۵ نکته‌ی مهم در برخورد با کودک لجباز

نحوه برخورد با کودک لجباز

برخورد با کودک لجباز برای والدین یک چالش اساسی محسوب می‌شود. وادار کردن آن‌ها به انجام کارهای مهم روزمره مانند حمام رفتن، خوردن یک وعده غذایی یا رفتن به رختخواب در برخی مواقع خسته‌کننده است. بهترین راه برای برخورد با کودکان لجباز این است که آن‌ها متوجه کنید که چنین رفتاری از سوی شما مورد قبول نیست.

پیش از هر اقدامی مهم است که کودک لجباز و مصمم خود را درک کنید. کودکانی که چنین رفتاری دارند در اکثر موارد می‌توانند بسیار باهوش و خلاق باشند. آن‌ها سوالات زیادی را مطرح می‌کنند، که ممکن است شما را عصبانی کند. چنین کودکانی از والدین خود انتظار دارند همیشه جوابی برای تمام سوالات‌شان داشته باشند. از طرفی، بچه‌های لجباز ممکن است آنقدر بر عقاید خود پایبند باشند که توضیحات شما را هیچ‌وقت نشنوند. به همین دلیل برخورد با آن‌ها دشواری‌های خاص خود را دارد.

خصوصیات و ویژگی‎های کودکان لجباز

  1. آن‌ها نیاز شدیدی به تائید و شنیده شدن دارند.
  2. کودکان لجباز می‌توانند به شدت مستقل باشند.
  3. آن‌ها سرسخت هستند و آنچه را دوست دارند انجام می‌دهند.
  4. همه کودکان عصبانی می‌شوند ، اما ممکن است کودکان لجباز این کار را اغلب انجام دهند.
  5. دارای ویژگی‌های رهبری هستند – می‌توانند گاهی “رئیس” باشند.
  6. این کودکان دوست دارند کارها را با سرعت خود انجام دهند. 

تربیت و مواجهه با کودک لجباز در مواقعی ممکن است طاقت فرسا باشد. اما برای این مورد هم راه حل‌هایی وجود دارد که اگر پدر و مادرها آموزش ببینند می‌تواند این مشکل را برطرف کنند.

نکات مهم در رابطه با برخورد با کودک لجباز

۱- به آن‌ها گوش کنید.

ارتباط یک خیابان دو طرفه است. اگر می‌خواهید فرزندتان به حرف‌های شما گوش دهد، باید اول مایل باشید که به حرف‌های او گوش کنید. کودکان لجباز ممکن است حرف‌های زیادی برای گفتن و تمایل به بحث و گفتگو داشته باشند.

اگر احساس کنند که شما آن‌ها را فراموش کرده‌اید و بی‌توجه به حرف‌هایشان هستید، ممکن است سرکش شوند. بیشتر اوقات، هنگامی که کودک شما اصرار دارد کاری را انجام دهد یا انجام ندهد، گوش دادن به او و گفتگو درباره‌ی آنچه او را آزار می‌دهد، می‌تواند یک حقه برای آرام کردن او باشد. به عنوان مثال، اگر کودک شما علاقه‌ای ندارد که غذای خود را تمام کند، او را اجبار به انجام دادن این کار نکنید. در عوض، از او بپرسید که چرا نمی‌خواهند غذا بخورد. با این کار می‌توانید دلیل پرخاش یا بازیگوشی او را متوجه شوید. ممکن است طی این گفتگو متوجه شوید که فرزندتان احساس درد یا بی‌اشتهایی کاذب دارد. در این صورت به پزشک مراجعه می‌کنید تا او درمان شود. 

اگر می‌خواهید کودک کوچک و لجباز شما حرف‌های شما را بشنود، سعی کنید با آرامش به او نزدیک شوید و شنونده‌ی دلایل او باشید.

