۵ دلیل اصلی گریه کودکان در سنین مختلف

روش هایی برای شناخت علت اصلی گریه کودک در سنین مختلف

دلایل گریه کودکان می‌تواند متفاوت باشد، اما باید توجه داشت که این امر برای آن‌ها کاملا طبیعی‌ست. شما به عنوان پدر و مادر غذا، امنیت و راحتی مورد نیاز آن‌ها را تامین می‌کنید. کودکان به دلیل وجود چنین وابستگی‌هایی، ممکن است برای درخواست مراقبت و نیازهای خود در مواقعی گریه کنند. در واقع می‌توان گفت که گریه کردن یک روش برقراری ارتباط برای کودکان تلقی می‌شود.

قبل از اینکه فرزند شما نحوه صحبت کردن را یاد بگیرد، تعیین علت اشک‌های کودک می‌تواند مشکل باشد. حتی وقتی بچه‌ها شروع حرف زدن می‌کنند و از آن‌ها می‌خواهیم تا علت گریه را برایمان توضیح دهد، ممکن است به گریه کردن ادامه دهند و هیچ دلیلی برای ما نیاورند.

از طرفی طبق معیارهای بزرگسالان، دلایل گریه کودکان همیشه منطقی نیستند. به همین دلیل بهتر است بدانیم که گریه ‌آن‌ها در زمان و سنین متفاوت چه دلایلی می‌تواند داشته باشد. هرچه بیشتر در این زمینه اطلاعات کسب کنیم، کودک خود را در مواقع بی‌قراری و گریه سریع‌تر آرام کرده و علت این اتفاق را خواهیم فهمید.

دلایل اصلی گریه کودکان | چرا کودک ما گریه می‌کند؟

قبل از این که بدانیم چرا کودک شما گریه می‌کند، مهم است که به این نکته توجه داشته باشیم که از زمان تولد، گریه راه اصلی ارتباط آن‌ها با شما خواهد بود. به عبارت دیگر، گریه کردن به‌خصوص در سنین کودکی هیچ مشکلی ندارد. بر اساس تحقیقات آکادمی اطفال آمریکا، ۲ تا ۳ ساعت گریه در ۳ ماه اول زندگی یک کودک امری طبیعی است.

با بزرگتر شدن کودکان، آن‌ها کم‌کم یادگیری روش‌های دیگری برای نشان دادن نیازها و احساسات خود را آغاز می‌کنند، اما گریه همچنان یک روش موثر برای جلب توجه و برقراری ارتباط با والدین‌شان است. البته که گریه‌ی آن‌ها به مرور و در سنین بالاتر اغلب متفاوت‌تر خواهد شد. برای راهنمایی بیشتر، پیش از همه دلایل اصلی گریه کودکان در سنین مختلف را بدانید:

  • کودک نوپا (۱–۳ سال): احساسات و هیجانات در این سن حاکم هستند و احتمالاً در اثر خستگی، ناامیدی، خجالت یا گیجی آن‌ها شروع به گریه می‌کنند.
  • پیش دبستانی (۵-۴ سال): احساسات صدمه دیده یا آسیب دیدگی اغلب دلیل اصلی گریه کودکان در این سن هستند.
  • سن مدرسه (۵+ سال): آسیب دیدگی یا از دست دادن چیز خاصی عامل اصلی گریه در این گروه سنی است.

با توجه به این موضوع، در اینجا پنج دلیل وجود دارد که ممکن است دلیل گریه فرزند شما باشد را توضیح خواهیم داد.

۱- احساس گرسنگی 

اگر به زمان صبحانه، نهار و یا شام نزدیک می‌شوید و کودک کوچک شما شروع به سر و صدا می‌کند، بدانید که به احتمال زیاد او گرسنه است. گرسنگی اولین چیزی است که هنگام گریه آن‌ها باید به آن توجه کنید. در نوزادان، این شایع‌ترین دلیل گریه عنوان می‌شود.

