تاریخچه شخصیت مرد عنکبوتی: همه چیز در مورد اسپایدر من

تاریخچه شخصیت مرد عنکبوتی

مرد عنکبوتی، شخصیت کمیک بوکی که ابرقهرمان کودکان و بزرگسالان محسوب می‌شود. تاریخچه شخصیت مرد عنکبوتی از آنجا آغاز می‌شود که در اولین داستان مرد عنکبوتی (۱۹۶۲)، نوجوان آمریکایی پیتر پارکر، یتیمی بیمار و فقیر، توسط یک عنکبوت رادیواکتیو گزیده شد. او در نتیجه گزش، قدرت، سرعت و چابکی فوق انسانی به همراه توانایی چسبیدن به دیوارها پیدا کرد. پس از آن استن لی، نویسنده و استیو دیتکو، تصویرگر، تصمیم گرفتند تا مرد عنکبوتی را به عنوان یک داستان پر مخاطب برای یک مجموعه کتاب، بسازند.

در آن زمان، یک ابر قهرمان نوجوان در کتاب‌های کمیک هنوز به طور چشمگیری وجود نداشت. با این حال، خوانندگان جوان این کتاب‌ها با قدرت به پیتر پارکر پاسخ دادند که رضایت فراوانی از این شخصیت داستانی دارند. همین امر باعث شد یک عنوان مداوم و در نهایت، یک امپراطوری رسانه‌ای، از جمله بازی‌های ویدیویی، چندین مجموعه تلویزیونی انیمیشن، چند سری فیلم سینمایی، لایو اکشن و یک نمایش موزیکال در برادوی اجرا شود.

تاریخچه شخصیت مرد عنکبوتی |داستان پیدایش و شهرت آن در کمیک

مرد عنکبوتی یک شخصیت متفاوت در میان ابرقهرمان‌های کتاب‌های کمیک به حساب می‌آمد. یک نوجوان که شبیه به قهرمان‌های بزرگسال و باتجربه نبود و هیچ‌وقت شکست‌ نمی‌خورد. پاركر خالق آن علاوه بر سرعتی که به او داد، يك “عنكبوت” را قدرت‌های او اضافه کرد تا به او از نزديك شدن خطرات هشدار دهد. پارکر با استفاده از استعدادهای علمی ذاتی خود، یک ماده  چسبی مایع را ایجاد کرد و یک جفت تیرانداز مچ‌دار ساخت که به او امکان داد تا تار و پود را به اشکال مختلف درآورد. او همچنین لباس قرمز و آبی تزیین شده توسط وب را طراحی کرد که به سرعت به مشهورترین نشانه‌ی تجاری مرد عنکبوتی تبدیل شد.

با این حال، مخالفت‌هایی از سوی مارتین گودمن، ناشر مارول، در ابتدا مطرح بود. او گمان می‌کرد مخاطب با نقش عنکبوت در این شخصیت ارتباط برقرار نمی‌کند. خوشبختانه، مخالفت‌های او به جایی نرسید. زمانی که اولین مرد عنکبوتی شگفت انگیز منتشر شد به یک موفقیت فوری و چشمگیر دست پیدا کرد.

 

داستان زندگی مرد عنکبوتی

 

داستان زندگی مرد عنکبوتی:

پیتر بنجامین پارکر یا همان مرد عنکبوتی فرزند دو مامور سیا به نام‌های ریچارد و مری پارکر بود. او پدر و مادر خود را در کودکی از دست داد. پس از آن به دبیرستان رفت و توجه‌اش به یک نمایشگاه رادیولوژی که آنجا در جریان بود جلب شد. پیتر در آنجا توسط یک عنکبوت که به اشتباه طبقه‌بندی شده بود نیش زده شد. این نیش به او قدرت چابکی و انعطاف‌پذیری عجیبی داد. او حسی بنام «حس عنکبوتی» به دست آورد که در رابطه با خطرهای نزدیکش به او خبر می‌داد. هوش بالای او در مسائل علمی باعث شد یک گجت مچی برا خودش طراحی کند تا تارهای عنکبوتی‌اش را پرتاب کند.

