قدیمی ترین اسباب بازی های دنیا

تاریخچه ی شکل گیری اسباب بازی و عروسک های قدیمی دنیا

تالار مشاهیر اسباب بازی ملی “قدیمی ترین اسباب بازی” را به یک اسباب بازی چوبی یا سنگی اهدا کرد. ادوارد بلایبرگ، متصدی هنر مصر در موزه بروکلین، می‌گوید که احتمالاً توپ‌های دوران پارینه سنگی ساخته شده از گِل بودند، اما در هر صورت، تعیین اینکه آن‌ها اسباب بازی هستند، دشوار است.

در سال 2004، باستان شناسان یک سر عروسک سنگی 4000 ساله را در ویرانه‌های روستایی در جزیره پانتلریا ایتالیا حفر کردند. شکلی که این سر یافت شده داشت با بسیاری از چهره‌های قدیمی انسان متفاوت بود. به همین دلیل چنین شواهدی نشان می‌دهد که احتمالاً یک اسباب بازی بوده است. این عروسک موهای فر داشت و با وسایل آشپزخانه مینیاتوری دفن شده بود. بلایبرگ می‌گوید که باستان شناسان عروسک‌های چوبی زیادی در مقبره‌های مصری پیدا کرده‌اند که قدمت آن‌ها به همان اندازه قدیمی است، اما اکثر این پیکره‌ها با نمادهای عجیبی حک شده‌اند و احتمالاً برای بازی نبوده‌اند.

بازی‌ها ممکن است قدیمی‌تر از عروسک ها باشند. در مصر باستان، یک بازی روی میز که شبیه تخته نرد است، در نقاشی‌های دیواری از حدود سال 2686 قبل از میلاد مسیح ظاهر شده است. بچه‌های مصری ممکن است سنتی بازی نکنند، اما در همان زمان چیزی شبیه جک بازی کردند – سنگ ها را به هوا پرتاب می‌کردند و تکه‌های خاک را قبل از اینکه به زمین بیفتند بر می‌داشتند.

امروزه باستان شناسان از طیف وسیعی از رویکردها برای مطالعه ادراکات کودکان قدیم در جهان باستان، با نگاهی به شیوه‌های دفن، منابع ادبی و بازنمایی‌های هنری و همچنین فرهنگ مادی استفاده می‌کنند.

قدیمی ترین اسباب بازی ها و اسباب بازی های اولیه کدام چه بودند؟

قبل از قرن بیستم کودکان اسباب بازی کمی داشتند و اسباب بازی های آن‌ها بسیار گران‌بها بودند. علاوه بر این، کودکان زمان زیادی برای بازی نداشتند. فقط اقلیتی به مدرسه می‌رفتند، اما انتظار می‌رفت که اکثر کودکان به والدین خود در انجام کارهای ساده در خانه یا در مزارع کمک کنند. کودکان مصری بازی‌های مشابهی با کودکان امروزی انجام می‌دادند. آن‌ها همچنین با اسباب بازی‌هایی مانند عروسک، سربازان چوبی، حیوانات چوبی، توپ ، سنگ مرمر، تاپ‌های چرخان و استخوان بند انگشت (که مانند تاس پرتاب می‌شدند) بازی می‌کردند.
در یونان باستان وقتی پسرها در مدرسه نبودند و دختران کار نمی‌کردند توپ بازی می‌کردند. آنها همچنین با بند انگشت هم بازی کردند. کودکان همچنین با اسباب بازی هایی مانند تاپ چرخان، عروسک ها، اسب‌های مدل با چرخ، حلقه‌ها و اسب‌های تکان دهنده سرگرم می‌شدند.
قدیمی ترین اسباب بازی های دنیا کودکان رومی عروسک‌ها و حلقه‌های چوبی یا گِلی بود. آن‌ها همچنین بازی‌های توپ و بازی روی میز انجام می‌دادند.
اسباب بازی ها در طول قرن‌ها کمی تغییر کرده است. در قرن شانزدهم کودکان هنوز با عروسک‌های چوبی بازی می‌کردند. آن‌ها همچنین با وسایل آشپزی سرگرم می‌شدند.

کودکان 1000 سال پیش با چه عروسک هایی بازی می‌کردند؟

در روسیه، این عروسک‌های موتانکا (برای دختران) بود. آن‌ها از کاه، چمن و لباس‌های باقی‌مانده تهیه می‌شدند. این‌ها اشیاء مقدسی بودند و تقریباً زنده در نظر گرفته می‌شدند. وظیفه هر نوع عروسک خاص بود:

 

عروسک های روسی یکی از قدیمی ترین بازی ها در دنیا هستند.

 

  • – برخی از عروسک‌ها باید غریزه مادرانه را در دختر پرورش دهند.
  • – برخی از عروسک‌ها قرار بود زنانگی و زیبایی را در دختر جوان برانگیزند.
  • – برخی از عروسک‌ها باید روان را آرام کرده و با اجداد خود در ارتباط باشند.
  • – برخی از عروسک‌ها باید سلامت خود را حفظ کنند، آموزش دهند یا از گرسنگی محافظت کنند.

این عروسک‌ها هنوز مورد استفاده قرار می‌گیرند. اعتقاد بر این است که این عروسک‌ها از نظر تربیتی و روانشناسی بسیار صحیح‌تر از عروسک‌های مدرن باربی یا Monster High هستند. علاوه بر بازی‌های روزمره کودکان، از آن‌ها به عنوان دکور در خانه استفاده می‌شود.

امروزه چه اسباب بازی هایی مورد علاقه کودکان است؟

در فروشگاه، کودکان با اسباب بازی هایی که دکمه‌ها، چراغ‌ها و صداهای زیادی دارند، جذب می‌شوند. آن‌ها به سمت اسباب بازی هایی می‌روند که تبلیغ شده یا دوستان خود را در حال بازی با آن‌ها دیده‌اند. اسباب بازی‌هایی که بچه‌ها را به خلاقیت تشویق می‌کند عالی هستند؛ مانند بلوک، لگو، کاشی مگنا، مجموعه‌های هنری. اسباب بازی‌هایی که به کودکان کمک می‌کنند دنیای واقعی اطراف خود را تقلید کنند مفید هستند؛ مثل آشپزخانه بازی، صندوق فروش، وسایل پزشک، عروسک ها و برد گیم‌ها.

اسباب بازی‌ها می‌توانند نقش مهمی در رشد کودک داشته باشند، اما نیازی به گران بودن، تجاری بودن یا تبلیغ بیش از حد ندارند. سادگی اغلب هنگام تصمیم گیری در مورد اسباب بازی بهترین کار است.

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*

بازگشت به بالا