اهمیت آموزش مسئولیت مالی به کودکان

آموزش مسئولیت مالی به کودکان از سنین پایین

داشتن سواد مالی به اندازه سایر اصول دیگر در زندگی هر انسانی مهم است. هنر مدیریت پول مهارتی اساسی است که عموم مردم در هر سنی باید آن را کسب کنند. در حالی که آموزش مهارت مدیریت پول به بچه‌های پیش دبستانی و کم سن یک کار هولناک به نظر می‌رسد. اما القای احساس و آموزش مسئولیت مالی به کودکان در سنین نوپا قطعا در آینده آن‌ها بسیار مفید خواهد بود.

واقعیت این است که برای رفاه و رفع نیازهای کودکان، همه‌چیز به صورت رایگان در اختیارشان قرار می‌گیرد. با این حال، ضروری است که والدین اجازه ندهند فرزندانشان بدون درک مفهوم هزینه تربیت شوند. آن‌ها در حد نیاز باید بدانند اسباب بازی‌هایی که با آن‌ها بازی می‌کنند و یا خوراکی‌های متنوعی که درخواست می‌کنند چه قیمتی دارند.

گزارشی از دانشگاه کمبریج نشان می‌دهد که عادت‌های مالی در کودکان تا هفت سالگی شکل می‌گیرد.

والدین قطعاً بیشترین تأثیر را در آموزش مسئولیت مالی به کودکان خود خواهند داشت. بنابراین، آن‌ها باید به یک نقطه تماس بین فرزندان خود و دنیای مالی تبدیل شوند. وقتی بچه‌ها بزرگ می‌شوند و مدیریت مالی خود را شروع می‌کنند، نسبت درست پس انداز و هزینه در زندگی آن‌ها بسیار ارزشمند خواهد بود. اگرچه ممکن است والدین به این موضوع فکر کنند که با هزینه چند صدهزار تومان بیشتر می‌توانند در نهایت خواسته‌های فرزندان خود را برآورده کنند. اما باید بدانند که این اتفاق منجر به عدم درک واقعی ارزش پول توسط بچه‌ها می‌شود. مسلماً این امر تأثیر منفی بر رفتار آن‌ها در هزینه کردن یا پس انداز در آینده خواهد گذاشت. اگر می‌خواهید استقلال کودکان در زندگی و مسائل مالی را به آن‌ها آموزش دهید، این چند روش ساده را با آن‌ها تمرین کنید.

چگونگی آموزش مسئولیت مالی به کودکان:

۱- آشنایی با پول

هنگامی که کودک با شمارش آشنا شد، والدین می‌توانند انواع مختلفی از پول را از ابتدا با سکه و اسکناس به آنها معرفی کنند. همچنین ارزش هر یک از این اسکناس‌ها و سکه‌ها را برای آن‌ها با مثال‌هایی کودکانه آموزش دهند. از این طریق، آنها می‌آموزند که پول چیزی ارزشمند است. این کار در آموزش دروس ریاضی پایه که بعداً در مدرسه یاد می‌گیرند می‌تواند معجزه کند!

۲- آموزش مفهوم هدردادن پول

مفهوم اتلاف و هدر دادن برای کودکان نوپا بیگانه و ناآشنا است. با آموزش دادن به آن‌ها، برای هدر ندادن غذای خود و یا برای شکستن عمدی اسباب بازی‌هایی که دارند، کودکان می‌فهمند که نباید چیزهای مهم و ارزش‌مندی که دارند را از بین ببرند. با این آموزش کم کم متوجه می‌شوند که پولی که برای خرید اسباب بازی خراب شده هزینه شده است هم در واقع هدر رفته است. راهی برای یادگیری استفاده منطقی از یک چیز موضوعی است که مطمئناً در رفتار آن‌ها تأثیر خواهد گذاشت. آن‌ها می‌توانند در آینده در استفاده از کالاها و خدماتی که در اختیار دارند محتاط باشند.

۳- خرید کردن در فروشگاه با کودکان

همه ما می‌دانیم که بچه‌ها از رفتن به رستوران یا مغازه‌ای که کالاهای مختلف را برداشته و در سبد خرید بی‌اندازند لذت می‌برند. در واقع می‌توان از این تمرین سرگرم کننده برای آموزش مسئولیت مالی به کودکان استفاده کرد. والدین می‌توانند جزئی از این تمرین باشند و به آنها بیاموزند که کالاها فقط در صورت پرداخت هزینه آن‌ها قابل فروش هستند. آنها حتی می‌توانند بین کالاها/ وعده‌های غذایی گران یا ارزان قیمت تمایز قائل شوند. بنابراین، دفعه دیگر که والدین فرزندان خود را به بازار یا فروشگاه می‌برند، بهتر است از این فرصت برای آشنایی فرزند خود با مسائل مالی استفاده کنند.

۴- خرید معقولانه لوازم مورد نیاز

والدین باید خریدهای محدود و معقولانه‌ای را برای فرزندان خود انجام دهند. در مواقعی می‌توانند هر از چند گاهی برای آنها شکلات یا اسباب بازی‌های گران قیمت بخرند و گاهی اوقات با استناد به هزینه‌های بالای آن، از خرید خواسته‌های آنها خودداری کنند. این کار به کودکان میفهماند که به دست آوردن هر آنچه می‌خواهند امکان پذیر نیست و ممکن است در آینده هزینه‌های اضافی آن‌ها را وابسته به پول و خرج کردن بی‌پروا می‌کند. با این حال، والدین باید این کار را با احتیاط بسیار انجام دهند زیرا این امر نباید فرزندان آن‌ها را در بیان خواسته‌هایشان منع کند.

همانطور که می‌دانیم هزینه‌های مصرف‌کننده جز مولفه‌های حیاتی اقتصاد است و رفتار مصرف‌کننده می‌تواند تأثیر زیادی در اقتصاد داشته باشد. بنابراین، اگر کودکان در سنین پایین تأثیرپذیری آموزش‌های اساسی مسئولیت مالی را دریافت کنند، می‌توانند در مراحل بعدی زندگی خود با مشکلات مالی کنار بیایند!

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*

بازگشت به بالا