چگونه فرزندمان را در روز کودک خوشحال کنیم؟

خرید هدیه در روز کودک

علاوه بر روز جهانی کودک (۲۰ نوامبر)، هر کشوری روزی دیگر را به این نام انتخاب می‌کند. در ایران نیز  ۱۶ مهرماه در تقویم، روز کودک نامیده شده است. هدف از نام‌گذاری چنین روزی، بالا بردن سطح آگاهی از رفاه، آموزش و سلامت کودکان در تمامی زمینه‌هاست. موضوعی مهم که بسیار به خانواده و شیوه‌ی تربیت والدین وابسته است.

کودکان یکی از آسیب‌پذیرترین اقشار جامعه هستند. نیاز آن‌ها به غذا، پوشاک، بازی و سلامتی به هیچ‌وجه نباید دست کم گرفته شود. همه‌ی ما می‌دانیم ریشه‌ی بسیاری از مشکلات بزرگسالی از کودکی نشات می‌گیرد. اگر در دوران کودکی به خواسته‌های کودک اهمیتی داده نشود، عواقب آن در سال‌ها بعد مشخص خواهد شد. به همین دلیل است که سازمان‌های جهانی و سران کشورها به اهمیت روز کودک تاکید دارند و از والدین می‌خواهند به بهانه‌ی چنین روزی بار دیگر به روابط خود با کودکان نگاهی بیاندازند و اگر لازم است آن‌ها را تغییر دهند.

اگر از آن دسته از پدر و مادرهایی هستید که تنها اقدامشان در این روز خرید هدیه یا اسباب بازی برای کودکشان است، بهتر است در وهله‌ی اول ادامه این مقاله را مطالعه کنید و پس از آن تصمیم بگیرد که چگونه کودک خود را خوشحال کنید. در چنین روزی کودکان علاوه بر هدیه به توجه و همراهی والدین خود نیاز دارند. به همین دلیل است که پیشنهاد می‌کنیم با دیدِ تازه‌تری به این روز مهم نگاه کنید.

چند پیشنهاد برای والدین در روز کودک

  •    با فرزند خود در فضای باز و پارک قدم بزنید.

این روزها به دلیل پاندمی کرونا، زندگی و تربیت فرزندان دست‌خوش تغییرات جدی‌ای شده‌اند. دیگر به راحتی قبل کودکان نمی‌توانند به شهربازی، پارک، مهدکودک و یا مدرسه بروند و لحظات زیادی را با دوستان خود سپری کنند. این اتفاق به احتمال زیاد در رفتار و خلق و خوی آن‌ها نیز تاثیر گذاشته است. اما پیشنهاد می‌کنیم به مناسبت این روز، دست فرزند خود را بگیرد و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به فضای باز نزدیک محل زندگی خود ببرید. لازم نیست که پارک و یا مکانی شلوغ باشد. چند دقیقه قدم زدن با کودک خود و صحبت کردن با او به بالابردن روحیه هر دوی شما کمک می‌کند.

این کار را حتی می‌توانید در حیاط منزل هم انجام دهید. مهم این است که می‌خواهید مدتی با او راه بروید و حرف‌ بزنید. این کار به شناخت شما از فرزندتان کمک کرده و رابطه‌ی صمیمانه‌تری را با همدیگر ایجاد می‌کند.

  •   با کودک خود هم‌بازی شوید.

حالا که این روزها کودکان نمی‌توانند در کنار هم‌بازی‌های خود باشند، بهتر است نزدیک‌ترین دوستِ او شما باشید. روز کودک روزی است که بچه‌ها دوست دارند بازی کنند. اتفاقی که حق هر کودکی است و بر آن همواره تاکید می‌شود. به همین دلیل چند ساعت از این روز را به بازی کردن با فرزند خود اختصاص دهید تا متوجه شود که برای او اهمیت قائل هستید. لذت هم‌بازی شدن با آن‌ها برایشان وصفی نشدنی است. 

