اهمیت بازی‌های فکری در رشد ذهنی کودکان

تاثیر و اهمیت بازی‌های فکری کودکان

بازی‌های فکری و معمایی یکی از سرگرم کننده‌ترین فعالیت‌هایی است که همه می‌توانند آن انجام دهند و مزایای زیادی برای سلامت روان و شناختی دارند. بازی‌های فکری کودکان بسیار ساده‌تر از آن دسته بازی‌هایی است که برای بزرگسالان طراحی می‌شوند. این بازی‌های فکری به تحریک توانایی‌های شناختی کودک و همچنین افزایش تمرکز بر روی یک کار کمک می‌کنند.

به همان دلیل که بدن ما برای عملکرد مطلوب به تمرینات و فعالیت‌های فیزیکی نیاز دارد، مغز نیز باید برای هوشیار و فعال بودن برخی از آموزش‌ها را ببیند. این آموزش‌ها در سنین مختلف ممکن است متفاوت باشد. اما نباید هیچ‌زمان متوقف شوند. بازی‌های فکری در رشد و خلاقیت ذهنی کودکان بسیار تاثیرگذارند. با تمرین روزانه، کودکان یاد می‌گیرند که مشکلات مختلف را به راحتی و با دقت چه در کلاس درس و چه در زندگی خود حل کنند. در ادامه مطلب بخوانید و ببینید که چرا کودکان به عنوان بخشی از برنامه یادگیری خود به بازی‌های فکری نیاز دارند.

 

خرید انواع اسباب بازی های فکری آموزشی با قیمت مناسب و کیفیت عالی

 

تاثیرات بازی‌های فکری کودکان بر خلاقیت و رشد ذهنی آن‌ها

بازی‌های فکری راه‌حلی عالی برای کمک به بچه‌ها در رشد و پرورش آن‌ها است. مغز کودکان با سرعت بالایی در حال رشد است. هرچه کودک سن کمتری داشته باشد، یادگیری برخی از رفتارها و موارد مورد نیاز برایش آسان‌تر خواهد بود. به همین دلیل کودکانی که در سنین خردسالی و پیش از دبستان شروع به یادگیری زبان دوم می‌کنند، بیشتر از آن دسته از افرادی که در بزرگسالی سعی در یادگیری زبان‌های جدید دارند، آن را می‌آموزند. یکی از روش‌هایی که می‌تواند به داشتن حافظه‌ای قوی‌تر و تمرکز بالا در کودکان کمک کند، استفاده از بازی‌های فکری است.

۱- تقویت فعالیت مغز

برای حل بازی‌های فکری، کودکان باید ذهن خود را درگیر کرده و مستقیم فکر کنند. در حین بازی، مغز بر روی اشیا و صفحه‌ی بازی تمرکز می‌کند و به کودک فرمان می‌دهد تا تصمیم درست را بگیرد. این فعالیت باعث می‌شود ذهن کودک شما در هر بازه زمانی سرگردان و تنبل نشود.

بازی‌هایی که بر اساس یک داستان مرحله به مرحله انجام می‌شوند و یا آن دسته از بازی‌های کارتی که سوال‌های کوتاهی را مطرح می‌کنند و نیاز به جواب دارند، فعالیت مغز را کاملا درگیر خود می‌کنند. کودک در این بازی‌ها شروع به تجزیه و تحلیل کرده و از دانش و درک خود برای پاسخ به آن‌ها استفاده می‌کند.

۲- افزایش تمرکز

بازی‌های فکری کودکان اغلب از حقه‌های کوچک استفاده می‌کنند و یک پیام مخفی در خود دارند. کودک همانطور که در حال بازی است، باید روی سرنخ‌های داده شده تمرکز کنید. مغز در این نوع بازی‌ها، کم‌کم یاد می‌گیرد که بر روی پیام تمرکز کند تا متوجه شود که قرار است چه تصمیمی را بگیرد. هر چقدر فرزند شما بازی‌های فکری مختلفی را حل کند، مغز او بهتر تمرکز می‌کند تا بتواند حرکت صحیح را انجام دهد. این کار هرچه بیشتر ادامه پیدا کند، به یکی از عادت‌های روزانه کودک تبدیل می‌شود و تسلط او را بر روی تمرکزش افزایش می‌دهد.

۳- بهبود قدرت حافظه

کودکان برای اینکه در آینده بتوانند پیشرفت تحصیلی داشته باشند و مهارت‌های آموزشی را در مدرسه یاد بگیرند، نیاز دارند که حافظه‌ی قوی‌ای داشته باشند. به همین دلیل بازی‌های فکری به آن‌ها کمک می‌کند تا حافظه خود را بهبود بخشند و مغز را تحریک کنند تا در مطالعه و یادگیری عملکرد بهتری داشته باشند.

 

تاثیرات بازی‌های فکری کودکان بر خلاقیت

 

کودک شما باید قبل از حل هرگونه بازی فکری، همه مواردی را که می‌خواند به خاطر بسپارد تا جزئیاتی را که در یافتن راه حل مناسب نیاز دارد، به دست آورد. از این طریق اطلاعات موردنیاز او در حافظه‌ی کوتاه مدت‌اش ذخیره می‌شود تا بتواند از آنها برای یافتن راه حل‌ها استفاده کند.

به طور خلاصه می‌توان گفت، بازی‌های فکری کودکان مغر آن‌ها را برای درک اطلاعات و حفظ عناصر لازم آموزش می‌دهد. به این ترتیب، توانایی مغز در یادآوری اتفاقات بهتر می‌شود. و در نتیجه با حل معماهای بیشتر، کودک حافظه بلند مدت و کوتاه مدت قوی‌ای خواهد داشت که می‌تواند نه تنها در تحصیل بلکه در زندگی آینده نیز به او کمک کند.

۴- کاهش استرس

استرس می‌تواند روند یادگیری را در کودکان کاهش دهد. برای توجه و حفظ آنچه که کودک یاد می‌گیرد، حذف استرس از ذهن او کاری مهم و اجباری است. و این همان هدفی است که بازی‌های فکری دارند.

هنگام بازی با بازی‌های فکری، ذهن روی سوال مورد نظر متمرکز خواهد شد. در این مرحله، زمانی که فرد تلاش می‌کند تا راه حلی برای چالشی که در آن قرار دارد پیدا کند، مغز لحظه‌ای همه چیزهای دیگر خارج از این محدوده را فراموش می‌کند. در این لحظه است که ذهن از وضعیت استرس‌زا خارج شده و وارد حالت آرامش می‌شود.

هرچه بیشتر کودک خود را درگیر بازی‌های فکری کنید، به مغز او زمان بیشتری می‌دهید تا آرامش لازم را کسب کند. ذهن آرام می‌تواند به راحتی مفاهیمی که کودکان می‌آموزند را درک کرده و حافظه آن‌ها را بهبود بخشد.

نکته‌ی پایانی …

بازی‌های مختلف فکری با آماده‌سازی و بهبود عملکرد مغز کودکان به آن‌ها این امکان را می‌دهند تا با چالش‌هایی که در پیش رو دارند روبرو شوند و تصمیم صحیح را در مواقع بحرانی بگیرند. با رشد مهارت‌های فکری کودک می‌توانید نوع بازی را تغییر داده و آن‌ها را کمی سخت‌تر کنید. هرچه بیشتر بچه‌ها درگیر حل مسائل پیچیده شود، ذهن‌شان عملکرد قابل قبول‌تری در آینده‌ی تحصیلی و یادگیری آن‌ها خواهد داشت.

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*

بازگشت به بالا