به خاطر داشته باشید که هرچه کودک کوچک شما رشد می‌کند و بزرگتر می‌شود، برنامه‌ی غذایی او هم ممکن است تغییر کنند. هیچ ایرادی ندارد که کودک بخواهد زودتر به او شیر بدهید یا به نسبت قبل بیشتر غذا بخورد، بنابراین در صورت نیاز، نسبت به تغییر برنامه‌ها و مقادیر غذای او منعطف باشید.

۲- احساس درد و یا ناراحتی 

درد و ناراحتی‌ای که نماد بیرونی ندارد، می‌تواند در اغلب زمان‌ها دلیل گریه فرزند شما باشد. در کودکان با سنین بیشتر (مدرسه) آن‌ها با توضیح درد و حال بد خود، به پزشک و والدین کمک می‌کنند تا زودتر علت را پیدا کرده و درمان شوند. اما تشخیص این مورد برای نوزادان به مراتب سخت‌تر است. زیرا آن‌ها توانایی صحبت کردن ندارند و پدر و مادرها به مرور با شناخت بیشتر فرزند خود می‌توانند علت گریه‌شان که ناشی از درد و ناراحتی است را متوجه شوند.

۳- خستگی و بی‌خوابی

کودکان در هر سنی اگر بیش از حد خسته باشند می‌توانند ساعت‌ها اشک بریزند. در حقیقت، مهمترین دلیل گریه کودکان نوزاد بعد از گرسنگی نیاز به خواب است.

به همین دلیل است که به خصوص نوزادان و کودکان نوپا باید برنامه‌ی خواب مشخصی داشته باشند. و اگر به دلیل سن کم نمی‌توانند از کلماتی استفاده کنند که نشان دهد به خواب نیاز دارند، شما به عنوان پدر و مادرش مجبورید بدنبال نشانه‌های جسمی در او باشید که نشان دهنده خستگی‌اش باشد.

۴- استرس و اضطراب 

استرس، اضطراب و ناامیدی بسته به شرایط ممکن است متفاوت به نظر برسد. شاید فرزندتان از شما چیزی را بخواهد اما شما آن را در اختیارش قرار ندهید. یا اینکه او ناامید شده باشد زیرا اسباب بازی او آنطور که دوست دارد کار نمی‌کند. و یا ممکن است به دلیل تغییر یا چالش‌هایی که در خانواده اتفاق می‌افتد، دچار تنش و اضطراب شده باشد. 

صرف نظر از علت این اتفاق، کودکان با مدیریت این احساسات دست و پنجه نرم می‌کنند. برخی از کودکان درون‌گرا هستند و نمی‌توانند دلیل استرس خود را به درستی توضیح دهند. بنابراین به یاد بیاورد که آن‌ها قبل از شروع گریه درست چه کاری انجام می‌دادند و چه خواسته‌ای داشتند. این کار می‌تواند به آرام کردن او و پیدا کردن علت گریه کمک کند.

۵- نیاز به توجه و دیده شدن

بعضی اوقات بچه‌ها فقط به توجه ما احتیاج دارند و نمی‌توانند یا نمی‌دانند چگونه این درخواست را از ما داشته باشند. اگر سایر علل گریه مانند گرسنگی، خستگی، بی‌خوابی و استرس را در آن‌ها نمی‌بینیم، ممکن است وقت آن باشد که از خود بپرسید آیا دلیل گریه او این است که به توجه من نیاز دارد؟

اگر کودک شما از گریه به عنوان راهی برای جلب توجه بیش از حد شما استفاده می‌کند، می‌تواند به چرخه‌ای تبدیل شود که شکستن آن دشوار خواهد بود. در این صورت با حرف زدن با او بگویید که متوجه ترفندش شده‌اید و بهتر است به جای گریه درخواست اصلی خود را داشته باشد. در نهایت اگر او به همین کار ادامه داد، بهتر است از یک مشاور و یا روان‌شناس کودک جهت رفع این اتفاق کمک بخواهید.

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*

بازگشت به بالا