تاثیر بازی با عروسک در رشد شخصیت و خلاقیت کودک

تاثیر بازی با عروسک در رشد کودک

عروسک‌ها از قدیمی‌ترین اسباب بازی‌هایی هستند که کودکان تاکنون با آن‌ها بازی کرده‌اند. دلیل مهمی وجود دارد که این اسباب بازی‌ها در طول تاریخ بشر بسیار ماندگار شدند. آن‌ها نمایشی از خود کودک هستند و به کودک اجازه می‌دهند درک بیشتری از خود و همچنین اطرافیانش بدست آورد. تاثیر بازی با عروسک در رشد کودک چه از نظر شخصیتی و چه خلاقیت همواره مشهود بوده است.

طبق تحقیقات جدید، بازی با عروسک‌ها می‌تواند به بچه‌های شما برای یادگیری مهارت‌های مهم رشد اجتماعی مانند همدلی کمک کند. به عبارت دیگر، بازی با عروسک‌ها به کودکان آموزش می‌دهد تا درک کنند که مردم چگونه فکر می‌کنند و چگونه با یکدیگر تعامل دارند. بازی با عروسک باید صرف نظر از جنسیت کودک باشد. نه پسر و نه دختر نباید خود را از بازی با عروسک‌های مختلف منع کنند. زیرا یادگیری بسیاری از مهارت‌ها مهم زندگی از جمله رشد ذهنی، مهارت‌های شناختی و برخی از فعالیت‌های فیزیکی وابسته به این بازی است. در ادامه به شرح مزایا، نحوه و تاثیر بازی با عروسک‌ها بر روی کودکان که می‌تواند باعث رشد فرزند شما شود اشاره می‌کنیم.

مزایای و تاثیر بازی با عروسک در رشد کودک

هنگامی که کودکان از اسباب بازی‌ها برای ساخت سناریوهای تخیلی یا بازی با دوستان‌شان استفاده می‌کنند، در واقع مهارت‌های ارتباطی، حل مسئله و همدلی را از یکدیگر یاد می‌گیرند. بازی با عروسک‌ها، از طریق پرورش مهارت‌های اجتماعی مزایای مثبتی در آماده سازی کودکان برای آینده دارد.

۱- مهارت‌های اجتماعی

بازی با عروسک‌ها مهارت‌های اجتماعی را که در سال‌های اولیه رشد کودک به دست می‌آورند، تقویت می‌کند. هنگامی که کودکان در مهدکودک و یا دورهم بازی می‌کنند، یاد می‌گیرند که با مهربانی با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و همکاری کنند. آن‌ها با مراقبت از عروسک یاد می‌گیرند که چگونه از یکدیگر مراقبت کنند.

۲- مسئولیت

کودکان با یادگیری مهارت‌های مهم اجتماعی در سنین پایین، مسئولیت پذیری را نیز یاد می‌گیرند. آن‌ها می‌آموزند که چگونه از عروسک با بازی با او نگهداری کنند. یادگیری این مهارت می‌تواند به کودکان کمک کند تا از حیوانات خانگی خود مراقبت کنند، یا خواهر و برادر بزرگتر به راحتی درک کنند که چگونه از خواهر و برادر کوچکتر خود مراقبت کنند.

۳- همدلی و مهربانی

یکی دیگر از مهارت‌های مهم اجتماعی که کودکان هنگام بازی با عروسک‌ها می‌آموزند، نحوه پردازش احساساتی مانند همدلی است. دقیقا همانطور که مراقبت از عروسکشان مسئولیت پذیری را یاد می‌دهد، به آن‌ها می‌آموزد که با اطرافیان در مواقع حساس همدلی کنند. بخشایش و مهربانی از مهم‌ترین احساساتی است که کودک باید بیاموزد. با عروسک بازی این امکان مهم برای او فراهم می‌شود.

۴- خیال پردازی و خلاقیت

هنگام بازی کودک با عروسک ممکن است او شروع به خیال‌پردازی و داستان‌سرایی برای عروسک خود کند. این کار به رشد تخیل کودک در مواجهه با سناریوهای خلاقانه و خیالی با عروسک‌ها و دیگر کودکان کمک می‌کند. همچنین ذهن او با تفکر و ساخت این داستان‌های ساختگی خلاق خواهد شد. رشد خلاقیت برای کودکان در سنین پایین بسیار مهم است و با عروسک‌ بازی می‌توانند به این مهارت مهم دست پیدا کنند.

۵- زبان

کودکان با بازی با عروسک‌ها و همچنین دوستانشان در موقعیت‌های جدید و منحصر به فردی در زندگی خود قرار می‌گیرند. برقراری ارتباط با یکدیگر می‌تواند واژگان آن‌ها برای صحبت کردن و در آینده نوشتن تقویت کند. کودکان از این طریق، بینش جدیدی در زندگی روزمره که ممکن است متفاوت از زندگی خود باشد، کسب می‌کنند. به این ترتیب آن‌ها دنیای اطراف خود را بهتر کشف خواهند کرد.

۴ نکته‌ی مهم که پدر و مادر در مورد عروسک بازی فرزندشان باید بدانند

تاثیر بازی با عروسک در رشد کودک انکار نشدنی است. روان‌شناسان بسیاری تلاش کرده‌اند تا به والدین هشدار دهند هیچ‌وقت کودک خود را از بازی با عروسکش محروم نکنند. حسی که فرزند شما از سپری کردن زمان‌های طولانی و اختصاص دادن آن به بازی با عروسک خود دارد، حسی وصف نشدنی است. عروسک برای بچه‌ها گهگاهی به مانند خواهر و یا برادر کوچکترشان است. برخی از کودکان نیز احساس مادرانه/ پدرانه به عروسک خود دارند. پدر و مادر باید بدانند که در صورت کنترل بازی آن‌ها، تاثیرات خوب و مثبتی از این اتفاق به بچه‌ها منتقل می‌شود.

  1. بازی با عروسک‌ها یک فعالیت خلاقانه است که به بچه‌ها کمک می‌کند تا ضمن برقراری ارتباط با دیگران، اشتباه کنند.
  2. این مهم است که کودکان با عروسک‌ها همذات پنداری کنند تا بتوانند دنیا را از دیدگاه خود تصور کنند و همدلی ایجاد کنند.
  3. دختران و پسران وقتی با عروسک بازی می‌کنند مهارت‌های شخصیتی ارزشمندی کسب می‌کنند.
  4. بازی با عروسک در طولانی مدت لزوما اتفاق بدی نیست. اما بهتر است زمان بازی آن‌ها توسط پدرومادر کنترل شود.

نکته‌ی پایانی …

برای والدین، شناخت مزایای ذاتی بازی عروسک بسیار مهم است. به همان اندازه که استفاده از عروسک را به عنوان یک ابزار آموزشی یا فرصتی برای یادگیری مهارت‌های می‌دانند. در این مقاله سعی کردیم به والدین کمک کنیم ارزش بازی با عروسک را درک کنند. رشد شخصیت و خلاقیت کودک با وسایل و روش‌های مختلف تربیتی صورت می‌گیرد. علاوه بر امکانات و مایحتاج ضروری، بازی کردن مهم‌ترین متد رشد ذهنی و فیزیکی کودک محسوب می‌شود. همچنین خرید عروسک مورد علاقه بچه‌ها و اجازه‌ی بازی دادن به آن‌ها می‌تواند علاوه بر سرگرمی، روحیه او را بالا ببرد.

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*

بازگشت به بالا