فواید قصه‌گویی برای کودکان چیست؟

افزایش تمرکز و قدرت شنوایی با قصه گویی برای کودکان

قصه‌گویی برای کودکان یک هنر است و کار آسانی نیست. همه‌ی ما یک بار آن کودک بوده‌ایم، و درست مثل بچه‌های امروز پس از شنیدن یک داستان خوب، لذت آن را در ذهن خود با خیال‌پردازی در مورد شخصیت‌ها و اتفاقات آن داستان ادامه دادیم. ایجاد اشتیاق برای مطالعه از کودکی برای رشد کودک بسیار مهم و همچنین سرگرم کننده است. به همین دلیل تاکید می‌شود برای بچه‌ها در همان سنین خردسالی قصه گفتن را آغاز و آن‌ها را با کتاب آشنا کنید.

کودکان به طور غریزی عاشق کتاب و داستان هستند چون با ایده‌ها، مکان‌ها و موجودات شگفت انگیزی که قبلاً با آنها روبرو نشده‌اند آشنا می‌شوند. ازز طریق ‌قصه‌گویی، کودکان می‌توانند در مورد زندگی، جهان و خود بیشتر یاد بگیرند. به علاوه که قصه خواندن برای کودکان ارتباط والدین با آن‌ها را هم افزایش می‌دهد و باعث نزدیکی آن‌ها به هم می‌شود.

چرا برای کودکان خود قصه می‌گوییم؟

قصه نوعی بیان خلاقانه است که در آن تخیل به کلمات تبدیل می‌شوند. برای روایت داستانی که شنوندگان را تا آخر مشتاق به شنیدن نگه دارد، به کلمات و کنش‌های تعاملی با تنوع زیاد نیاز است. یک داستان خوب همچنین تخیل شنونده را بکار می‌اندازد و به آن‌ها اجازه می‌دهد تا در مورد جنبه‌های مختلف قصه فکر کند.

قصه‌گویی برای کودکان این امکان را به آن‌ها می‌دهد که جهان، کشورها و رسم و رسوم‌های مختلف را تجربه کنند. از طرفی ثابت شده است که داستان سرایی برای بچه‌ها کمک می‌کند تا حس همدلی‌شان تقویت شود زیرا کودکان ترغیب می‌شوند خود را در جایگاه قهرمان داستان قرار دهند. اقدامات و واکنش‌های آن‌ها را در نظر بگیرند و دلیل پیدایش آن‌ها را حدس بزنند. داستان خوانی برای کودک می‌تواند تمایل وی را برای ابراز وجود و انتقال افکار و احساسات او را افزایش دهد. از آن‌ها بخواهید تا در مورد طرح و شخصیت‌های داستان با شما صحبت کنند. اینکه چگونه هر یک از شخصیت‌ها ممکن است داستان را به جلو پیش ببرد و چرا شخصیت‌ها در موقعیت‌ها موجود در داستان رفتارهای مختلفی از خود را نشان داده‌اند.

قصه‌گویی می‌تواند اشکال مختلفی مانند رقص، عروسک بازی، موزیکال، شعر و … داشته باشد. برای تسلط بر این مهارت نیاز به صبر، پایداری و تلاش‌های متعدد آزمون و خطا است که باید از سوی پدرومادر صورت بگیرد.

