معرفی اسباب بازی‌های مناسب نوزادان

نکات مهم در هنگام خرید اسباب بازی‌های مناسب نوزادان

شاید به نظر برسد تنها کاری که والدین برای نوزاد باید انجام دهند تغذیه و مراقب ۲۴ ساعته از او باشد. اما برعکس چنین تصوری٬ کودک تازه به دنیا آمده نیاز به بازی نیز دارد. ممکن است کودک شما هنوز آماده‌ی بازی با یک توپ بزرگ و یا اسباب بازی‌های هیجان‌انگیز نباشد٬ اما روش‌های سرگرم‌کننده‌ای برای برا تعامل با او وجود دارد که پدرومادر باید از آن آگاهی داشته باشند. در ادامه‌ی این مقاله باهم به معرفی اسباب بازی‌های مناسب نوزادان می‌پردازیم:

بازی با نوزاد برای والدین راهی است که توسط آن می‌توانند با کودک خود احساس صمیمیت داشته باشند و ارتباط دوطرفه را آغاز کنند. این کار در طولانی مدت به رشد جسمی و روحی او نیز کمک می‌کند. همان‌طور که می‌دانید رشد کودک بدون هیچ تلاشی از طرف پدرومادر اتفاق نمی‌افتد. بخش عمده‌ای از شکل‌گیری شخصیت کودک٬ رسیدن به نقاط عطف اصلی و کسب مهارت‌های مختلف از همین دوران نوزادی آغاز می‌شود. بنابراین با استفاده از اسباب بازی‌های مناسب سن نوزادان این امکان برای شما فرآهم می‌شود تا در کنار بازی با فرزند خود٬ آموزش‌های لازم برای رشد و پرورش را به او بدهید.

بهترین اسباب بازی‌ها برای نوزادان

نوزاد تازه متولد شده شما ممکن است در همه حال بسیار آرام به نظر برسد، اما مهم است که در طول روز در موقعیت‌های مختلف کمی تحرک داشته باشد. به دلیل اینکه نوزاد توانایی صحبت کردن ندارد٬ پدرومادر او ترجیح می‌دهند محیطی آرام و ساکت را برایش فرآهم کنند تا بی‌قراری نکند. این اتفاقی بدیهی است که والدین تلاش کنند هیچ‌گونه آسیب و یا ناراحتی برای کودک‌شان رخ ندهد. اما توصیه می‌شود که در کنار توجه به آرامش نوزاد٬ او را گاهی تکان داده٬ حرکات کششی انجام دهید و یا با اسباب بازی‌هایی مناسب سن او با او بازی کنید تا کم‌کم به مهارت‌های اولیه تسلط پیدا کند.

انتخاب اسباب بازی برای نوزاد بستگی به میزان رشد او و اینکه در چند ماهگی است قرار دارد. روحیات و نیازهای نوزاد در دو ماهگی٬ سه ماهگی و دوازده ماهگی کاملا با هم تفاوت دارد. به همین جهت در ادامه‌ی این مطلب چند نوع اسباب بازی‌های مناسب برای نوزادان در سنین مختلف را معرفی می‌کنیم.

 

خرید انواع اسباب بازی های دخترانه با قیمت عالی

 

