چوب خط چیست؟ مزایای یادگیری اعداد با استفاده از چوب خط

مزایای استفاده از چوب خط برای یادگیری ریاضی

در زمان‌های بسیار قدیم که هیچ وسیله‌ای برای شمارش وجود نداشت، انسان‌های اولیه از چوب خط استفاده می‌کردند. آن‌ها به شکار می‌رفتند و به تعداد شکارهای‌شان خطی کج بر روی دیوار می‌کشیدند. حتی سال‌های پیش در بازار و دیگر مراکز خرید مشتریان به ازای هر خرید خود چوب خط برای فروشنده می‌کشیدند. چوب خط یک خط مورب است که به نوعی عدد برای شمارش در ریاضی محسوب می‌شود. نکته‌ی مهم این است که آموزش چوب خط پیچیدگی خاصی ندارد.

نمودارهای چوب خطر برای جمع‌آوری سریع و کارآمد داده‌ها استفاده می‌شود. پر کردن نمودار با علائم نشان دهنده اعداد سریع‌تر از نوشتن کلمات یا ارقام است. داده‌هایی که بلافاصله در زیر گروه‌ها جمع‌آوری می‌شوند، تجزیه و تحلیل‌شان آسان است. در ادامه توضیح می‌دهیم که نمودار شمارش یا همان چوب خط چگونه به کودکان آموزش داده می‌شود تا از یک جدول شمارش برای جمع آوری داده‌ها و تفسیر آن‌ها استفاده کنند.

آموزش چوب خط به کودکان | چگونه چوب خط  رسم می‌شود؟

طریقه‌ی رسم چوب خط بسیار آسان است. اگر می‌خواهید به کودک خود آن را آموزش دهید از این روش استفاده کنید. همان‌طور که انگشتان یک دست از پنج انگشت تشکیل شده است، چوب خط هم مانند یک دست است. شمارش از یک تا چهار به معنای کشیدن چهار خط است. وقتی چهار خط را کشیدیم چهار انگشت را خم می‌کنیم. برای اینکه مشت کنیم باید انگشت شصت را روی باقی انگشت‌ها قرار دهیم. چوب خط هم به این شکل است. اعداد یک تا چهار یعنی چهار خط کنار یکدیگر. بنابراین عدد پنج همیشه یک خط مورب بر روی چهار خط کشیده شده است. در ادامه عدد شش خط جدید عمودی می‌شود و شمارش به همین تریتیب ادامه پیدا می‌کند.

مرحله دوم رسم چوب خط مرحله اول رسم چوب خط

چه زمانی کودکان یاد می‌گیرند از چوب خط استفاده کنند؟

از پایه اول ابتدایی معلمان با آوردن مثال‌های ساده در کلاس، نمودارهای شمارش با چوب خط را به کودکان معرفی می‌کنند. برای مثال شمارش اعداد می‌تواند سرگرمی‌های مورد علاقه یا غذای مورد علاقه هر کودک باشد.

معلمان همچنین مزیت ثبت داده‌ها را در یک نمودار شمارش توضیح خواهند داد. هنگامی که کودکان شروع به استفاده از چوب خط در کلاس کردند، معلم ممکن است به آن‌ها نشان دهند که چگونه داده‌های جمع‌آوری شده را می‌توان در قالب‌های دیگر، مانند نمودارهای میله‌ای و تصاویر، نشان داد. مهم این است که کودکان با شمارش توسط چوب خط راحت باشند و به‌سادگی ریاضی را توسط آن یاد بگیرند. بنابراین، ضروری است برای آموزش چوب خط بچه‌ها تمرین کافی داشته باشند تا انجام این کار برای‌شان دشوار نباشد.

مزایای شمارش با چوب خط برای کودکان چیست؟

یادگیری ریاضی از سنین کم برای کودکان ضروری است. چوب خط هم این کار را برای والدین و معمان آسان‌تر می‌کند. گرچه تمام بچه‌ها هوش و علاقه‌ی یکسانی به ریاضی ندارند اما برخی از ابتدایی‌ترین اصول را بهتر از با روشی جذاب‌تر به‌ آن‌ها آموزش داد. مزایای شمارش از این طریق افزایش قدرت تفکر، خلاقیت و مهارت‌های آموزشی است. هرچه کودک با شمردن اشیای اطرافش از این راه بیشتر آشنا شود، سریع‌تر به این توانایی‌های مهم می‌رسد.

 

راهنمایی پایانی …

اگر می‌خواهید در دوران پاندمی کرونا که کودکان در خانه مجبور به آموزش از راه دور شده‌اند چوب خط را به آن‌ها یاد بدهید، پیشنهاد می‌کنیم از اسباب بازی‌های آموزشی چوب خط ریاضی استفاده کنید.

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*

بازگشت به بالا