دومینو چیست؟ تاریخچه، روش و فواید بازی دومینو

آموزش و فواید بازی دومینو برای کودکان و بزرگسالان

دومینو یکی از قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین بازی‌هایی است که با گذشت زمان هنوز طرفداران خاص خود را دارد. نحوه‌ی بازی با آن از یک سری قواعد تشکیل شده است. روش‌هایی که اگر به درستی پیروی شوند می‌توانند بازی را برای شما بسیار هیجان‌انگیز کنند. در ادامه‌ی این مطلب آموزشی، درباره‌ی تاریخچه و روش و فواید بازی دومینو برای کودکان بیشتر توضیح خواهیم داد.

دومینو چیست؟

دومینو از ۲۸ مهره مستطیلی تشکیل شده است که با یک خط به دو مربع تقسیم می‌شود. بر روی هر مربع بین ۰ تا ۶ نقطه وجود دارد. به مهره‌هایی که دو مربع از آن‌ها تعداد نقطه‌های یکسان دارند «جفت» می‌گویند و به آن‌هایی که تعداد نقاط یکسان ندارند «تک» گفته می‌شود. به همین دلیل نقطه‌ها از اهمیت بالایی در این بازی برخوردارند.

تاریخچه‌ بازی دومینو

بازی دومینو تاریخچه‌ی بسیار قدیمی‌ای دارد. برخی معتقدند که این نوع بازی در روزنامه‌های پیش از سال ۱۹۳۰ هم به چاپ درآمده است. بر اساس شواهد موجود، در کتابی به عنوان «حوادث رخ داده در ووهان»، مطلبی راجع‌به دومینو در کشور چین به چاپ رسیده است. در این کتاب به مهره‌های دومینو که شکلی شبیه به تاس داشته و توسط دست‌فروشان به فروش می‌رسیده اشاره شده است.

اما بازی دومینو به عنوان سرگرمی اولین بار توسط دانش‌آموزی ۱۵ ساله به نام باب اسپکا در پنسیلوانیا به مردم معرفی شد. علاقه‌ی او به این بازی بر اساس نظریه ریاضی که معلم‌اش با مقایسه دومینو به او یاد داد شکل گرفت. باب به نحوه‌ی این بازی علاقه‌مند شد و به فروشگاه محل خود رفت و ۱۱۲ عدد دومینو خرید. با کنارهم قرار دادن آن‌ها و بهم ریختن‌شان کم کم جذب این بازی شد و مجموعه خود را بزرگتر کرد تا به الگوهای پیچیده برسد. پس از معرفی دومینو به دوستان خود این بازی آنقدر محبوب شد که در روزنامه‌ها نام باب به چاپ برسد و پس از مدتی رکورد او در چیدن دومینو را در کتاب گینس به ثبت برسانند.

فواید بازی دومینو

تاثیرات مثبت بازی دومینو برای بازیکن‌ها در هر رده‌ی سنی بسیار قابل توجه است. تقویت روحیه مشارکت در بازی، هوش هیجانی و عملکرد فیزیکی بدن را می‌توان از جمله فواید بازی دومینو نام برد. به همین خاطر، به پدرومادرها پیشنهاد می‌شود به کودک خود از سنین پایین بازی با دومینو را آموزش بدهند. ضریب هوشی و قدرت خلاقیت کودک با این بازی تغییر زیادی خواهد کرد. در این دوران بچه‌ها نیاز دارند تا توانایی ذهنی و فکری‌شان تقویت شود. اگر در خانواده و با همکاری همدیگر این بازی را انجام دهید، مهارت ارتباطات اجتماعی را در او افزایش می‌دهید.

آموزش بازی دومینو

در ابتدای آموزش بازی دومینو چیدمان آن را توضیح می‌دهیم. دومینو طراحی متفاوتی دارد که علاوه بر این دو مورد می‌توانید به هر شکل که علاقه دارید آن‌ها در کنار هم بچینید.

  1. چیدمان تاپلینگ: این نوع چیدمان از محبوبیت بالایی برخوردار است. به این دلیل که باعث خلاقیت در بازی می‌شود. در این روش مهره‌ها را پشت سر هم و بر روی یک سطح صاف بچینید. اگر اولین مهره در این ردیف سقوط کند، باقی مهره‌ها نیز سقوط می‌کنند. این مدل چینش بسته به خلاقیت شما می‌تواند اشکال متفاوتی داشته باشد.
  2. چیدمان استکینگ: در این مدل چیدمان، یک مهره را به شکل ایستاده بر روی سطح قرار می‌دهید و باقی مهره‌ها را به شکل پشته می‌چینید. در واقع باید تلاش کنید بر روی مهره‌ی اول باقی مهره‌ها را قرار دهید.

روش اول بازی دومینو:

زمانی که قطعات مستطیلی دومینو را زنجیروار در کنار هم قرار دهید، به یک چیدمان و شکل خاصی می‌رسید که با برهم خوردن تعادل یک قطعه، ردیف چیده شده خراب می‌شود. این روش نیاز به تعادل بالا در قرار دادن قطعه‌ها و تمرکز دارد. این نوع بازی دومینو ساده و خلاقانه است و نیازی به استراتژی خاصی ندارد.

روش دوم بازی دومینو:

در این روش از بازی، قطعه‌های مستطیلی هرکدام شامل دو مربع در کنار هم قرار می‌گیرند تا زنجیره‌ای از قطعات شکل بگیرد. بازیکنان هر کدام تعداد مساوی دومینو در اختیار دارند. برنده‌ی بازی آن بازیکنی است که تمام قطعات خود را سریع‌تر از بقیه استفاده کند.

در این مدل باید با استفاده از «تک»های دومینو یک ست به نام پک ساخته شود. همانطور که اشاره کردیم هر دومینو یک مهره مستطیلی خط دار است که خط رویی آن را به دو مربع تقسیم می‌کند. توجه به تعداد نقاط بر روی این مربع‌ها و یا خالی بودن آن مهم است.

در این بازی اولین دومینو را قرار می‌دهید و برای اضافه کردن دومینو جدی باید یکی از مربع‌های دومینوی قبلی با مربعی که در انتهای دیگری قرار گرفته است، جفت باشد. به این معنا که هر دو مربع باید نقاط یکسانی داشته باشند.

اگر دومینوی اضافه‌ای باقی بماند، آن را باید در بانک بازی قرار دهید. در هر سری از بازی، هر بازیکن به ترتیب یک دومینو به زنجیره اضافه می‌کند. اگر دومینوی مناسب را در اختیار نداشته باشد نوبت خود را به دیگری واگذار می‌کند و یک دومینو از بانک برمی‌دارد.

قوانین بازی دومینو

تا به اینجا از روش و فواید بازی دومینو به طور کامل صحبت کرده‌ایم. اما قطعا می‌دانید که هر بازی‌ای نیاز به پیروی از یک سری از قوانین دارد تا به درستی انجام بگیرد. قواعد بازی دومینو شامل موارد زیر است:

  1. بازی مسدود کننده: دومینو زمانی تمام می‌شود که یک طرف بازی مهره‌‌هایش تمام شود و یا حریف را مسدود کند. اگر در طول بازی، یک بازیکن با مهره‌اش حریف را مسدود کند و راهش را ببند آن بازیکن بازنده خواهد بود.
  2. بازی امتیازی: در این بازی روش محاسبه امتیاز متفاوت است. بازی امتیازی را باید در طول بازی محاسبه کنید و به قوانینی که در مناطق مختلف بازی وجود دارد رجوع کنید.
0
دیدگاه‌های نوشته

*
*

بازگشت به بالا