معرفی بازی کارتی Port Royal به همراه آموزش

نحوه‌ی بازی کارتی پورت رویال

یکی از جذاب ترین بازی‌های کارتی که اغلب بزرگسالان و نوجوانان به آن علاقه‌مندند بازی کارتی Port Royal است. برای اینکه بیشتر با این بازی آشنا شوید در ادامه می‌خواهیم به معرفی و آموزش آن بپردازیم. دستورات زیر را هنگام بازی بکار ببرید تا به طور کامل آن را یاد بگیرید و همراه با خانواده و دوستان خود بازی کنید.

آموزش قوانین بازی کارتی Port Royal

بازی بندر پورت رویال در باره‌ی یک منظقه بسیار شلوغ است و که شما امیدوارید که چند معامله در آنجا انجام دهید. باید به خاطر داشته باشید که زیاد ریسک نکنید وگرنه بارهای شما خالی می‌شود. فراموش نکنید که سود خود را دوباره به دست بیاورید تا مورد توجه فرمانداران و دریاداران قرار بگیرید و افراد دیگری را استخدام کنید که می‌توانند اهداف شما را پیش ببرند. شما باید سعی کنید نفوذ خود را در بازی گسترش دهید.

اجزاء بازی پورت رویال

– 120 کارت، شامل 60 نفر
– 6 اعزام
– 4 افزایش مالیات
– 50 کشتی، 10 رنگ از هر رنگ

آماده‌سازی برای برگزاری بازی

اگر با کمتر از 5 بازیکن بازی می‌کنید، ابتدا کارت‌های افزودنی را که فقط برای 5 بازیکن مورد نیاز است حذف کنید و دوباره در جعبه قرار دهید. به راحتی می‌توانید آن را از هم تشخیص دهید زیرا این تنها کارت بدون سکه طلا در پشت آن است.

اگر با 5 بازیکن بازی می‌کنید، به جای آن این کارت‌های افزودنی را در وسط میز قرار دهید. حالا همه کارت‌های باقی مانده را با هم مخلوط کرده و روی میز بگذارید. در این صورت کارت‌های کشیدنی تشکیل خواهند شد. هر بازیکن اکنون با 3 سکه شروع می‌کند که از قرعه کشی به هر بازیکن به عنوان کارت رو به پایین در صفحه شخصی آنها تقسیم می‌شود و فقط سکه‌های طلایی نشان داده می‌شوند. کارت‌ها باید پشت و رو باشند تا فرد دیگری آن‌ها را نبیند.

نکته مهم در مورد کارت‌ها: در جلوی کارت‌ها کشتی‌ها، افراد، افزایش مالیات و اعزام‌ها نشان داده می‌شود. پشت هر کارت دارای یک سکه طلایی است. هر بار که بازیکنی سکه به دست آورد، تعداد مناسب کارت را از بانک قرعه کشی بیرون بیاورید و آنها را رو به پایین و با هر سکه‌ای که در صفحه نمایش شما قابل مشاهده است قرار دهید بدون اینکه به آن نگاه کنید. برای هر کارت، یک بازیکن صاحب 1 سکه است.

هدف بازی کارتی Port Royal

شما تلاش می‌کنید تا سکه‌های طلا را به دست آورید که با آن افراد مختلفی را استخدام کنید تا به شما کمک کنند. آنها توسط کارت‌های افزودنی، امتیازهای پیروزی را برای شما به ارمغان می‌آورند که در بازی پورت رویال برنده شوید.

اهداف بازی پورت رویال و قوانین آن

نحوه‌ی بازی پورت رویال

بازیکنی که آخرین بار از بندر بازدید کرده است بازیکن اصلی خواهد بود. با شروع از او و سپس در جهت عقربه‌های ساعت، 1 بازیکن، «بازیکن فعال» خواهد شد. او باید 2 مرحله را به ترتیب انجام دهد – در مرحله دوم ممکن است گاهی اوقات حذف شود. اگر مرحله دوم وجود داشته باشد، پس از اقدام بازیکن فعال، بازیکنان دیگر نیز فرصتی برای بازی در این مرحله خواهند داشت. سپس پخش کننده فعال تغییر می‌کند. این 2 مرحله عبارتند از:

کشف کنید: کارت‌هایی را از بانک قرعه کشی به صفحه بندر بکشید
تجارت و استخدام: کارت‌هایی را از صفحه بندر بردارید

۱. کشف کنید

بازیکن فعال ابتدا باید یک کارت از بانک بکشد و در وسط میز بازی قرار دهد. با این کار بندرگاه تشکیل می‌شود. حالا او باید تصمیم بگیرد که آیا می‌خواهد کارت دیگری بکشد یا توقف کند. او می‌تواند به تصمیم گیری خود ادامه دهد تا زمانی که داوطلبانه کنار بکشد یا 2 کشتی با رنگ یکسان در نمایشگاه بندر قرار بگیرند. این اقدام باعث می‌شود بقیه نوبت خود را از دست بدهد. در صورت توقف، مرحله دوم شروع می‌شود.

