آزار و اذیت اینترنتی کودکان | چگونه از کودک خود محافظت کنیم؟

آزار کودکان در شبکه های اجتماعی

آزار و اذیت اینترنتی استفاده از ابزارهای ارتباطی دیجیتال (مانند اینترنت و تلفن‌های همراه) برای ایجاد احساس عصبانیت، ناراحتی یا ترس از شخص دیگر است. از جمله موارد آزار و اذیت اینترنتی می‌توان به ارسال متن یا پیام‌های آسیب رسان ، ارسال عکس یا فیلم شرم آور در شبکه‌های اجتماعی و انتشار شایعات به صورت آنلاین اشاره کرد. اما این آزار تنها مختص به بزرگسالان نیست. در دنیای دیجیتال امروزه آزار و اذیت اینترنتی کودکان به دلیل دسترسی آن‌ها به پلتفرم‌های آن‌ها روز به روز افزایش پیدا می‌کند.

آزار و اذیتی که منجر به دعوای فیزیکی شود، رو در رو اتفاق می‌افتد و ممکن است تمام آثار آن از بین برود. اما آزار و اذیت اینترنتی اثر انگشت و شواهدی از خود برجای می‌گذارد (مانند پیام‌های متنی یا صوتی). این آثار سرنخ‌هایی برای کمک به جلوگیری از آن در آینده فراهم می‌کند.

به عنوان پدر و مادر باید شرایطی در خانه و رابطه خود با کودک ایجاد کنید تا ایمنی فرزند شما در برابر آزار و اذیت اینترنتی تضمین شود. امروزه بچه‌ها بیشترین ارتباط را با فضای مجازی دارند. به همین خاطر ممکن است در معرض آسیب‌های فرآوانی قرار بگیرند. آن‌ها باید به شما اعتماد داشته باشند تا اگر مورد آزار قرار گرفتند، بلافاصله موضوع را با شما در میان بگذارند.

فرزندان شما هر روز با چالش‌های مختلفی روبرو می‌ شوند، اما تنها حضور و تمایل شما به گوش دادن می‌تواند به آن‌ها کمک کند.

اگر فرزندم مورد آزار و اذیت اینترنتی قرار بگیرد چه باید بکنم؟

آزار و اذیت اینترنتی کودکان و فهمیدن آن برای والدین آسان نیست. اگر با چنین موقعیتی مواجه شدید نباید از خود یا فرزندتان بخواهید که تلافی کند. توصیه مهم این است که به کودک خود کمک کنید تا شرایط را آرام کرده، از خود محافظت کند و تلاش کند تا جلوی زورگویی را بگیرد. در ادامه چند توصیه در زمانی که به یکباره با این واقعه روبرو شدید را بخوانید:

  1. به کودک خود اطمینان دهید که او را دوست دارید و از او حمایت می‌کنید.
  2. هرگز کودکان را در این مواقع سرزنش نکنید.
  3. به کودک خود کمک کنید تا از کامپیوتر یا تلفن همراه فاصله بگیرد و کمی استراحت کند.
  4. اگر می‌توانید شخص آزارگر را شناسایی کنید.
  5. در صورت نیاز با مدرسه کودک خود را تماس بگیرید.
  6. اگر قلدری و آزار به صورت آنلاین اتفاق بی‌افتد، ممکن است به صورت آفلاین نیز رخ دهد.
  7. با حفظ آرامش به کودک خود بگویید که این اتفاق را باهم پشت سر خواهید گذاشت.

چه موقع والدین باید در موقعیت مزاحمت اینترنتی مداخله کنند؟

بسیاری از کودکان به والدین خود نمی‌گویند که مورد آزار و اذیت اینترنتی قرار گرفته‌اند. بچه‌ها ممکن است احساس خجالت و شرم کنند از اینکه به شما اطلاع دهند که آزار دیده‌اند. همچنین ترس دیگر آن‌ها این است که درگیری شما با آزارگر اوضاع را بدتر کند. اما، اگر متوجه شدید که کودک شما مورد آزار و اذیت اینترنتی قرار گرفته است، احتمالاً به این معنی است که موضوع به اندازه کافی مهم است که شما درگیر آن شوید.

