قوانین و مقررات بازی فکری مونوپولی | چگونه منوپولی بازی کنیم؟

قوانین و مقررات بازی فکری مونوپولی

مونوپولی یک بازی بسیار قدیمی و پرطرفدار است که در حال حاضر در اکثر مراکز بازی، کافه‌ها و یا خانه‌های مردم به صورت بردگیم پیدا می‌شود. مونوپولی از آن دسته بازی‌هایی است که با رد و بدل کردن کالا و معامله پیش می‌رود. چنین خصوصیتی که منجر به تعامل میان افراد می‌شود این بازی را در بین مردم محبوب کرده است. برای آشنایی بیشتر قوانین و مقررات بازی فکری مونوپولی و بردن آن پیشنهاد می‌کنیم ادامه‌ی این مطلب را مطالعه کنید.

معرفی بازی فکری منوپولی

واژه مونوپولی ریشه‌ای یونانی دارد و به معنای انحصارگر است. این بازی علاوه بر جنبه‌ی سرگرمی و محبوبیت آن، یکی از روش‌های سرمایه‌داری در در علم اقتصاد نیز محسوب می‌شود. این بازی در انواع و اقسام بردگیم‌ها در اسباب بازی فروشی‌ها موجود و نسخه‌ی اپلیکیشن آن نیز قابل دانلود برای تمام پلتفرم‌ها است. مونوپولی یک بازی ۲ تا ۶ نفره است و گروه سنی ۹ تا ۹۰ سال می‌توانند با آن بازی کنند. با افزایش تعداد شرکت کننده‌ها علاوه بر هیجان بالا، زمان بازی نیز می‌تواند تا بیشتر ۲ ساعت ادامه پیدا کند.

مراحل، قوانین و مقررات بازی فکری مونوپولی

هدف این بازی این است که یک بازیکن به ثروتمندترین بازیکن از طریق خرید، اجازه و فروش املاک تبدیل شود.

اجزای تشکیل دهنده‌ی بازی مونوپولی:

  1. یک صفحه‌ی بازی
  2. دو عدد تاس
  3. ۳۲ مهره‌ی سبز (خانه)، ۱۲ مهره‌ی قرمز (هتل)
  4. یک مهره برای هر بازیکن
  5. ۱۶ کارت شانس، ۱۶ کارت خزانه‌ی عمومی
  6. ۲۸ سند مالکیت برای هر ملک
  7. یک بسته اسکناس

نحوه‌ی شروع بازی مونوپولی:

  1. پس از قرار دادن صفحه‌ی بازی، کارت‌های شانس و خزانه‌ی عمومی را در محل خود و پشت رو بگذارید.
  2. هر بازیکن باید یک مهره را برای خودش انتخاب کند.
  3. به هر بازیکن به این ترتیب ۱۵۰۰ دلار پرداخت می‌شود: ۲ اسکناس ۵۰۰ دلاری، ۲ اسکناس ۱۰۰ دلاری، ۲ اسکناس ۵۰ دلاری، ۶ اسکناس ۲۰ دلاری، ۵ اسکناس ۱۰ دلاری، ۵ اسکناس ۵ دلاری و ۵ اسکناس ۱ دلاری
  4. تمام پول‌های باقی مانده و تجهیزات دیگر به بانک می‌روند.

در شروع بازی بانکدار تاس می‌ریزد. تمام بازیکنان باید مهره‌هایشان را در نقطه شروع قرار دهند. اگر مجموع اعداد روی تاس یک بازیکن از باقی نفرات بیشتر شد، حرکت اول را انجام می‌دهد. برای حرکت مهره را بر روی خانه شروع قرار می‌دهد و در جهت فلش حرکت می‌کند. پس از آن به ترتیب بازیکنان دیگر حرکت می‌کنند.

