تربیت کودک خلاق چگونه صورت می‌گیرد؟

نکاتی پیرامون آموزش کودکان برای خلاقیت بیشتر در زمینه های مختلف

تربیت کودک خلاق اتفاقی نیست که به اجبار در آن‌ها صورت بگیرد. هیچ قانون یا نکته خاصی برای اینکه بتوانیم قدرت تخیل و خلاقیت را ایجاد کنیم وجود ندارد. در دنیای رقابتی امروز، مهارت در یک زمینه خاص دیگر تضمین کننده داشتن شغل یا موفقیت نیست. بلکه خلاقیت و نبوغ در زمینه‌های کاری منظم است که اغلب موفقیت بزرگی به بار می‌آورد.

وقتی در سنین پایین به کودکان آموزش داده می‌شود که در زمینه‌ای استعداد خاص دارند، در ذهن آن‌ها میل به موفقیت و پیروزی شکل می‌گیرد. عادت به موفقیت ممکن است باعث شود کودکان احساس کنند که لیاقت آن را دارند. به همین دلیل در برخی موارد مانع تلاش و ادامه‌ی انگیزه آن‌ها در ادامه دادن مسیرشان می‌شود. یکی از بدترین مواردی که در کودکان می‌توان مشاهده کرد، عقب رفتن سریع به دلیل از دست دادن انگیزه است. تلاش و سخت کوشی در کمک به بچه‌ها برای داشتن ذهنی خلق و روحیه‌ای پرانگیزه، آینده‌ی موفق آن‌ها را تضمین می‌کند. کودکانی که به راحتی تسلیم نشده و رویاهای خود را از دست نمی‌دهد.

چگونه یک کودک خلاق و با انگیزه تربیت کنیم؟

استدلالی وجود دارد که موفقیت غالباً ناشی از علاقه به انجام کاری نیست. بلکه اشتیاق و میل به خلاقیت چیزی است که با کنجکاوی و علاقه شخصی کشف شود.

بهترین روش تربیت کودک خلاق این است که به او اجازه دهید خودش فکر کنند. کودکانی که یاد می‌گیرند و در عین حال تشویق می‌شوند در حالی که تشویق می شوند خود فکر کنند بر اساس تفکر و علاقه خود تصمیم بگیرند، در بزرگسالی تمایل به خلاقیت بیشتری خواهند دارند. آزادی و فردیت ذهنی، حس استقلال و منحصر به فرد بودن را در کودک آن هم در سنین پایین القا می‌کند. این موضوع یک امر اساسی و مهم در پرورش شخصیت او خواهد بود. پیشنهاد می‌کنیم نکاتی که در مقالات قبلی در رابطه با تربیت کودکان مستقل آموزش داده‌ایم را مطالعه کنید.

این احساس فردیت نه تنها به بچه‌ها در یافتن علایق خود در سنین پایین کمک می‌کند، بلکه باعث می‌شود تا به شیوه منحصر به فرد خود در برابر چالش‌ها و فرصت‌های زندگی واکنش نشان دهند.

اجازه بدهید در این زمینه مثالی بزنیم. اگر اتفاقی ناگوار برای کودک شما رخ دهد، برخی از آن‌ها ممکن است شیوه‌های متفاوتی در بروز احساسات خود داشته باشند. نباید انتظار داشت که تمام بچه‌ها به یک مدل واکنش نشان بدهند.

برخی از کودکان با بیان هنری خود، از طریق نقاشی کشیدن یا نوشتن، با استرس یا شرایط ناراحت کننده کنار می‌آیند. بعضی از آن‌ها ترجیح می‌دهند بازی و یا ورزش کنند. نکته‌ی جالب این است که در چنین مواقعی ممکن است نکته‌های جدیدی از استعداد خود در انجام کارها کشف کنند. بچه‌ها در هر شرایطی اگر مشغول کاری باشند که به آن علاقه دارند، می‌توانند چیزهای جدید و حیرت‌انگیزی خلق کنند.

برای داشتن کودکی خلاق، او را آزاد بگذارید.

همواره این بحث وجود دارد که هرچه کودک برای رسیدن به موفقیت با فشار بیشتری روبرو شود، از فعالیت انجام شده کمتر لذت خواهد برد. لذت بردن در ایجاد انگیزه در کودک و تلاش کردن مهم است، اما هرچه فشار بیشتری را متحمل شوند، نتیجه‌ی عکسی خواهد داشت. در واقع عملکرد خوب آن‌ها ممکن است بهم بخورد و در نتیجه آن‌ها را از مسیر خود دور کند.

در تحقیقاتی پیرو تربیت کودک خلاق این موضوع وجود دارد که بیشتر کودکانی که با کمک مهارت‌های موسیقی، هنری، ورزشی، حتی علمی تربیت می‌شوند، مجبور به پیروی از قوانین و دستورالعمل‌های سختگیرانه والدین خود نیستند. البته قوانین و نظم و تربیت جنبه مهمی در تربیت فرزندان دارد که نباید از آن‌ها غافل شد، اما همچنین نباید با سختگیری زیاد توسط والدین  توانایی آزاد اندیشیدن را از بچه‌ها بگیریم.

اگر می‌خواهید فرزندانتان ایده‌هایی خلاقانه داشته باشند، باید به آن‌ها اجازه دهید دنبال علایق خود بروند، نه شما.

پدر و مادرها بهترین‌ها را برای فرزندان خود می‌خواهند. رفاه، آرامش، تغذیه و تربیت صحیح از جمله‌ی این موارد است. این تمایل به فراهم آوردن رفاه کودک ممکن است غالباً آن‌ها را از توانایی کشف علایق خود دور کند. به این دلیل که شما خواه یا ناخواه بر رفتار و حرکات آن‌ها سلطه خواهید داشت. این اتفاق قدرت تجربه کردن و یافتن چیزهای جدید را از کودک می‌گیرد. توصیه می‌شود که تا جایی که ممکن است کودکان را در راه کشف و خلاقیت آنچه در ذهن دارند آزاد بگذارید.

نکته‌ی نهایی و مهم …

مهم است که به یاد داشته باشید که شما نمی‌توانید به اجبار کودکانی با استعداد داشته باشید. وقتی می‌بینید فرزندتان به چیزی علاقه نشان می‌دهد ، می‌توانید او را تشویق کنید، اما مجبور کردن فرزندتان به برتری در موضوعی که به سختی به آن اهمیت می‌دهد، تنها به هدر دادن تلاش و زمان منجر خواهد شد. بهترین اقدام ممکن این است که به فرزندان خود اجازه دهید تا علایق خود را با سرعت خود کشف کنند و هنگامی که در زمینه خاصی علاقه نشان می‌دهند، آن‌ها را به انجام آن کار هدایت و حمایت کنید.

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*

بازگشت به بالا