در هنگام مواجه با آزار و اذیتی که کودک شما متحمل شده تلاش کنید با گفتگو با او واقعیت‌های بیشتری را جمع‌آوری کنید. یک برنامه برای گذر از بحران با هم تهیه کنید. اطمینان حاصل کنید که شما و فرزندتان در امنیت کامل به سر می‌برید. پس از آرام کردن اوضاع به فکر مقابله با آزارگر باشید. اگر تهدیدهای واقعی برای امنیت کودک شما وجود دارد، باید فورا با پلیس تماس بگیرید.

در صورت آزار و اذیت اینترنتی کودکان چه باید به آن‌ها بگوییم؟

بچه‌ها ممکن است اذیت کردن را به عنوان آزارِ از قصد تشخیص ندهند. بعضی از آنها نیز خجالت می‌کشند که در این مورد با والدین خود صحبت کنند. به همین دلیل مهم است که قبل از شروع تعامل و ارتباط کودک با دیگران در اینترنت، در مورد رفتار آنلاین و دیجیتال با آن‌ها صحبت کنید. برای آماده سازی کودک خود برای آنلاین شدن، ساختن اکانت در شبکه اجتماعی، یا اگر می‌دانید او مورد آزار و اذیت آنلاین قرار گرفته است، این مراحل را بلافاصله انجام دهید:

  1. رایانه یا گوشی را خاموش کنید. حملات را نادیده بگیرید و از مزاحمت اینترنتی دور شوید.
  2. پاسخ ندهید یا تلافی نکنید. اگر عصبانی یا آسیب دیده باشید، ممکن است مواردی را بگویید که بعدا پشیمان خواهید شد. آزارگران سایبری اغلب می‌خواهند شما واکنشی نشان دهند. بنابراین به آن‌ها اجازه ندهید که برنامه‌هایشان جواب دهد.
  3. آزارگر را در اینترنت و یا شبکه‌های اجتماعی بلاک کنید.
  4. پیام‌هایی که از فرد آزارگر دارید ذخیره و چاپ کنید. اگر آزار و اذیت ادامه داشت، شواهد را ذخیره کنید. اگر زورگویی متوقف نشود، این می تواند دلیل مهمی برای نشان دادن به والدین، معلم و یا پلیس باشد.
  5. با یک دوست صحبت کنید. وقتی کسی احساس بدی به شما می‌دهد، گاهی اوقات می‌تواند گفتگو با یک دوست کمک کند.
  6. به یک بزرگسال مورد اعتماد ماجرا را بگویید. یک فرد بالغ مورد اعتماد فردی است که فکر می‌کنید به شما گوش خواهد داد. در این مواقع افرادی که تجربه با مسائل مهم و سخت را داشته‌اند کمک رسان خواهند بود.

آزار و اذیت اینترنتی کودکان موضوعی نیست که ساده از آن بگذرید. در حال حاضر بچه‌ها بیشتر زمان خود را در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانند. والدین باید آگاه باشند که اگر مورد مشکوکی از جمله تغییر در رفتار آن‌ها متوجه شدید، سریعاٌ اوضاع را کنترل کنید. در چنین شرایطی تلاش کنید که سکوت نکنید. هرچقدر که با اقدامات اساسی و مطمئن از آزارگران جلوگیری کنید، در آینده فرزند شما هم چنین کاری خواهد کرد. 

1
دیدگاه‌های نوشته

*
*

    Rachel 1400-07-05 پاسخ

    This information is worth everyone's attention. How can I find out
    more?

    Review my web blog :: delta 8 vape cartridge

بازگشت به بالا