مهارت‌هایی که بچه‌ها از بازی کردن با لگوها یاد می‌گیرند

لگوهای آموزشی و کاربردی برای کودکان

لگوها یکی از مهم‌ترین و آموزنده‌ترین اسباب بازی‌های موجود در دنیا هستند. بازی با لگوها به صورت جداگانه و یا در یک گروه کوچک می‌تواند روشی متفاوت و جذاب برای تربیت و آموزش مهارت‌های مهم به کودکان باشد. به همین دلیل توصیه می‌شود که والدین به مهارت‌هایی که بچه‌ها از بازی کردن با لگوها یاد می‌گیرند آگاه باشند. در ادامه‌ی این مطلب به چند مهارت مهم آموزشی بازی با لگوها می‌پردازیم و از مزایای آن‌ها خواهیم گفت.

همه‌ی ما می‌دانیم که لگوها جنبه‌ی سرگرمی و خلاقیت برای کودکان دارند. اما علاوه بر چنین ویژگی‌های مهمی، این اسباب بازی‌ها می‌توانند در یادگیری رنگ، شمارش، ساخت و بهبود مهارت‌های اجتماعی و حرکتی برای بچه‌ها مفید باشند.

از لگو در تمام سنین و مراحل یادگیری می‌توان استفاده کرد. لگوها از بلوک‌هایی تشکیل شده‌اند که نوزادان 9 ماه به بالا می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند و با خیال راحت رنگ، شکل و شمارش را یاد بگیرند. همچنین مجموعه‌هایی برای کودکان نوپا و لگوهای پیشرفته با تعداد زیادی قطعه کوچک برای کودکان بزرگتر، نوجوانان و حتی بزرگسالان وجود دارد.

به علاوه، این اسباب بازی برای کودکان دارای معلولیت، اوتیسم و سایر بیماری‌های شناختی بسیار مناسب است. از لگوها به عنوان نماد اوتیسم یاد می‌شود؛ به همین دلیل از آن‌ها در اوتیسم درمانی، کمک به تقویت عضلات اصلی و زبردستی ، شناسایی احساسات، آشنایی با بافت و رنگ و ایجاد مهارت های عاطفی و اجتماعی مانند اشتراک و نوبت دهی استفاده می‌کنند.

مهارت های مهمی که کودکان از بازی با لگو یاد می‌گیرند

در ادامه به مهارت‌هایی که بچه‌ها از بازی کردن با لگوها یاد می‌گیرند می‌پردازیم تا با آن‌ها آشنا شوید:

1- کار گروهی و مهارت‌های اجتماعی

کار گروهی مشترک باعث تمرکز، به اشتراک گذاری ، تقویت رفتار مثبت و ارتباط اجتماعی می‌شود. زمانی که بچه‌ها با دوستان و یا والدین خود لگو بازی می‌کنند، می‌توانند با رفتارها و واکنش‌های متفاوت آشنا شوند و مهارت‌های اجتماعی خود را تقویت کنند.

2- مهارت‌های ارتباطی و زبانی

زمانی که کودکان با یکدیگر لگو بازی می‌کنند، در واقع می‌آموزند که چگونه با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، افکار، خواسته‌ها و نیازهای خود را بیان کنند و به دیگران و پاسخ‌های خود گوش دهند. از طریق نقش‌های مختلف در گروه و گفتگوها، مهارت‌های زبانی توسعه می‌یابد و ایده‌هایی در مورد گفتگو و سازش به ذهن‌شان می‌رسد.

برای كودكانی كه به صورت انفرادی بازی می‌كنند، می‌توانند برای خود داستان و شخصیت‌هایی بسازند و با آن‌ها صحبت کنند. این موارد همگی به ساختن بنیادی از فهم و پیشرفت زبان بچه‌ها كمك می‌كند.

3- حل مسائل و مفاهیم ریاضی

پیروی از دستورالعمل‌ها، رمزگشایی، درک کمیت، تقارن، الگوها و محل قرارگیری بلوک‌ها به کودکان کمک می‌کند تا مهارت‌های ریاضی و ادراکی خود را افزایش دهند. این اتفاق آن‌ها را در توسعه چگونگی حل مسئله و ایده‌های جدید تشویق می‌کند.

