ناسازگاری کودکان با یکدیگر و دلایل آن

دعوای بچه ها و دلایل ناسازگاری با یکدیگر

دعوای خواهر و برادر از رایج‌ترین مسائل و آزاردهنده‌ترین دعواهای یک خانواده به حساب می‌آید. ممکن است دختر یا پسر بزرگتر با خواهر یا برادر کوچکتر خود بر سر یک تکه کیک یا اسباب‌بازی دعوا کند. دلایل ناسازگاری کودکان با یکدیگر می‌تواند متفاوت باشد. بعضی از آن‌ها بخاطر عدم توزیع مساوی وسایل مختلف یا بعضی دیگر به دلیل خلق و خوی متفاوت با همدیگر درگیر می‌شوند. ممکن است در بسیاری از خانواده‌ها این مسئله جدی نباشد اما در بعضی از آن‌ها مشکلی اساسی و اذیت‌کننده تلقی می‌شود.

درگیری بین خواهر و برادر می‌تواند آنها را از هم دور کند. والدین فرزندان خود را به یک اندازه دوست دارند، اما آن‌ها این موضوع را باور نمی‌کنند. اگرچه اهمیتی که به فرزند اول در اغلب خانواده‌ها داده می‌شود گاهی بیشتر از خواهر و برادر او است، اما در نهایت باعث نمی‌شود که والدین تفاوتی بین فرزندانشان قائل شوند.

فرزندانی که فاصله سنی بالاتری دارند، تمایل دارند که خواهر یا برادر کوچک خود را به خاطر دعوا ببخشند. با این حال، رقابت بین خواهران و برادران با فاصله‌ی سنی کم بیشتر است. این نکته را به یاد داشته باشید که خواهر و برادر در هر بخش از زندگی خود به دنبال برابری هستند؛ برابری در بازی کردن، غذا خوردن، مراقبت، توجه و آزادی عمل. مطالبه‌گری در در طبیعت کودکان است. به همین دلیل والدین باید مراقب باشند که برابری را در خانه و میان فرزندان خود رعایت کنند تا آن‌ها دچار سوتفاهم نشوند.

در ادامه ۸ دلیل اصلی ناسازگاری کودکان با یکدیگر را باهم مطالعه می‌کنیم.

۸ دلیل ناسازگای کودکان با یکدیگر

۱- جدایی والدین

خواهر و برادرهایی که به دلایل خانوادگی یا طلاق والدین از یکدیگر جداگانه زندگی می‌کنند، معمولاً باهم بر سر چیزهای کوچک مشکل پیدا خواهند کرد. همراه با جدایی، سلایق و سرگرمی‌های مشترک میان بچه‌ها از بین می‌روند. به تدریج آن‌ها با یکدیگر به عنوان غریبه رفتار می‌کنند و از هم دور می‌شوند. زندگی کردن بچه‌ها زیر یک سقف باعث می‌شود آن‌ها با همدیگر رشد کنند و شاهد تغییرات زندگی هم باشند. این اتفاق ممکن است درگیری آن‌ها با یکدیگر را کاهش دهد.

۲- احساس مالکیت

بچه ها در مورد تمام چیزهایی که خودشان یا خانواده شان دارند احساس مالکیت می‌کنند. خواهر و برادرها، نه تنها در مورد اسباب بازی‌ها و خوراک و پوشاک بلکه نسبت به یکدیگر هم ممکن است تملک داشته باشند. حتی اگر هر دو تعداد اسباب بازی برابر داشته باشند، باز هم یکی از آن‌ها احتمالا یک اسباب بازی اضافی می‌خواهد. و یا یکی از بچه‌ها یکی از خواهر یا برادرانش را متعلق به خودش می‌داند و دوست ندارد خواهر یا برادر دیگرش به او نزدیک شود.