۲- با آن‌ها ارتباط برقرار کنید و آن‌ها را مجبور انجام کاری نکنید

وقتی کودکان را مجبور به کاری می‌کنید، آن‌ها لجباز می‌شوند و تمام تلاش خود را می‌کنند تا این کار را انجام ندهند. مثلا مجبور کردن کودک شش ساله خود که اصرار دارد قبل از خواب تلویزیون تماشا کند به ندیدن آن برنامه، کمکی به هیچ‌یک از شما نخواهد کرد. در عوض این کار، با او بنشینید و به آنچه تماشا می‌کند علاقه نشان دهید. اهمیت دادن به بچه‌ها و ارتباط برقرار کردن با آن‌ها به کاهش رفتارهای لجبازانه کمک بسیاری می‌کند.

۳- چند گزینه برای او در نظر بگیرید

کودکان لجباز همیشه دوست ندارند که به آن‌ها گفته شود چه کاری انجام دهند. اگر به کودک چهار ساله لجباز خود بگویید که باید تا ساعت ۹ شب در رختخواب باشد و تنها چیزی که از او خواهید شنید یک صدای بلند “نه” است. به همین دلیل به جای امر و نهی کردن، برای فرزند خود گزینه‌هایی را در نظر بگیرد تا حرف شما را گوش کند. به جای اینکه به او بگویید به رختخواب برو، از او بپرسید که قبل خواب چه داستانی را دوست دارد بشنود.

یکی از مهم‌ترین روش‌ها برای برخورد با کودک لجباز این است که او را انجام کارهایی که دوست دارد تشویق کنید. زمانی که گزینه‌های جذاب برای جلوگیری او از انجام کاری آزاردهنده در نظر می‌گیرید، در واقع به او یادآور می‌شوید که علایق‌اش را می‌شناسید و حاضرید برای کنترل رفتار خشنی که از خود نشان می‌دهد با او کنار بیایید.

۴- آرامش خود را حفظ کنید

فریاد کشیدن بر سر یک کودک سرکش شاید آسان‌ترین راه باشد اما گفتگوی شما را به مسیری بی‌فایده می‌برد. کودک شما ممکن است نحوه‌ی رفتار شما را یک درگیری لفظی تصور کند. به همین خاطر این کار فقط اوضاع را بدتر می‌کند. به عنوان پدر و مادر باید توانایی این را داشته باشید که مکالمه خود را به یک نتیجه عملی هدایت کنید.

تلاش کنید برای حفظ آرامش هر آنچه لازم است را انجام دهید – مدیتیشن، ورزش یا گوش دادن به موسیقی. در خانه موسیقی آرام یا آرامش بخش پخش کنید تا فرزندتان هم بتواند گوش دهد. پس از مدتی، موسیقی مورد علاقه فرزند خود را پخش کنید. این اقدام به آرامش هر دوی شما کمک می‌کند.

۵- به آن‌ها احترام بگذارید

پرخاش، تنبیه و داد و فریاد با چنین کودکانی در واقع شما را هم لجباز می‌کند. به همین دلیل احترام بین فرزند و والدین از بین خواهد رفت. کنترل خشم در کودکان کار آسانی نیست اما خشم متقابل از سوی شما هم چیزی تغییر نمی‌کند. با نکته‌ای که در تربیت بچه‌ها بسیار مهم است. در اینجا چند روش وجود دارد که می‌توانید احترام را در روابط خود الگو قرار دهید:

  1. به دنبال همکاری باشید، اصرار به عمل به خواسته‌ی شما او را لجبازتر می‌کند.
  2. برای همه فرزندان خود قوانین آسان و کاربردی در نظر بگیرد.
  3. با آنها همدردی کنید – هرگز احساسات یا عقاید آنها را کنار نگذارید.
  4. بگذارید فرزندانتان هر کاری را که می‌توانند برای خودشان انجام دهند، با این کار به آنها می‌گویید که به آن‌ها اعتماد دارید.
  5. به آن‌ها توجه کنید اما فرقی میان او و فرزند دیگر خود نگذارید. آن‌ها نیاز دارند محبت یکسانی از پدر و مادر خود دریافت کنند.

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*

بازگشت به بالا