارت‌های حرکتی، تیزبینی و هدف‌گیری را در کودک افزایش می‌دهد. فراموش نکنید که هر بار پس از هدف‌گیری موفق، حتماً کودک را تشویق کنید.

 

‌‎بازی با توپ در منزل

2. حمل توپ با قاشق

اگر می‌خواهید بازی با توپ در منزل دونفره یا چند نفره انجام شود، حمل توپ با قاشق را امتحان کنید! این بازی برای تولد‌های کودکانه، خانه‌های شلوغ و مهدکودک‌ها بسیار مناسب است.

در ابتدا با پارچه‌ یا شال‌های کهنه، روی زمین خانه مسیر‌‎‌های فرضی درست کنید. هر کودک باید مسیر جداگانه‌ خودش را داشته باشد. سپس یک قاشق حاوی توپ به دست هر کودک دهید تا آن را به مقصد برساند.

برای جذاب‌تر شدن بازی، ازکودکان بخواهید به جای استفاده از دست با دهانشان قاشق را نگه دارند. آن‌ها باید دقیقاً از روی مسیر پارچه‌ای که تعیین کرده‌اید حرکت کنند و مواظب باشند توپ از قاشق بیرون نیفتد. حمل توپ با قاشق باعث افزایش هماهنگی در مغز و حفظ تعادل بدن می‌شود.

 

 

بازی حمل توپ با قاشق

‌3. یادگیری رنگ ها با توپ

کودک شما هنوز رنگ‌ها را یاد نگرفته؟ این بازی با توپ در منزل را امتحان کنید. ابتدا چند جعبه یا سبد همرنگ توپ‌هایش تهیه کنید. سپس توپ‌ ها را روی زمین ریخته و از او بخواهید آن‌ها را بر اساس رنگ تفکیک کند.

اگر می‌خواهید بازی با توپ های کوچک در منزل سرگرم‌کننده‌تر باشد، می‌توانید تعداد بازیکنان را بیشتر کنید. هر رنگ را به یک کودک اختصاص دهید و به آن‌ها توضیح دهید هرکس سریع‌تر توپ‌های رنگ خودش را جمع‌آوری کند برنده است.

کودک از طریق این بازی ساده با توپ در خانه مهارت‌های پیچیده‌ای مثل مشارکت، سرعت عمل و تفکیک رنگ را یاد می‌گیرند.

 

بازی با توپ کوچک در منزل

 

4. هدف‌گیری با توپ

توپ بازی کودک در خانه با روش هدف‌گیری بسیار رایج و محبوب است. برای این بازی به یک سطح صاف مثل میز، چند عدد لیوان و توپ احتیاج دارید. ابتدا لیوان‌ها را با فاصله از یکدیگر به لبه‌ی میز بچسبانید. سپس توپ‌ها را از سمت دیگر میز طوری به سمت لیوان‌ها هل دهید که داخل آن‌ها بیفتند.

برای این که توپ‌ از فاصله‌ی بین لیوان‌ها رد نشود و دقیقاً داخل آن‌ها بیفتد، باید یک هدف گیری دقیق انجام دهید. برای جلوگیری از تکراری شدن بازی، می‌توانید توپ‌ها را با نی هدایت کنید.

هر فرد باید تلاش کند طوری فوت کند که توپ خودش به سمت لیوان برود و توپ بقیه از مسیر منحرف شود. این بازی نشاط‌آور  می‌تواند تمرکز و دقت کودک را چندین برابر افزایش دهد.

توپ بازی با نی

یکی دیگر از انواع بازی با توپ در منزل، پرتاب آن‌ها درون سطل یا سبد است. حتی ما بزرگسالان نیز گاهی سعی می‌کنیم زباله‌ها را از راه دور در سطل بیندازیم و از نشانه‌گیری درست خود لذت ببریم.

لوازم مورد نیاز برای بازی شامل  سطل یا سبد به تعداد بازیکنان و چند عدد توپ است. قوانین بازی نیز ساده است؛ هر کس توپ‌های بیشتری را درون سطل خودش بیندازد برنده است. می‌توانید در هر مرحله فاصله‌ی سطل‌ها را از خودتان بیشتر کنید. مطمئن باشید این بازی با توپ در منزل، علی‌رغم ساده بودنش برای تمام اعضای خانواده سرگرم‌کننده و شیرین است.

