ضرورت بازی با کودک و فوایدی که برای او به همراه دارد

اهمیت و ضرورت بازی با کودک برای والدین

بازی یکی از مهمترین جنبه‌های زندگی کودک است. به این دلیل که کودکان از طریق انواع بازی‌ها مانند خانه بازی، می‌آموزند که خلاقانه فکر کنند و تعامل اجتماعی داشته باشند. از طریق بازی، آن‌ها از نظر جسمی رشد می‌کنند و مهارت‌های عاطفی زیادی پیدا می‌کنند، و می‌آموزند که چگونه دنیا را پردازش کنند. به طور خلاصه، اگر بخواهید فرزندتان رشد ذهنی و جسمی داشته باشد باید ضرورت بازی با کودک را در نظر بگیرید. بازی به معنای یادگیری کودکان است و استرس آن‌ها را کاهش می‌دهد.

مزایای بازی پدر و مادر با کودکان

ما به عنوان والدین، معمولاً  در حالی که روی سایر کارهای خود کار می‌کنیم، از فرزندانمان می‌خواهیم که خود را سرگرم کنند. در حالی که یادگیری بازی مستقل مهم است و کودکان عاشق بازی با دیگران، به خصوص پدرومادر خود هستند. آن‌ها از پدر و مادرشان می‌خواهند که زمان کافی برای بازی را برای‌شان در نظر بگیرند. این اتفاق فرصتی عالی برای شناخت بهتر کودک و آموزش مهارت‌های جدید به طور اصولی است. در ادامه از مزایای بازی پدر و مادر با کودکان بیشتر خواهیم گفت:

ایجاد ارتباط دوطرفه با کودک

کودکان از طریق زمانی که برای تعامل و بازی با دیگران می‌گذرانند، روابط خود را بهبود می‌بخشند. هنگامی که والدین با بچه‌های خود بازی می‌کنند، به آن‌ها فرصتی دست پیدا می‌کند تا دنیا را از دیدگاه آن‌ها ببینند. از بازی یاد بگیرند تا محیط زندگی خود را کشف کنند، مهارت‌های حل مسئله را بیاموزند و با هم سرگرم شوند. هنگامی که کودکان با والدین خود بازی می‌کنند یاد می گیرند به آن‌ها اعتماد کنند. چگونگی تعامل با دیگران و آموزش رقابت سالم نیز از همین زمان بازی با کودک ایجاد می‌شود. همه ما وقتی زمانی را با دوستان‌مان می‌گذرانیم، روابط خود را شکل می‌دهیم. چه رابطه‌ای از والدین و فرزند مهم‌تر است؟ و چه موقعیتی بهتر از بازی کردن با آن‌ها می‌توان پیدا کرد؟

سرگرم‌کننده بودن بازی برای والدین و بچه‌ها

بچه‌ها به راحتی و بدون هیچ بهانه‌ای بازی می‌کنند. وقتی والدین به خود اجازه می‌دهند برای چند لحظه از لیست کارهای‌شان صرف نظر کنند و فقط روی بازی با کودکشان تمرکز می‌کنند، متوجه می‌شوند که می‌توانند با آن‌ها بخندند و جنبه‌ی شخصیتی متفاوت خود را به آن‌ها نشان دهند. ضرورت بازی با کودک بار دیگر در این موقعیت مشخص می‌شود. بچه‌ها به والدین فرصت سرگرم شدن و لذت کودکانه بردن را می‌دهند.

بازی کاهش دهنده‌ی استرس کودک است

وقتی وقت خود را برای اجازه دادن به بازی با کودکمان اختصاص دادیم، بیشتر اوقات با او خوش می‌گذارنیم و می‌خندیم. پس از این تجربه، می‌توانیم مقداری از تنش و استرس روزانه خود را کم کنیم. بازی یک روش عالی برای از بین بردن استرس است، به ویژه هنگامی که شامل فعالیت بدنی باشد. بیرون رفتن در حیاط خانه و بازی‌های گروهی، پیاده روی در پارک یا گشت و گذار در طبیعت از روش‌های فوق‌العاده برای کاهش استرس و همراهی با کودک است.

بازی باعث رشد مهارت‌های اساسی کودک می‌شود

تعجب آور نیست که تعامل با دیگران به کودک کمک می‌کند تا مهارت‌های اجتماعی خود را رشد دهد، اما بسیاری از روش‌های دیگر بازی به رشد کودک شما کمک می‌کند. بازی کردن باعث ایجاد هماهنگی چشم و دست و مهارت های حرکتی مهم می‌شود. تظاهر به بازی، مانند بازی در آشپزخانه یا اجرای نمایش عروسکی، به آن‌ها کمک می‌کند تا از دنیای اطراف خود مطلع شوند.

موقعیت‌های استرس‌زا را می‌توان از طریق بازی برطرف کرد و به بچه‌ها کمک کرد تا یاد بگیرند که با آن‌ها کنار بیایند. رنگ آمیزی، صنایع دستی و لگوهای ساختنی، مهارت‌های حرکتی ظریف و مهارت‌های حرکتی رشد نکرده را افزایش می‌دهد. بازی در پارک، دوچرخه سواری در مسیرهای پیاده روی یا ساخت یک مسیر با مانع نیز قدت بدنی و فیزیکی کودک را بهبود می‌بخشد. بازی همچنین باعث افزایش عزت نفس آن‌ها می‌شود و به بچه‌ها کمک می‌کند نقش خود را در جهان درک کنند. والدین می‌توانند ضمن آموزش نحوه‌ی بازی با دیگران و مزایای داشتن یک سبک زندگی فعال و پرانرژی، به فرزندان خود در این فرآیندهای یادگیری کمک کنند.

نتیجه‌گیری …

ما در جامعه‌ای شلوغ زندگی می‌کنیم. سرگرمی و تفریح را دست کم می گیریم و زمان کمی برای بازی باقی می‌گذاریم. والدین باید ضرورت بازی با کودک را بدانند و وقت خود را برای تعامل و بازی با فرزندان‌شان اختصاص دهند. لیست کارهای روزمره همیشه وجود خواهد داشت اما کودکان ما در یک چشم به هم زدن بزرگ می‌شوند. وقت گذاشتن برای بازی با فرزندتان برای هر دوی شما ارزش دارد.

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*

بازگشت به بالا