اهمیت و ضرورت اسباب بازی در عملکرد ذهنی و جسمی کودک

اسباب بازی و عملکرد ذهنی و جسمی کودک

بچه‌ها در هر زمانی تمایل به بازی با اسباب بازی و گذراندن وقت با آن‌ها دارند. حتی وقتی که هیچ اسباب بازی‌ای در نزدیکی آن‌ها نباشد، کودکان با هر آنچه در دسترس دارند شروع به بازی می‌کنند. این اتفاق باعث می شود که این سوال را از خود بپرسیم که “ارتباط اسباب بازی و عملکرد ذهنی و جسمی کودک در چیست؟” و چرا آن‌ها به طور ذاتی نیاز به بازی با انواع مختلف اسباب بازی دارند؟

در پاسخ به سوالات مهمی از این دست باید گفت که اسباب بازی‌ها اغلب به عنوان نمادی برای اتفاقاتی دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند. به این صورت که در اسباب بازی‌ها پتانسیل بزرگی برای کمک به کودکان در درک مفاهیم بزرگتر نهفته است. در واقع آن‌ها اشیائی هستند که کودک علاوه بر سرگرم شدن، می‌تواند از طریق آن آموزش ببیند، احساسات خود را بیان کند و در نقش‌های مختلفی قرار بگیرد.

بیایید نگاهی بی‌اندازیم به ۵ نکته مهم در مورد اسباب بازی‌ها و رشد کودکان که والدین باید آن‌ها را در نظر بگیرند.

 

برای خرید انواع اسباب بازی پسرانه با کیفیت عالی از هایپرباکس کلیک کنید

 

تاثیر اسباب بازی بر عملکرد ذهنی و جسمی کودک

۱- اسباب بازی‌های می‌توانند باعث خلاقیت و تخیل شوند.

اسباب بازی‌هایی که روش‌های مختلفی برای بازی دارند، به مغز کودک شما کمک می‌کنند تا رشد کند و قدرت خلاقیت داشته باشد. این اتفاق به نوبه خود به آن‌ها کمک می‌کند تا دنیا را به طور گسترده‌تری ببینند. پیش‌تر درباره‌ی تاثیر اسباب بازی‌ها در رشد ذهنی کودکان گفته‌ایم که بازی قوه‌ی تخیل آن‌ها را قوی می‌کند. بچه‌ها توسط بازی با این اشیاء یاد می‌گیرند خارج از چارچوب فکر کنند.

وقتی وسایلی مانند پازل، لگو، عروسک، اسباب بازی‌های ساختنی، خانه بازی و … کودکان را وادار می‌کنند تا شروع به ساخت داستان و زندگی کردن با سناریو در ذهن خود کنند. باید گفت که بازی کودک در واقع اولین کلاس درس او است.

حتی با اشیایی که در ابتدا به عنوان اسباب بازی طراحی نشده‌اند، بچه ها به سرعت آنها را به همین ترتیب دوباره تعیین می‌کنند، به خصوص اگر این تنها چیزی باشد که در دسترس دارند. یک چوب، یک سنگ، یک ظرف، یک جعبه … همه این‌ها نامزدهای عالی برای کمک به کودک در تقویت تخیل خود هستند.

۲- اسباب بازی‌ها علوم مختلف را به کودک آموزش می‌دهند.

مغز بچه‌ها مانند اسفنج و با سرعت بالا اطلاعات محیط اطراف را به خود جذب می‌کند. می‌توان گفت آنها راهی دیگر برای کشف علوم، فناوری، مهندسی، هنر و ریاضیات به بچه‌ها به حساب می‌آیند. یک اسباب بازی هرچقدر ساده یا پیچیده باشد، درسی برای کودک شما با خود دارد و بر اهمیت اسباب بازی‌ها در رشد کودک تأکید می‌کند.

وقتی کودک شما برج با بلوک می سازد و سرانجام سقوط آن را روی زمین تماشا می‌کند، این یک درس از فیزیک به شمار می‌رود. تماشای چرخش اتومبیل کنترل از راه دور فقط از طریق امواج رادیویی کنترل کننده باعث می‌شود بچه‌ها در مورد چگونگی کار آن کنجکاو شوند. یک پازل مغز کودک شما را تحریک می‌کند و به او کمک می‌کند الگوها را کشف کند.

هرگز وقتی صحبت از اسباب بازی است قدرت آموزش آن را دست کم نگیرید. بچه‌ها از طریق بازی‌های خلاقانه چیزهای بیشتری می‌آموزند زیرا تمام حواس و تمرکز خود را برای آن‌ها می‌گذارند. این امر آن‌ها را وادار می‌کند تا به جستجوی بیشتر در مورد جهان پیرامون خود ادامه دهند.

۳- اسباب بازی‌ها رشد حرکتی کودک را اصلاح می‌کنند.

از دیگر نکات مهم اهمیت و ضرورت خرید اسباب بازی و عملکرد ذهنی و جسمی کودک این است که وقتی کودک اسباب بازی را در دست می گیرد و با آن بازی می‌کند، در واقع مهارت‌های حرکتی خود را تمرین می‌کند تا هماهنگی بیشتری میان دست و چشم پیدا کند. چنین مهارتی به کودک شما کمک می‌کند تا مراحل رشد جسمی خود را بسیار موثرتر طی کند.

اسباب بازی هایی که نیاز به فشار دادن، کشیدن، گرفتن، انداختن، چرخاندن یا استفاده از دست و بدن خود برای انجام کاری دارند، در رشد کودک حرکتی نقش اساسی دارند.

۴- نگهداری و خرید تعداد زیاد اسباب بازی تاثیر چندانی ندارد.

به همان اندازه که اسباب بازی‌ها می‌توانند سرگرم کننده و مهم باشند، به خاطر داشته باشید که کودک می‌تواند با تعداد زیاد آن‌ها سردرگم شود. بهتر است اسباب بازی‌های کمتری برای فرزند خود خریداری کنید که کودک شما بتواند با آن بیشتر بازی کند و از آن یاد بگیرد. کیفیت اسباب بازی و همچنین انتخاب صحیح آن تاثیر بیشتری در رشد او به نسبت تعداد بالای آن می‌گذارد.

۵- اسباب بازی‌ها می‌توانند به کودک از نظر عاطفی بالغ کمک کنند.

اسباب بازی ها ارتباط، خاطرات مثبت و راهی برای تعامل با احساسات در کودکان فراهم می‌کنند. آیا تا به حال توجه کرده‌اید که چگونه کودکان دلبسته اسباب بازی‌های خود می‌شوند؟ بچه‌ها با اسباب بازی‌های خود را با عشق ، توجه و لذت بازی می‌کنند. بنابراین، وقتی آن‌ها به اسباب بازی‌های خود محبت می‌کنند، در واقع در حال رقم زدن خاطرات شیرین کودکی هستند. چراکه این اسباب بازی‌ها مانند نزدیکترین افراد به آن‌ها هستند. در اغلب موارد آن‌ها ترجیح می‌دهند عروسک خود را مانند خواهر یا برادر خود نگه دارند و با آن حرف بزنند.

 

برای خرید انواع اسباب بازی دخترانه با قیمت عالی کلیک کنید

 

نکته پایانی …

اسباب بازی و عملکرد ذهنی و جسمی کودک ارتباط مستقیم باهم دارند. کودکانی که ساعت‌ها با اسباب بازی‌هایشان بازی می‌کنند، کودکانی سالم و شادترند. این امر می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا راحت‌تر به دوران بزرگسالی پا بگذراند زیرا آنها تجربه کودک بودن را کاملاً داشته‌اند.

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*

بازگشت به بالا