۱- نوزادان از تولد تا شش ماهگی

  1. اسباب بازی‌هایی که بتوانند آن‌ها را به دست بگیرند: چنین عروسک‌ها و یا اسباب بازی‌هایی که قابلیت نگه‌داری٬ تکان داد و به صدا درآوردن دارند برای نوزاد تا سه ماهگی کاملا مناسبند. عروسک‌هایی نرم و اسباب بازی‌هایی که بافتی برجسته مخصوص نوزاد برای جویدن دارند. جغجغه و کتاب‌های مقوایی نیز برای نوزادان در این سن مفید هستند.
  2. آینه‌های نشکن: با در دست گرفتن آینه‌های نشکن و ایمن٬‌ کودک می‌تواند چهره‌ی خود را در آن ببیند و به مرور با اجزای صورت خود آشنا شود.
  3. اسباب بازی‌های صدادار: برخی عروسک‌ها با فشار دادن دکمه‌ای صدا از خود تولید می‌کنند. چنین اسباب بازی‌ها و یا کتاب‌هایی که موسیقی٬ ترانه و شعر دارند نیز برای نوزاد سه تا شش ماه مناسبند.
  4. انواع آویزها: برخی از عروسک‌ها که قابلیت آویزان شدن دارند برای تقویت عظلات و تحرک نوزاد چهار ماهه بسیار مفیدند. این آویزها را بالای سر او (تخت خواب) آویزان کنید تا با تکان دادن دست‌ها و بدنش بتواند آن را بگیرد. با این کار تعادل و هماهنگی میان دست و چشم نوزاد ایجاد می‌شود. چنین عروسک‌هایی باید بی‌خطر و نشکن باشند.
  5. اسباب بازی‌های رنگی با کنتراست بالا: نوزاد در این دوران توانایی تشخیص رنگ‌ها را ندارد. اما با در اختیار قرار دادن اسباب بازی‌هایی که رنگ‌های مشخص و در تضاد دارند می‌توان بینایی نوزاد را تحریک کرد. برای نوزاد سه تا پنج ماهه این اسباب بازی‌ها باعث کنجکاوی می‌شوند. آن‌ها می‌خواهند که این اسباب بازی‌ها را به دست آورده و با هم مقایسه کنند. عروسک‌هایی که رنگ‌های سیاه یا سفید دارند برای نوزادان در این زمان مناسبند.

۲- نوزادان از شش ماهگی تا دوازده ماهگی

  1. اسباب بازی‌های تودرتو: با قراردادن این نوع اسباب بازی‌ها درون هم٬ کودک می‌تواند ترتیب و نظم را کم کم یاد بگیرد. کاسه‌های پلاستیکی و اسباب بازی‌هایی که با روی هم قرار گرفتن به یک شکل خاصی می‌رسند برای نوزاد شش ماهه مناسب است. یکی از مهم‌ترین اسباب بازی‌های مناسب برای نوزادان این مورد است.
  2. عروسک‌های پارچه‌ای و دستی: عروسک‌های دستی و نمایشی به نوزاد نقش بازی کردن را یاد می‌دهند. اسباب بازی‌هایی که اشکال مشخص مانند ماشین و آدمک دارند و از جنس پلاستیک نرم یا پارچه‌ای هستند را می‌توان برای کودک هفت ماهه تهیه کرد.
  3. اسباب بازی‌های ساختنی: لگوهای کم حجم و ساده٬ حلقه‌ها٬‌ اسباب بازی‌های خانه سازی و آن دسته که با کنار هم قرار دادن آن‌ها به مجموعه‌ای از اشکال واضح تبدیل می‌شوند برای نوزاد هفت تا هشت ماهه مناسبند. با ساختن این اسباب بازی‌ها به کودک کمک می‌کنید که به مرور مفاهیم ساده‌ای مانند اندازه٬ رنگ٬ ابعاد٬ حجم و تناسب را یاد بگیرد.
  4. اسباب بازی‌های حرکتی: هرچیزی که با استفاده از آن کودک بتواند بدن و عظلات خود را تکان بدهد برای او مناسب است. اسباب بازی‌های کششی٬ هل دادنی و توپ‌های بازی بزرگ در محدوده‌ی سنی هشت تا ده ماهه کارایی دارند.
  5. اشکال و ظروف پلاستیکی: اسباب بازی‌هایی از این جنس برای یادگیری نوزاد و درک اشیاء بسیار کمک می‌کنند. شما می‌توانید ظروف آشپزخانه و یا هر شئ‌ای که جزئی از خانه باشد را در قالب اسباب بازی پلاستیکی در اختیار نوزاد نه تا دوازده ماهه بگذارید.

توصیه‌ی پایانی …

نوزادان مانند کودکان بزرگتر نیاز به بازی و سرگرمی دارند. فراموش نکنید که در کنار فرآهم آوردن امکانات مناسب باید ساعاتی در طول روز را به بازی با اسباب بازی‌های مناسب سن و موقعیت او اختصاص دهید.

 

خرید انواع اسباب بازی های پسرانه با قیمت مناسب

 

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*

بازگشت به بالا