4 نوع کارت مختلف وجود دارد:

  1. اشخاص
  2. کشتی‌ها
  3. افرودنی‌ها
  4. کارت افزایش مالیات

اگر کارت کشیده شده یک شخص باشد، به صفحه بندر منتقل می‌شود. هر شخص دارای یک توانایی است که در قسمت بالای کارت نشان داده شده است. همچنین دارای سپری با تعدادی امتیاز پیروزی است. توضیح همه توانایی‌ها را می‌توانید در پایان قوانین پیدا کنید.

اگر کارت کشیده شده یک کشتی است، بازیکن فعال ممکن است آن را به عنوان منبع درآمد احتمالی در صفحه بندر قرار دهد. به تناوب، او می‌تواند کشتی را نخواهد و آن را روی کارت‌های سوخته و یا دور انداخته قرار دهد. برای اینکه بتوانید این کارت را رد کنید باید 1 یا چند ملوان و/یا دزد دریایی در صفحه شخصی خود داشته باشید.

علاوه بر این، میزان شمشیرهایی که به شما می‌دهند، باید برابر یا بیشتر از شمشیرهای نشان داده شده در کشتی باشد. در این صورت می توانید کشتی را به جای نمایشگر بندر در شمع دور انداخته قرار دهید – در غیر این صورت نمی توان آن را دفع کرد و باید به صفحه بندر برود.

نکته: شما فقط می‌توانید یک کشتی را که تازه کشیده شده است رد کنید. یک کشتی با نماد جمجمه هرگز نمی‌تواند رد شود. شمشیرها هرگز خرج نمی‌شوند، یعنی می‌توانید چندین بار در نوبت خود از آنها استفاده کنید.

در بازی کارتی Port Royal اگر کارت کشیده شده یک کارت افزودنی است، آن را در وسط میز اما جدا از صفحه بندر قرار دهید. کارت‌های افزودنی تا زمانی که بازیکنی بهای آن را نپردازد، در آنجا می‌ماند.

برای برآوردن الزامات یک کارت افزودنی (که در قسمت پایینی کارت قابل مشاهده است) باید افراد توانایی‌های هم‌خوان داشته باشند. بازیکن، کارت افراد را روی ستون کارت‌های سوخته می‌گذارد و کارت افزودنی را به علاوه‌ی سکه‌های طلایی که کارت نشان می‌دهد برای خودش نگه می‌دارد. هر بازیکن در نوبتی که دارد تا جایی که بخواهد و توانایی داشته باشد، می‌تواند کارت‌های افزودنی را تصاحب کند.

اگر کارت کشیده شده، کارت افزایش مالیات باشد، هر بازیکنی که ۱۲ سکه یا بیشتر دارد نیمی از سکه‌های خود را از دست می‌دهد. توجه کنید که عدد به پایین گرد می‌شود. این سکه‌ها به ستون کارت‌های سوخته می‌روند. پس از آن، به نسبت کارت مالیات که کشیده شده یا بازیکنی که بیشترین شمشیر را دارد یا بازیکنی که کم‌ترین امتیاز پیروزی را دارد، ۱ سکه به آن تعلق می‌گیرد. در صورت تساوی همه بازیکنان ۱ سکه می‌گیرند.

در مرحله‌ی بعد که امور مالیاتی انجام شد، کارت افزایش مالیات به ستون کار‌ت‌های سوخته می‌رود و بازی ادامه پیدا می‌کند. بازی ادامه می‌یابد، به نوبه خود بازیکن بعدی، دستور می‌دهد بازیکن فعال شود و مرحله 1: کشف خود را انجام دهد. اگر ستون کارت‌های کشیدنی(بانک) خالی شود، ستون کارت‌های سوخته را بر بزنید و یک ستون جدید برای کارت‌های کشیدنی تشکیل دهید.

