محافظت از کودکان در مقابل کرونا و چند راهکار موثر

محافظت از کودکان در مقابل کرونا و چند راهکار موثر

طبق تحقیقات انجام شده تا به الان، کودکان به نسبت بزرگسالان کمتر و خفیف‌تر به کرونا مبتلا می‌شوند. با این وجود باید توجه داشت که نباید در روزهای پاندمی کودکان را فراموش کنیم. محافظت از کودکان در مقابل کرونا وظیفه‌ی تمام نهادها و مهم‌تر از آن پدر و مادرهاست.

این روزها برای والدین کودکان خردسال، زنان باردار و پدران آینده روزهای دشوار و بسیار پرتنشی است. برخی از آن‌ها باید فرزندان خود را به مدرسه و یا مهدکودک بفرستند. برخی دیگر نیز در دوران بارداری و زایمان، استرس مواجه شدن با خطر ابتلا به کرونا را در محیط بیمارستان و درمانی دارند. بیش از هرچیز در این دوران به والدین توصیه می‌شود که آرامش خود را حفظ کنند. با آموزش به کودکان و رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌توانید تا درصد بالایی از ابتلای آن‌ها به کرونا جلوگیری کنید.

در ادامه این مقاله چند روش ساده اما کاربردی که از سوی سازمان بهداشت جهانی (WHO) در مورد نحوه محافظت از کودکان در مقابل کرونا را به اشتراک می گذاریم، زیرا شما منبع اصلی تماس کودک خود با دنیای خارج هستید.

راه‌حل‌هایی برای محافظت از کودکان در مقابل کرونا

۱٫ مرتباً دست‌های خود را بشویید.

ویروس کرونا با تماس انسانی منتشر می‌شود. بنابراین، شستن دست‌ها بهترین راه برای محافظت در برابر آن است. قبل از تماس دست خود، دستان خود را بشویید و به کسی که می‌خواهد کودک شما را بغل کند و یا با او تماسی برقرار کند بگویید تا دستانش را نیز بشوید. هرچقدر شما در مقابل و همراه با کودک خود این کار را انجام دهید، او به تدریج یاد می‌گیرد که این موضوع بسیار اهمیت دارد.

برای محافظت از کرونا بهتر است شستن دست های خود را با کودکان انجام دهید

در مورد نوزادان نیز باید این مورد مهم را رعایت کنید. نوزادان توانایی این را ندارند که دستان خود را بشویند. بنابراین شستن دست‌های خود را به عنوان یک بخش مهم و منظم از برنامه‌ی روزانه خود قرار دهید و آن را فراموش نکنید. با این کار ویروسی که ممکن است بر روی دست شما باشد از بین می رود و بلافاصله مانع از آلوده شدن شما و فرزندتان می‌شود.

۲. از حضور در محیط‌های شلوغ پرهیز کنید.

 به عنوان پدر و مادر این مسئولیت متوجه شماست در زمانی که خارج از منزل هستید نکات بهداشتی را کاملا رعایت کنید. اگر  در محیط کاری شلوغ فعالیت دارید، سعی کنید فاصله اجتماعی خود را از همکارانتان همواره حفظ کنید. اگر فردی در نزدیکی شما مبتلا به کرونا و یا سرماخوردگی شده است، از او بخواهید که به قرنطینه‌ی دو هفته‌ای برود. در این روزها سلامتی شما و فرزندتان به تمام اتفاقات دیگر ارجحیت دارد. بنابراین در هرجا که لازم دیدید موارد مهم بهداشتی را به دیگران تذکر دهید.

۳. بهداشت تنفسی را رعایت کنید.

همواره اطمینان حاصل کنید که شما و کودک خود نکات مربوط به بهداشت تنفسی را رعایت می‌کنید. ماسک زدن در محیط خارج از خانه از مهم‌ترین اقدامات است. به هیچ‌‌وجه ماسک خود را از صورت‌تان درنیاورید و به فرزند خود آموزش دهید که در صورت حضور در بیرون از خانه باید ماسک بزند. برای او ماسک‌هایی با طرح بچگانه و یا کارتونی تهیه کنید تا با اشتیاق بیشتری ماسک را روی صورتش نگه دارد. از طرفی هنگام سرفه یا عطسه دهان و بینی را با آرنج یا دستمال کاغذی بپوشانید. سپس بلافاصله آن را به سطل زباله انداخته و دست‌های خود را بشوئید.

شما تنها با رعایت بهداشت بهداشت تنفسی می‌توانید کودک و اطرافیان خود را در برابر ویروس‌هایی مانند سرماخوردگی ، آنفولانزا و COVID-19 محافظت کنید.

۴. اگر احساس بیماری می‌کنید، به پزشک مراجعه کنید.

این روزها به دلیل گستردگی ویروس کرونا، همه‌ی ما در معرض مبتلا شدن به آن هستیم. به همین دلیل اگر احساس بیماری کردید ابتدا در خانه بمانید. اما اگر علائم اولیه تب، سرفه و مشکلی در تنفس دارید، به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر، دستورالعمل‌های بهداشتی که منتشر شده است را دنبال کنید. در صورت وخیم شدن حال عمومی به مراکز درمانی و پزشک مراجعه کنید و تست کرونا بدهید.

برای محافظت از کودکان در مقابل کرونا متوجه این موضوع باشید که باید به مدت مشخصی از کودک خود فاصله بگیرید و در محلی دیگر قرنطینه شوید تا بیماری در حدی که وجود دارد به او منتقل نشود. هر زمان که تست شما منفی شد و یا علائم بیماری را نداشتید، این امکان را دارید تا از قرنطینه خارج شوید.

۵. از پروتکل‌های جدید بهداشتی باخبر باشید.

از آنجا که کودک کوچک شما نمی‌تواند اخبار را بخواند، برای شما بسیار مهم است که از آخرین اطلاعات شیوع کرونا در کشور خود که از طریق وب سایت‌های معتبر موجود است، آگاه باشید. برای راهنمایی جهانی، وب سایت سازمان بهداشت جهانی (WHO) بهترین مشاور است. با این وجود روزانه اخبار مربوط به کرونا را دنبال کنید تا آگاهانه با این ویروس مقابله کنید.

محافظت از کودکان در مقابل کرونا وظیفه‌ی اصلی پدر و مادرهاست. بنابراین از منابع قابل اعتماد برای خود و کودکتان راهنمایی بگیرید و به محض نگرانی و دیدن علائم با متخصص و پزشک خود تماس بگیرید.

توصیه‌ی مهم …

به عنوان والدین طبیعی است که در این دوران نگران سلامتی فرزند خود باشید. اما بهتر است بدانید مهم‌ترین فردی که می‌تواند به سلامتی آن‌ها کمک کند خود شما هستید. کودکان به واسطه‌ی شما ممکن است در خطر مواجهه با کرونا قرار بگیرند. تلاش کنید با رعایت همیشگی این نکات ساده، علاوه بر خودتان، آن‌ها را نیز درگیر این ویروس نکنید.  

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*

بازگشت به بالا