قصه‌گویی برای کودکان چه فوایدی دارد؟

  • مهارت گوش دادن را بهبود می‌بخشد
  • برای لذت بردن از داستان کاملاً باید به راوی توجه کرد تا چیزی از قلم نیفتد. چند دقیقه خوب قصه‌گویی برای کودکان می‌تواند مهارت گوش دادن و تمرکز آن‌ها را بهبود بخشد.
  • حس کنجکاوی را برمی‌انگیزد
  • زمانی که در حین قصه گفتن مکث می‌کنیم، شنونده مشتاق می‌شود که بداند در ادامه چه اتفاقی ممکن است بیافتد. خوانش درست قصه، کودکان را کنجکاو کرده و آن‌ها را به سوال پرسیدن ترغیب می‌کند و این امر باعث یادگیری، رشد ذهنی آن‌ها می‌شود.
  • قدرت خیال پردازی به شنونده می‌دهد
  • کنجکاوی یک چیز است و خیال‌پردازی چیز دیگری‌ست. خیال‌پردازی زمانی در ذهن شکل می‌گیرد که داستانی را می‌شنوید شما را به زمان‎‌ها و مناطق مختلف جهان اعم از واقعی و خیالی ببرد. داستان‌هایی با عنصری از تخیل و جادو به بهبود تخیل و تفکر خلاق کودکان کمک می‌کنند.
  • تمرکز را افزایش می‌دهد
  • یکی از مهم‌ترین روش‌های افزایش مهارت تمرکز در کودکان قصه‌گویی است. گوش دادن به داستان‌ها به بهبود سطح توجه و تمرکز آن‌ها کمک می‌کند و قدرت یادگیری را سطوح مختلف آموزشی افزایش می‌دهد.

در کنار فواید زیادی که قصه گویی برای کودکان دارد، این کار توانایی خیال پردازی، تصویرسازی و تمرکز را در ذهن آن بهبود می بخشد

  • لغات جدیدی را به کودک معرفی می‌کند
  • در هر بار قصه‌گویی برای کودکان و روایت داستان، اصطلاحات و کلمات جدیدی را به زبان می‌آورید که کودکان کم کم آن‌ها را یاد می‌گیرند و سعی می‌کنند با معنی آن‌ها آشنا شده و در صحبت کردن خود بکار ببرند. داستان‌خوانی به آن‌ها کمک می‌کند تا دایره‌ی واژگان بچه‌ها بزرگتر شود.
  • روند یادگیری را افزایش می دهد
  • داستان‌ها یک روش منحصر به فرد برای بهبود فرایند یادگیری هم در سطح علمی و هم در سطح شخصی دارند. قصه‌گویی می‌تواند کودکان را درگیر یک فرایند یادگیری خلاقانه کند که درک حتی سخت‌ترین موضوعات برای آن‌ها آسان شود.
  • هوش هیجانی را توسعه می‌دهد
  • توسعه هوش هیجانی به آگاهی و کنترل احساسات و تجربیات فرد اشاره دارد. داستان‌گویی برای بچه‌ها این توانایی را به آن‌ها می‌دهد تا هوش هیجانی خود را بهبود ببخشند.
  • استرس و اضطراب را کاهش می‌دهد

  • قصه‌ها علاوه بر سرگرمی، کودکان را به کتاب‌خوانی و تخیل علاقه‌مند می‌کند. بچه‌هایی که در سنین مختلف دچار استرس و هیجانات مضر می‌شوند. والدین با داستان‌گویی برای آن‌ها و خوانش قصه‌های جذاب و آموزنده می تواند سطح اضطراب را در کودکان کاهش دهند.
  • قصه‌گویی را به کودکان آموزش می‌دهد

  • گوش دادن به داستان‌های جذاب و آموزنده بهتر است از سنین کودکی آغاز شود. این کار انگیزه‌ای در کودکان ایجاد می‌کند که روزی داستان خود را بنویسند و یا خودشان به قصه‌گویی ماهر تبدیل شوند.

قصه‌گویی هنری است که حتی فناوری و تکنولوژی هم نمی‌تواند جایگزین آن شود. تلاش کنید زمانی را برای قصه‌گویی با کودکان خود در نظر بگیرد و از این فرآیند همراه با آن‌ها لذت ببرید. داستان‌هایی از همه ژانر را برای آن‌ها بخوانید؛ چه داستان‌های اساطیری، چه افسانه‌های کلاسیک و چه داستان‌هایی درباره فضا و آینده. داستان‌خوانی و نوع روایت آن خلاقیت، رشد ذهنی و بهبود سلامت روان را در کودک تضمین می‌کند.

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*

بازگشت به بالا