۲. تجارت و استخدام کنید

در این مرحله بازیکن فعال قادر خواهد بود 1-3 کارت از صفحه بندر بگیرد و سپس همه بازیکنان دیگر نیز فرصتی برای گرفتن 1 کارت خواهند داشت. اینکه تعداد بازیکنانی که می‌توانند فعال باشند دقیقاً چقدر خواهد بود بستگی به تعداد کشتی‌های رنگی متفاوت در صفحه بندر دارد:

  1. 0-3 کشتی رنگی متفاوت: 1 کارت از صفحه بندر بردارید
  2. 4 کشتی رنگی متفاوت: 2 کارت از صفحه بندر بردارید
  3. 5 کشتی رنگی متفاوت: 3 کارت از صفحه بندر بردارید

کارت‌ها یکی یکی گرفته می‌شوند – بنابراین ممکن است بلافاصله از قابلیت یک کارت برای کارت بعدی گرفته شده استفاده شود.

تجارت

پخش کننده 1 کشتی از صفحه بندر برداشته و آن را در کارت‌های سوختنی قرار می‌دهد. او اکنون به اندازه سکه‌هایی که روی بنر بالای کارت نشان داده شده است، سکه به دست می‌آورد. کلمنس فلوت را از صفحه بندر بر می‌دارد، آن را روی ستون کارت‌های سوختنی انداخته و 2 سکه می‌گیرد.

استخدام

در بازی کارتی Port Royal برای استخدام 1 نفر، یک بازیکن باید مبلغی از سکه (قرار داده شده بر روی ستون کارت‌های سوختنی) را معادل هزینه‌ای که در قسمت پایینی شخصی که می خواهد استخدام کند، نشان دهد. او شخص را در صفحه شخصی خود قرار می‌دهد و ممکن است از این پس از قابلیت در قسمت بالای کارت (بنر) استفاده کند. همه توانایی‌ها در پایان قوانین توضیح داده شده است. مثلا آندریا یک ملوان استخدام می‌کند. او 3 سکه خود را به ستون کارت‌های سوختنی می‌پردازد و ملوان را به صفحه شخصی خود می‌گذارد.

بعد از اینکه بازیکن فعال 1 یا چند کارت (کشتی یا شخص) گرفت، هر بازیکن دیگری در جهت عقربه‌های ساعت نیز ممکن است 1 کارت را در صورت امکان، با رعایت تمام قوانین، بگیرد. اما قبل از اینکه بتواند این کار را انجام دهد، آن بازیکن باید 1 سکه به بازیکن فعال به عنوان غرامت بدهد. اگر او 1 کشتی ببرد، این سکه ممکن است از درآمد آن کشتی باشد.

بعد از اینکه همه بازیکنان دیگر فرصتی برای گرفتن 1 کارت پیدا کردند، تمام کارت‌های باقی مانده دور ریخته می‌شوند. این احتمال نیز وجود دارد که تعداد کارت‌ها بسیار کم باشد تا به همه بازیکنان دیگر فرصتی برای گرفتن یک کارت داده شود.

اکنون بازیکن بعدی در جهت عقربه‌های ساعت بازیکن فعال خواهد بود و با مرحله 1: کشف شروع می‌کند.

مثال: فرض کنید نوبت آندریا است. او در مرحله کشف خود 5 کارت به صفحه بندر کشیده بود. 4 نفر از آنها کشتی‌های رنگی متفاوت داشتند، به همین دلیل او توانست 2 کارت بگیرد. ابتدا او یک کشتی به ارزش دو سکه گرفت. سپس پول را برای استخدام 1 نفر خرج کرد.

در صورت امکان دیگر بازیکنان ممکن است کارت بگیرند. الکس آرزو می‌کند که 1 تا از کشتی‌های باقی مانده را ببرد. او برای جبران 1 سکه به آندریا می‌دهد، 1 کشتی را انتخاب می‌کند، آن را روی ستون کارت‌های دور ریختنی قرار داده و مقدار مناسب سکه می‌گیرد. پس از اینکه بقیه بازیکنان نیز فرصتی برای گرفتن 1 کارت داشتند، باقی مانده‌ها دور ریخته می‌شوند.

پایان بازی کارتی Port Royal

به محض اینکه 1 بازیکن توانست 12 امتیاز پیروزی را در صفحه شخصی خود به دست آورد، پایان بازی بررسی می‌شود.

بقیه دور بازی تا پایان بازی انجام می‌شود، یعنی بازی تا زمانی ادامه می‌یابد که بازیکنی که در سمت راست بازیکن آغازین نشسته است بازیکن فعال باشد. برنده بازی بازیکنی خواهد بود که توانسته بیشترین امتیاز پیروزی را در صفحه شخصی خود کسب کند. در صورت تساوی، بازیکنی که هنوز بیشترین سکه را دارد برنده است. اگر بازیکنان مساوی نیز در سکه مساوی شوند، آنها برنده هستند.

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*

بازگشت به بالا