۳- تسلط بر یکدیگر

یکی از مهم‌ترین دلایل ناسازگاری کودکان با یکدیگر احساس تسلطی که یکی از آن‌ها ممکن است بر دیگری داشته باشد. بچه‌ی بزرگتر همیشه فکر می‌کند که مسئولیت حمایت از کودک کوچکتر را دارد، در حالی که کوچکتر گمان می‌کند تحت سلطه او قرار گرفته است. همانطور که قبلاً گفته شد به دلیل فاصله سنی، خواهر یا برادران بزرگتری وجود دارند که برای خواهر یا برادر کوچک خود بیش از حد معمول خواهر و برادری می‌کنند. برخی از آن‌ها به دنبال اطلاعت و تسلط بر کوچکتر از خود هستند که چنین رفتاری ممکن است مشکلات اساسی در روابط آن‌ها ایجاد کند.

۴- به اشتراک گذاری راز یکدیگر

شاید خنده‌دار به نظر برسد اما یکی از دلایلی که کودکان ممکن است با هم بجث و دعوا داشته باشند برملا کردن رازهای یکدیگر است. بچه‌ها بیشتر از والدین به دوستان خود و یا خواهر و برادرشان اعتماد دارند. اگر رازی از همدیگر را بدانند و برای فرد دیگری و یا پدر و مادر آن را تعریف کنند، ممکن است جنجال بزرگی را در خانه راه بیاندازند.

۵- نزدیکی با یکی از والدین

نزدیکی یکی از بچه‌ها به پدر یا مادر به احتمال زیاد باعث اختلاف‌هایی در خانواده می‌شود. اگر یکی از فرزندتان به پدرش وابسته‌تر باشد، فرزند دیگر در مواقعی که به او نیاز دارد و پدر برایش زمان نمی‌گذارد قطعا دچار حسادت و سوتفاهم می‌شود. این اتفاق به دعوا یا درگیری منجر خواهد شد. به همین دلیل توصیه می‌شود میان فرزندانتان از نظر احساسی و توجه فرق زیادی نگذارید.

۶- ترتیب به دنیا آمدن بچه‌ها

یکی از دیگر دلایل ناسازگاری کودکان با یکدیگر ممکن است ترتیب به دنیا آمدن آن‌ها باشد. رقابت میان کودکان کوچکتر بر سر به دست آوردن آنچه علاقه دارند بیشتر از بزرگترهاست. از طرفی بزرگترها هم ممکن است برای دخالت در امور و مسائل مربوط به کوچکترها برای به دست آوردن قدرت برتری با آن‌ها به جنگ و دعوا بروند. دلیل این دعواها هرچه باشد، در صورت عدم برخورد صحیح، منجر به آسیب جدی در روابط می‌شود.

۷- ویژگی‌های شخصیتی

کودکانی که در یک خانواده متولد و بزرگ می‌شوند، حتما نباید اخلاق و رفتاری مشابه هم داشته باشند. بچه‌هایی که خودخواه و لجباز هستند به مراتب از کودکان آرام و درونگرا بیشتر ناسازگاری می‌کنند. خواهر و برادرانی که چنین صفاتی دارند، در اغلب زمان‌ها در جنگ و دعوا هستند. اما وقتی هر یک از این دو نفر آرام و ساکت باشد، این بحث و جنجال طولانی نمی‌شود. در مقالات پیشین درباره‌ی نحوه‌ی برخورد با کودک لجباز نکاتی را ذکر کردیم که ممکن است برای تربیت فرزندتان مفید باشد.

۸- محبت و توجه برابر

کودکان نیاز دارند که عشق و مراقبت برابر را از پدرومادر خود دریافت کنند. توجه به بچه‌ها تنها در خرید اسباب بازی و یا فراهم آوردن پوشاک و خوراک مناسب نیست. گرچه که آن‌ها هم اهمیت خاص خود را دارند اما بچه‌ها بیشتر از هرچیز به محبت دیدن و آرامش روانی از سوی والدین خود نیاز دارند. اگر این مراقبت تنها برای یکی از فرزندان صورت گیرد و بین بچه‌ها فرق گذاشته شود، آن‌ها به سرعت متوجه خواهند شد. بهتر است برای کاهش تنش و ناسازگاری کودکان با یکدیگر به فکر برقراری تعادل در این موضوع باشید. 

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*

بازگشت به بالا