 

5. بازی با توپ فوتبال در منزل

توپ فوتبال سنگین است و احتمال دارد اجسام را بشکند. حتی اگر به سر اعضای خانواده برخورد کند، ممکن است به آن‌ها آسیب بزند. بنابراین پیشنهاد می‌شود از توپ فوتبال پولیشی و سبک‌وزن، یا از اسباب بازی توپ فوتبال استفاده کنید.

اسباب بازی توپ فوتبال مخصوص بازی در مکان‌های سقف‌دار است. این توپ را باید روی سطوح صاف مثل سرامیک قرار دهید تا حرکت کند. بزرگ‌ترین امتیاز آن این است که به هوا پرتاب نمی‌شود و فقط روی سطح زمین حرکت می‌کند.

فن‌های هوا در زیر این توپ باعث می‌شوند از سطح زمین فاصله بگیرد و بدون اصطکاک حرکت کند. لبه‌های اسباب بازی توپ فوتبال خانگی ابری است و وقتی بدون کفش آن را شوت می‌کنید پایتان درد نمی‌گیرد.

می‌توانید با استفاده از سبد یا کارتون، یک دروازه‌ درست کنید و شوت‌ها را تبدیل به گل کنید. با این روش دیگر فوتبال بازی کردن در خانه ممنوع نیست!

بازی با توپ فوتبال در منزل

6. شکار توپ با ظرف

برای این که پرتاب توپ توسط کودکان را کنترل کنید، می‌توانید خودتان آن را به عهده بگیرید! در عوض از بچه‌ها بخواهید توپی که شما پرتاب می‌کنید را در هوا بگیرند.

برای این کار کافی است یک سطل یا بطری از وسط نصف شده را در اختیار آن‌ها قرار دهید. اگر از بطری استفاده می‌کنید حتماً لبه‌های تیز آن را چسب کاری کنید.

کودک باید ظرفش را در نقطه‌ای نگه دارد که توپ دقیقاً درون آن بیفتد. این بازی چالش‌بر‌انگیز هوش فضایی تجسمی، سرعت‌عمل و هماهنگی بین چشم و دست کودک را افزایش می‌دهد.

بهتر است این بازی با توپ در منزل را با کودکان کوچک‌تر به صورت تک‌نفره انجام دهید. زیرا ممکن است هنگام تلاش برای به دست آوردن توپ با یکدیگر برخورد کنند.

 

بازی با توپ در منزل دونفره

 

7. شنا در استخر توپ

کدام کودکی است که به این رویای شیرین فکر نکرده باشد؟ غلط زدن در میان توپ‌های رنگی به غیر از لذت‌بخش‌ بودن، فواید فراوانی دارد. گیرنده‌های حسی کودک در استخر توپ بسیار تحریک می‌شوند و در نتیجه تمام حواسش تقویت می‌شود.

کودک هنگام شنا در استخر توپ مفاهیم نرمی، زبری، حرکت و سکون را می‌آموزد. دیدن آن حجم از توپ‌ های رنگی در یک نقطه، می‌تواند در یادگیری تفکیک رنگ به او کمک کند.

شما حتی می‌توانید با خرید استخر بادی برای کودک، از آن به عنوان یک وان حمام استفاده کنید. کافی است نصف آن را با آب و نصف دیگرش را با توپ پر کنید تا لذت بازی چند برابر شود.

 

بازی کودک در استخر توپ خانگی


جمع‌بندی

بازی با توپ در منزل نسبت به توپ بازی در محیط باز، فواید مختلفی دارد. برای مثال در وقت و انرژی والدین صرفه‌جویی می‌شود و احتمال آسیب دیدن کودکان حین بازی کاهش می‌یابد. برای بازی با توپ در منزل، باید یک محدوده‌ی مخصوص آماده کنیم و تمام وسایل شکستنی را از آن جمع کنیم. هنگام بازی با توپ در منزل باید از توپ‌های پولیشی، پارچه‌ای، پلاستیکی و سبک‌وزن استفاده کنیم. بولینگ خانگی با بطری، شکار توپ با ظرف در هوا، هدف‌گیری توپ به سمت لیوان و سبد، حمل توپ با قاشق و شنا در استخر توپ خانگی از انواع بازی با توپ در منزل هستند. فراموش نکنید که شما در خانه یک بچه دارید که به جنب‌وجوش و فعالیت نیاز دارد. روزهایی که شرایط بیرون رفتن از خانه را ندارید، با انجام موارد گفته شده، می‌توانید به سادگی شرایط خانه را برای بازی فراهم کنید.
0
دیدگاه‌های نوشته

*
*

بازگشت به بالا