اسباب بازی‌های تقویت‌ کننده هوش و مهارت کودکان

اسباب بازی‌های تقویت‌ کننده هوش و مهارت کودکان

اگر زمانی که کودکتان مشغول به بازی با لگو و یا اسباب بازی‌های فکری است به او نگاه کنید، متوجه می‌شوید که این وسایل تنها جنبه‌ی سرگرمی برای او ندارند. کودک در این زمان تمام تمرکز خود را به‌کار می‌برد تا بازی را به درستی انجام دهد. در واقع بازی با اسباب بازی‌های تقویت‌ کننده هوش و مهارت کودکان فرصتی طلایی برای رشد ذهنی آن‌ها به شمار می‌رود.

بچه‌ها از دیدن اسباب بازی‌ها همیشه ذوق‌زده می‌شوند. می‌توان گفت جذابیت اسباب بازی‌ها برای آن‌ها به نوعی غریزی است. شاید به این دلیل که اسباب بازی‌ها نیازهای آن‌ها را برای استفاده از قدرت تخیل، کشف و درک جهان برآورده می‌کنند. اسباب بازی‌ها نه تنها سرگرم کننده هستند، بلکه می‌توانند ابزار ارزشمندی برای هوشمند کردن کودک شما باشند و آ‌ن‌ها را برای مهارت‌های لازم بزرگسالی آماده کنند. یادگیری چنین مهارت‌های مهمی، لازمه‌ی تربیت و رشد یک کودک است. به همین دلیل هرچه والدین از سنین نوزادی توجه بیشتری به خرید و انتخاب عروسک و اسباب بازی داشته باشند، تاثیر مثبت آن را در آینده فرزند خود مشاهده خواهند کرد.

راهنمای انتخاب اسباب بازی‌های تقویت‌ کننده هوش و مهارت کودکان

به یاد داشته باشید که بهترین اسباب بازی برای کودک شما اسباب بازی‌ای است که او انتخاب می‌کند. وقتی فرزند شما از یک اسباب بازی لذت می‌برد، بزرگترین تجربه یادگیری را در اختیار دارد. بچه شما یک یادگیرنده طبیعی است و هر چیزی که به آن علاقه‌مند شود، چیزی تازه به او یاد می‌دهد. همچنین هرچه اسباب بازی‌های متنوع‌تری داشته باشد، خوشحال‌تر می‌شود و تجربه یادگیری وی از تنوع بیشتری برخوردار خواهد بود. در ادامه‌ی این مقاله یک راهنمای سن برای نحوه بازی کودکان با اسباب بازی‌هایی که به آن‌ها کمک می‌کنند تا دنیا را بشناسند، مهارت‌های اجتماعی و احساسی را بیاموزند و ذهنی باهوش داشته باشند را برای شما شرح می‌دهیم.

 

خرید اسباب بازی های پسرانه با کیفیت عالی از هایپرباکس

 

اسباب بازی‌های هوشمند برای نوزادان

  1. اشیا متحرک کودکانه: اشیایی که بالای سر کودک در حالی که در تخت خوابیده‌ است قرار گرفته و تکان می‌خورند، بینایی او را تحریک کرده و دامنه توجه برای او ایجاد می‌کنند.
  2. آینه: در ابتدا، کودک شما مجذوب تغییر چهره و حالت‌هایی می‌شود که از آینه به آن نگاه می‌کند. با گذشت زمان، کودک متوجه خواهد شد که کودک خسته و خندان خیره شده به آینه در واقع بازتابی از اوست. وقتی این اتفاق می‌افتد، نوزادان از خود آگاهی پیدا می‌کنند و با یادگیری در مورد اعضای بدن و مکان آن‌ها، به کشف خود می‌پردازند.
  3. حلقه‌های رنگی پلاستیکی: این اسباب بازی کلاسیک دارای یک مخروط متناسب با حلقه‌های رنگی در اندازه‌های مختلف است. در ابتدا، نوزادان از نگه داشتن و دهان زدن حلقه‌ها لذت می‌برند. پس از مدتی، آن‌ها مهارت‌های حرکتی ظریف را با قرار دادن حلقه‌ها روی مخروط تمرین می‌کنند. کودکان نوپا هنگام شمردن حلقه‌های چند رنگ و چیدن آن‌ها، در مورد رنگ‌ها و اعداد نیز اطلاعات کسب می‌کنند.
  4. اسباب بازی‌های کششی:  هرچه نوزادان بیشتر اجسام را هل بدهند و بکشند، عضلات آن‌ها بیشتر تقویت می‌شود. پس از آن، در سال‌های پیش از مهدکودک، کودکان می‌توانند با بهره‌بردن از این مهارت می‌توانند در ورزش و دویدن سرعت خود را کنترل و یا افزایش دهند.