همانطور که اشاره کردیم، کرونا باعث شده تا بچه‌ها ناگزیر به بازی‌های در خانه روی بیاورند. گرچه این بازی‌ها ممکن است به نسبت بازی در شهربازی و اسباب‌بازی‌های فرآوان آنجا هیجان‌انگیز نباشند اما قطعا سرگرم کننده خواهند بود. پس توصیه‌ی بعدی ما این است که حتما در این روز و روزهای دیگر زمانی را به بازی با کودکان اختصاص دهید تا روحیه شاداب‌تری در خانه داشته باشند.

  •  جشن روز کودک مجازی برگزار کنید.

آموزش و ارتباط کودکان مانند بزرگسالان در این روزها وابسته به شبکه‌های اجتماعی شده است. در اغلب مدارس و یا مراکز پرورشی مختص کودکان، روز کودک با جشن و شادمانی دورهم برگزار می‌شود. حال که به دلیل محدودیت‌های موجود امکان برپایی چنین جشن‌هایی نیست، بهتر است با استفاده از تماس تصویری جشن روز کودک مجازی برپا کنید.

پیشنهاد ما این است که با چند تن از والدینِ دوستان کودک خود هماهنگ کنید که در ساعتی مشخص بدون اینکه بچه‌ها خبر داشته باشند، به صورت آنلاین جشن کوچکی در خانه‌ها برگزار کنید. تماس تصویری از این جهت موثرتر است که بچه‌ها فرصت دیدار یکدیگر را پس از مدتی پیدا می‌کنند و می‌توانند باهم صحبت کنند. اگر بازی ساده‌ای به ذهنتان می‌رسد مانند اسم فامیل و یا بازی‌های کارتی، حتما آن‌ها را همراه با پدر و مادرهای دیگر به صورت تصویری انجام دهید.

  •  با فرزندتان آشپزی کنید.

کودکان علاقه‌ی زیادی به آشپزی و بازی با وسایل آشپزخانه دارند. در روز کودک به آن‌ها اجازه دهید تا با شما به آشپزخانه بیایند و غذای مورد علاقه‌شان را با کمک شما بپزند. این اتفاق قطعا باعث خوشحالی آن‌ها می‌شود. بچه‌ها با چنین اقداماتی از سوی والدین تجربه‌های جدیدی را یاد می‌گیرند. آشپزی یک نوع خلاقیت است. کودکان چند روز از ماه می‌توانند با نظارت شما غذای محبوبشان را درست کنند و از لذت آشپزی کردن را ببرند. این اتفاق اگر در چنین روزی بیفتد برای او تا همیشه خاطره‌انگیز خواهد شد.

  •  هدیه‌ای که دوست دارد را برای او تهیه کنید.

اغلب پدر و مادرها به دلیل مشغله‌ی کاری زمان زیادی را در انتخاب صحیح هدیه برای فرزند خود خرج نمی‌کنند. ممکن است به یک اسباب‌بازی فروشی بروند و یا به صورت آنلاین عروسک و یا اسباب‌بازی‌ای را بخرند که در نگاه اول می‌بینند. بچه‌ها نیاز دارند با آنچه علاقه دارند و یا مناسب سن‌شان است بازی کنند.

از چند روز پیش از روز کودک تحقیق کنید که فرزندتان به چه عروسک و یا اسباب‌بازی‌ای نیاز دارد. تلاش کنید که آن را تهیه کرده و به او هدیه دهید. این کار نشان می‌دهد که شما به خواسته‌های او اهمیت قائل هستید. برخی از کودکان متوجه می‌شوند که شما از روی اجبار و بدون فکر برای آن‌ها هدیه خریده‌اید. آن‌ها بسیار باهوشند. پس پیشنهاد می‌کنیم که تنها برای چند ساعت زمان بگذارید و با حوصله اسباب‌بازی‌ای که او دوست دارد کادو بگیرد را خریداری کنید.

اهمیت روز کودک برای والدین

آنچه تا به حال خوانده‌اید نکات و توصیه‌هایی مهمی است که بهتر در روز کودک و در جهت خوشحال کردن هرچه بیشتر او انجام دهید. کودکان نیاز به دیده شدن و جدی گرفته شدن دارند. توجه به سلامت روان، شادی، رفاه و علاقه‌مندی‌هایشان تاثیر مثبتی بر روی رفتار و زندگی آن‌ها در آینده خواهد گذاشت. 

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*

بازگشت به بالا