دقت کنید که اگر بازیکنی تاس دوتایی بیاورد، می‌تواند دوباره تاس بریزد. اما اگر این اتفاق سه بار پشت سر هم بی‌افتد باید به زندان برود. اگر تاس خارج و یا در کنار صفحه بازی به طور کامل قرار نگرفته باشد، آن بازیکن می‌تواند بار دیگر تاس بریزد. هر بازیکنی با گذشتن از خانه شروع در هر دور، ۲۰۰ دلار به عنوان حقوق از بانک دریافت می‌کند. اگر مهره از روی خانه‌ی شروع عبور و ۲ یا ۷ خانه بعد روی کارت خزانه یا شانس قرار بگیرد و کارت «به سمت شروع برو» بیرون بیاید، ۲۰۰ دلار برای عبور از خانه‌ی شروع و ۲۰۰ دلار برای این کارت دریافت می‌کند.

مهره در هرجایی قرار بگیرد، بازیکن می‌تواند بر اساس موقعیت آن مکان ملک خریداری کند، مالیات و یا اجاره بپردازد، به زندان برود و یا کارت شانس و خزانه‌ی عمومی بردارد.

حال به سراغ دیگر دیگر قوانین و مقررات بازی فکری مونوپولی می‌رویم که باید از آن‌ها اطلاعات داشته باشید.

معرفی دیگر بخش‌های بازی مونوپولی

• بانک و بانکدار: یک نفر به عنوان بانکدار انتخاب می‌شود. اگر در بازی حضور داشته باشد باید پول‌ها خود و بانک را از هم جدا کند. وظیفه‌ی بانکدار پرداخت حقوق‌ها و پاداش‌ها و جمع‌آوری مالیات‌ها، جریمه‌ها، وام‌ها و سودها است. هزینه‌ی فروش یا حراج املاک در اختیار بانکدار قرار می‌گیرد. اگر بانک ورشکسته شود، بانکدار می‌تواند از هر بازیکنی به دلخواه مقادیری پول دریافت کند.

• خرید ملک: ملکی که صاحبخانه ندارد می‌تواند توسط بازیکنی خریداری شود. اگر بازیکن قصد خرید ملک را نداشته باشد، بانک آن را با قیمت بالا به حراج می‌گذارد. خریدار هزینه‌ی ملک را نقد پرداخت می‌کند و سند ملک را تحویل می‌گیرد. تمام بازیکنان می‌توانند در این حراجی شرکت کنند.

• پرداخت اجاره: اگر در ملک یک بازیکن دیگر قرار بگیرید باید اجاره‌ی آن را پرداخت کنید. اگر ملک رهن باشد، اجاره‌ای به مالک تعلق نمی‌گیرد. اگر در ملک هتل یا خانه داشته باشید، اجاره‌ی ملک بیشتر می‌شود. مالک می‌تواند به ازای هر ملکی که پیشرفتی نداشته، اجاره‌ی دوبرابر دریافت کند. مالک باید پیش از ریختن تاس اجاره را بگیرد، پس از آن حقی برای دریافت اجاره ندارد.

• رهن: املاک ارتقا نیافته می‌تواند در رهن بانک قرار بگیرند. مبلغ آن نیز بر روی اسناد مالکیت مشخص شده است. اگر ساختمان در ملک وجود داشته باشد، باید آن را نصف قیمت به بانک فروخت. برای خارج شدن از رهن بانک، مالک باید مبلغ رهن به اضافه ۱۰ درصد سود به بانک پرداخت کند. وقتی تمام املاک یک طیف رنگ از رهن خارج شوند، مالک می‌تواند دوباره شروع به خرید خانه یا هتل کند.

تنها مالک می‌تواند با پرداخت مبلغ، ملک را از رهن بانک خارج کند. سایر بازیکنان این توانایی را ندارند. اما، مالک می‌تواند براساس مبلغ توافقی، این ملک رهن شده را به هر کدام از بازیکنان بفروشد و بازیکن در این شرایط اقدام به خارج کردن آن از رهن کند.

• فروش ملک: تمام املاکی که ارتقا نیافته‌اند و دیگر امکانات می‌توانند توسط فروشنده به فروش برسند. اگر ملکی در طیف رنگی که در آن ساختمان وجود دارد قرار گرفته شدده باشد، نمی‌تواند به فروش برسد. ساختمان‌ها باید به بانک فروخته شوند. خانه‌ها و هتل‌ها نیز توسط مالک می‌توانند به نصف قیمت به بانک فروخته می‌شوند.