اسباب بازی‌های هوشمند برای کودکان نوپا

  1. توپ‌ها: توپ‌ها چه غلت بخورند، چه جایی گیر بیفتند و چه پرتاب شوند، مهارت‌های حرکتی و هماهنگی چشم و دست را به طرز فوق‌العاده‌ای افزایش می‌دهند. توپ‌ها از بهترین اسباب بازی‌های تقویت‌ کننده هوش و مهارت کودکان به حساب می‌آیند.
  2. اسباب بازی‌های چیدنی: پازل‌ها، فنجان‌ها یا بلوک‌های تودرتو و سطل‌هایی که پر از قطعات مرتبط هستند، هماهنگی چشم و دست را افزایش داده و مهارت‌های حل مسئله را برای کودکان به چالش می‌کشند.
  3. اسباب بازی‌های مکانیکی: اسباب بازی‌های ساختنی همراه با جعبه‌هایی پر از مهره‌ها، دستگیر‌ها، دکمه‌ها و اهرم‌ها مهارت‌های حرکتی، حل مسئله و علت و معلول را به کودکان آموزش می‌دهند.
  4. اسباب بازی‌های نقش آفرینی: آشپزخانه، کیت‌های پزشک و وسایل ورزشی به کودکان کمک می‌کند تا با تقلید از اقدامات شما و دیگر بزرگسالان، نحوه کار و پذیرفتن نقش در دنیا و روابط را بیاموزند. عروسک‌های دختر/ پسر و حیوانات عروسکی و … با آموزش نحوه بیان احساسات و مراقبت از چیزی که دوست دارند، به رشد اجتماعی و عاطفی کمک آن‌ها می‌کند.

اسباب بازی‌های هوشمند برای کودکان پیش دبستانی

  1. اسباب بازی‌ها و وسایل هنری: همانطور که مهارت‌های حرکتی به مرور بهبود می‌یابند، فعالیت‌هایی مانند طراحی، نقاشی کشیدن از روی یک عکس، استفاده از یک قیچی ایمن برای برش، ساختن یک کاردستی هنری و چسباندن کاغذ به هم نیز باعث تقویت هماهنگی دست و مغز، تشویق خلاقیت و تقویت عزت نفس کودک می‌شود.
  2. لگوها و مجموعه‌های ساختمانی: ساخت لگو و یک برج (و دانستن چگونگی جلوگیری از سرنگونی آن) مهارت حل مسئله و هماهنگی چشم و دست را تقویت می‌کند. کودکان پیش دبستانی می‌توانند از تخیلات خود برای ساختن ساختمان، وسایل نقلیه و موارد دیگر از مجموعه‌های ساخت ساده استفاده کنند.
  3. معماها: هر نوع اسباب بازی معمایی و حل شدنی تفکر منطقی، نحوه‌ی فکر کردن و تمرکز کردن را به کودک آموزش می‌دهد.

بهترین اسباب بازی‌های تقویت‌ کننده هوش و مهارت کودکان : والدین

نوزادی که به اشیا متحرک خیره شده است، یک کودک نوپا که لگو بازی می‌کند، یک نقاشی پیش دبستانی با آبرنگ – همه و همه فعالیت‌هایی هستند که می‌توانند به طور مستقل انجام شوند.

نکته‌ی مهم این است که شما نقش خود را به عنوان پدر و مادر نباید دست کم بگیرید. این شما هستید که این اسباب بازی‌ها را خریداری کرده و آن‌ها را به بازی با آن تشویق می‌کنید. این شما هستید که برای اولین بار به کودک خود نشان می‌دهید که چگونه این بلوک‌ها را روی هم قرار دهد. زمانی که کنار بچه‌هایتان می‌نشینید، نقاشی می‌کنید، رنگ آمیزی می‌کنید یا کتاب می‌خوانید، به آن‌ها توجه لازم را برای عزت نفس داشتن و احساس دوست داشتن و امنیت می‌دهید.

اسباب بازی ابزاری برای کمک به رشد کودکان است، اما این والدین هستند که این رشد را پرورش می‌دهند.

 

خرید اسباب بازی های دخترانه با قیمت عالی از هایپرباکس

 

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*

بازگشت به بالا