4- خلاقیت و آزمایش

یکی از مهارت‌هایی که بچه‌ها از بازی کردن با لگوها یاد می‌گیرند خلق مجموعه‌ای هنری است. هنگام بازی با لگوها، کودکان می‌توانند هر طور که می‌خواهند ماجراجو باشند. این اسباب بازی به آن‌ها اجازه می‌دهد تا آزمایش کنند و ایده های جدیدی که در ذهن دارند را بسازند.

آموزش و مهارت های مهمی که کودکان از لگو می آموزند

5- رشد جسمی و حرکتی

از دیگر مزایای جالب بازی با لگوها می‌توان به ایجاد مهارت و قدرت در انگشتان دست بچه‌ها اشاره کرد. فشارهای مختلفی که برای جمع آوری قطعات لگو به کار می‌رود، یک تمرین شگفت انگیز برای انگشتان کوچک آن‌ها است. این مهارت کودکان را قادر به نگه داشتن مداد و کنترل فشار وارد شده به دست هنگام نوشتن و نقاشی می‌کند.

در روزهایی که اغلب کودکان از انگشتان خود برای بازی با موبایل و یا تبلت استفاده می‌کنند، لگوها فرصت خوبی برای بالا بردن توانایی دست‌های آن‌ها است.

6- پشتکار، مدیریت خشم و ناامیدی

اگر بلوک‌های لگو در حین بازی از بین بروند، ممکن است کودک شروع به گریه و ناراحتی کند. این امری طبیعی است که او به این اتفاق چنین واکنشی نشان دهد. اما بازی مکرر با لگوها می‌تواند به کودکان کمک کند تا پشتکار داشته باشند و یاد بگیرند که بر ناامیدی غلبه کنند. به این دلیل که می‌دانند این امکان را دارند مجموعه‌ای که ساخته بودند را دوباره بسازند. بازی با لگوها به کودکان می‌آموزد تا بدون ترس از شکست، ایده‌های جدید را امتحان کنند. پس از تکرار دوباره، آن‌ها متوجه می‌شوند که خطاها قابل جبران هستند و قطعات ریخته شده می توانند بار دیگر ساخته شوند.

7- بالارفتن اعتماد به نفس

خلق یک لگو چه از طریق پیروی از دستورالعمل‌ها، و چه از طریق ایده‌ای که در ذهن وجود دارد – به کودکان امکان می‌دهد تا به احساس موفقیت، سربلند و غرور داشته باشند. این کار به بالارفتن اعتماد به نفس آن‌ها کمک می‌کند.

8- کاهش اضطراب و استرس

بازی با لگوها در واقع می‌تواند یک اثر آرام‌بخش برای کودکانی که ممکن است اضطراب یا نگرانی داشته باشند، باشد. بازی و خلق کردن با لگوها احساس نظم، آسایش و آسودگی به افراد می‌دهد و می‌تواند مزایای درمانی زیادی داشته باشد.

تاثیر بازی با لگو در آینده‌ی شغلی کودکان

تنوع موجود در اسباب بازی‌ها و محتوای آموزشی‌ای که ارائه می‌دهند می‌تواند در انتخاب رشته و شغل آینده آن‌ها تاثیرگذار باشد. تحقیقات نشان می‌دهد که بیش از 60٪ بزرگسالانی که در مشاغلی مانند معماری و طراحی ساختمان و … فعالیت دارند، از کودکی از بازی با بلوک‌های ساختمانی لذت می‌بردند. تاثیر لگو در ذهن کودکان به دلیل پردازش و رشد ایده‌ها و همچنین حل مسائل مختلف باعث می‌شود که آن‌ها به رشته‌هایی مربوط به ریاضیات، مانند حسابداری و بانکداری، و همچنین مهندسی روی بیاورند.

جمع بندی

مهارت‌هایی که بچه‌ها از بازی کردن با لگوها یاد می‌گیرند به ما نشان می‌دهد که چرا این مجموعه‌ها بسیار محبوب هستند و سالهاست که مورد استفاده قرار می‌گیرند. لگوها دنیای جدیدی را به روی فرزندان شما باز می‌کنند. آن‌ها می‌توانند ساعت‌ها شما و کودکان‌تان را سرگرم کنند و در عین حال مهارت‌های زیادی را آموزش دهند. کودک، جوان یا پیر، لگو یک اسباب بازی‌ای است که می‌توانیم با آن رشد کنیم، سرگرم شویم و سالهای سال از آن لذت ببریم.

 

خرید انواع لگو اسباب بازی در طرح های مختلف

 

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*

بازگشت به بالا