پیتر برای اینکه بتواند پولی به دست آورد، شروع به اجرا در مسابقات ورزشی کرد. برنده شدن او در یک کشتی قهرمانی توانست او را در رسانه‌ها به‌شدت مشهور کند. اما داستان از آنجا آغاز می‌شود که او به یک سارق اجازه می‌دهد رسیدهای گیشه استودیوی ایستگاه تلویزیونی به سرقت ببرد. چند روز بعد هنگامی که یک سارق عموی او، بن پارکر را می‌کشد، پیتر زن عمویش را رها می‌کند. مرد عنکبوتی قاتل عمو بن را ردیابی می‌کند تا به کشف وحشتناکی برسد. او متوجه می‌شود که قاتل همان دزدی است که اجازه فرار از استودیوی تلویزیون را داده است.

  • سی سال بعد:

سی سال پس از انتشار نسخه کتاب کمیک Amazing Fantasy، کریت بوسیک نویسندگی ادامه‌ی مجموعه از قسمت ۱۶ تا ۱۸ را آغاز کرد. پیتر پس از پیدا کردن قاتل عمویش او را دستگیر کرد و تحویل داد. اما به دلیل اینکه خود را در مرگ عمویش شریک می‌دانست تصمیم گرفت هویت اسپایدر بودن را کنار بگذارد. پس از مدتی، پیتر همان‌طور که در شهر می‌گشت متوجه شد فردی که قصد خرید مبلمان از زن عمویش را داشته به سراع دیگر زنان پیر شهر هم می‌رود.

پیتر او را دنبال کرد و متوجه شد در زیر زمینی جنایتکاران زیر نظر «اندر تیکر» زندگی می‌کنند. اسپایدر من تصمیم گرفت با مبارزه‌ای چالش برانگیز آن‌ها دستگیر و تحویل دهد. همین اتفاق باعث شد بار دیگر قدرت خود را برای نجات دیگران به‌کار ببرد.  مبارزه او با «سوپر چارجر» که از شرورترین ابر انسان‌ها بود، اسپایدرمن را به قدرت بزرگی در میان مردم تبدیل کرد. پیتر اولین ابر شرور زندگی‌اش را در این رقابت سنگین شکست داد.

 

مجموعه فیلم های مرد عنکبوتی و مارول

 

مرد عنکبوتی در فیلم‌های اکشن

بخش مهمی از تاریخچه شخصیت مرد عنکبوتی را فیلم‌هایی که در هالیوود ساخته شد در بر می‌گیرد. شرکت سونی پس از حل بسیاری از مسائل حقوقی که پیش از این مانع تولید آن شده بود، در ماه مه ۲۰۰۲ مرد عنکبوتی را به سینماها آورد. منتقدان این فیلم را مورد ستایش قرار دادند و در نهایت بیش از ۸۰۰ میلیون دلار در سراسر جهان درآمد کسب کرد. Spider-Man 2 (2004) و Spider-Man 3 (2007) به همان اندازه موفق بودند.

مجموعه فیلم های مرد عنکبوتی تحت “راه اندازی مجدد” فیلم The Amazing Spider-Man (2012) و The Amazing Spider-Man 2 (2014) قرار گرفت. مارول، که در سال ۲۰۰۹ توسط شرکت والت دیزنی خریداری شده بود، تحت عنوان “جهان سینمایی مارول” حق امتیاز خود را در زمینه فیلم های ابرقهرمانی ایجاد کرد، اما توافق نامه های صدور مجوز از استفاده مرد عنکبوتی جلوگیری می‌کرد. این بن بست در فوریه ۲۰۱۵ با یک توافق بی‌نظیر بین دیزنی و سونی حل شد که به شخصیت اجازه می‌داد در فیلم‌های تولید شده توسط هر دو استودیو ظاهر شود.

مرد عنکبوتی اولین حضور خود در دنیای سینمایی مارول را در سومین فیلم Captain America: Civil War (2016) به عنوان محافظت کننده تغییر شکل دهنده مرد آهنی تونی استارک انجام داد. در فیلم مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه (2017)، فیلم انتقام جویان: جنگ بی نهایت (2018) و در فیلم مرد عنکبوتی: دور از خانه (2019) بار دیگر به سینماها بازگشت.

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*

بازگشت به بالا