• موانع ساخت و ساز: دیگر قوانین و مقررات بازی فکری مونوپولی این است که اگر بانک خانه‌ای برای فروش نداشته باشد باید بازیکنان منتظر بمانند تا یک بازیکن خانه‌ی خود را به فروش برساند. اگر خانه‌ها و هتل‌های در دسترس کمتر از تقاضای موجود باشند، در جراح آن املاک با قیمت بالایی به فروش می‌رسند.

• کارت‌های شانس و خزانه‌ی عمومی: با قرار گرفتن در این خانه‌ها باید اولین کارت را از روی دسته کارت‌ها بردارد، به دستورات آن عمل کنید و دوباره زیر کارت‌ها قرار دهید. کارت آزادی از زندان تا زمان استفاده، نگهداری و بعد به زیر کارت‌ها منتقل می‌شود. اگر بازیکنی که آن را برمی‌دارد، تمایلی برای استفاده از آن نداشته باشد، می‌تواند آن را به قیمت توافقی به یکی دیگر از بازیکن‌ها بفروشد.

• مالیات: اگر در خانه مالیات قرار بگیرید، باید معادل مبلغ نوشته شده را به بانک پرداخت کنید.

• خانه‌ها و هتل‌ها: وقتی یکی بازیکن تمام املاک یک طیف رنگی را در اختیار دارد، می‌تواند از بانک خانه بخرد. این اقدام هیچ محدودیتی ندارد. وقتی یکی از بازیکنان ۴ خانه در هر یک از املاک مربوط به یک طیف رنگ داشته باشد، می‌تواند یک هتل از بانک بخرد و آن را در هر کدام از املاک آن طیف رنگ، بسازد.

در هر ملک تنها یک هتل می‌تواند ساخته شود. همان طور که به صورت یکنواخت ساخت و ساز می کنید، باید در صورت فروش دوباره خانه ها به بانک به طور یکنواخت تقسیم املاک کنید. به این معنا که معادل قیمت هتل که در کارت سند مالکیت مشخص شده را به بانک پرداخت کرده، ۴ خانه موجود در آن خیابان را به بانک بازگردانده و یک مهره هتل قرمز رنگ را جایگزین کنید. در صورتیکه یکی از خیابان‌های مجموعه کارت‌های سند مالکیت با رنگ یکسان، در رهن بانک باشد، ساختن خانه در هیچ یک از خیابان‌های آن مجموعه امکان پذیر نیست.

• زندان: در سه صورت بازیکن به زندان می‌رود.

  1.  کارت به زندان بروید را بردارید.
  2.  در خانه‌ی زندان قرار بگیرید.
  3. تاس دوتایی را سه بار به طور متوالی بیاورید.

اگر به زندان بروید نمی‌توانید حقوق ۲۰۰ دلاری دریافت کنید. اما اگر مهره بر روی زندان قرار بگیرد، به عنوان بازدیدکننده می‌توانید به بازی ادامه دهید.

• ورشکستگی: اگر نتوانید هزینه‌ی اجاره و یا جریمه را حتی با فروش و رهن املاک تهیه کنید، ورشکست خواهید شد. اگر بازیکن دیگری شما را ورشکست کند، اموال شما به او تعلق می‌گیرد. اگر اموالی در رهن بانک دارید باید هزینه وام و سود آن را به بانک بدهید. به ازای هر دور تاخیر، سود مجدد برای آن در نظر گرفته خواهد شد.

نکته‌ی پایانی …

هر بازی مونوپولی چند روش برای بازی دارد که می‌تواند زمان‌بر، کوتاه و یا سخت و آسان باشد. شما بر اساس وقت و سطحی که می‌خواهید بازی کنید، می‌توانید از آن روش‌ها استفاده کنید.

 

خرید انواع بازی های فکری کودکان و بزرگسالان از هایپرباکس

 

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*

بازگشت به بالا