اسباب بازی مناسب برای کودکان اوتیسم

اسباب بازی های مناسب برای کودکان اوتیسم

بازی بخش مهمی از دوران کودکی است و این اتفاق فقط سرگرمی و گذراندن وقت نیست. بازی به کودکان اجازه می‌دهد خلاق باشند. برای کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم (ASD)، بازی ورودی حسی مهمی را فراهم می‌کند، که به سادگی به معنای درگیر شدن با حواس پنجگانه است. همچنین به کودکان اوتیستیک فرصتی می‌دهد تا با همسالان خود ارتباط برقرار کنند (مهارت های اجتماعی)، مهارت‌های حرکتی را تمرین کرده و درک بهتری از جهان پیرامون خود ایجاد کنند. به دلیل اهمیت این موضوع در ادامه قصد داریم چند اسباب بازی برای کودکان اوتیسم را به شما معرفی کنیم.

اهمیت بازی‌های حسی مناسب برای کودکان اوتیسم

اسباب بازی‌های حسی برای تحریک حواس پنجگانه کودک طراحی شده‌اند: بینایی، صدا، لامسه، بویایی و چشایی. آن‌ها ممکن است شامل عناصری مانند رنگ‌های روشن، متضاد، صداها یا بافت‌های مختلف باشند. این اسباب بازی‌ها به کودکان کمک می‌کند تا حواس خود را در محیطی امن و طبیعی با استفاده از بازی تقویت کنند.

در اسباب بازی های کودکان مبتلا به اوتیسم باید به دنبال چه چیزی باشیم؟

هنگام جستجوی اسباب بازی برای کودکان اوتیسم، مهم است که چند موارد را در نظر داشته باشید. اینطور نیست که فرزند شما از هر نوع اسباب بازی موجود در بازار لذت نبرد. در عوض، این موضوع در مورد پیدا کردن اسباب بازی است که بیشتر کودک شما را درگیر خود می‌کند و اینکه چه چیزی می‌تواند به آن‌ها در کار بر روی مهارت‌های خاص کمک کند.

همچنین، مرحله رشد فرزند خود را (که ممکن است به تأخیر بیفتد) در نظر داشته باشید. اسباب بازی‌هایی که معمولاً برای گروه‌های سنی خاص مناسب هستند ممکن است برای یک کودک همسال که مبتلا به ASD است کارایی داشته باشد یا نه.

چه نوع اسباب بازی هایی برای کودکان اوتیسم مناسب است؟

  1. برای تقویت احساسات عمیق، اسباب بازی هایی مانند طناب‌های پرش، مدل سازی با خاک رس‌، توپ‌های وزن دار یا کیسه‌های مهره و اسباب بازی هایی که بچه‌ها می‌توانند آن‌ها را بغل کنند می‌توانند گزینه‌های مناسبی باشند.
  2. برای تقویت حس تعادل، اسباب بازی‌هایی را امتحان کنید که تکان می‌خورند، می‌چرخند یا حرکت دیگری مانند لرزیدن انجام می‌دهند.
  3. برای تمرین حرکات لامسه، اسباب بازی‌هایی با بافت متفاوت و همچنین پارچه‌های رنگی، حباب و یا اسباب بازی‌های شنی برای آن‌ها مناسب است.

همچنین ممکن است بخواهید ابزارهای موسیقی را خریداری کنید، اسباب بازی‌هایی را که کودک شما را آرام می‌کند یا اسباب بازی‌هایی را که برای “تحریک” (مانند تکان دادن) یا بی حسی طراحی شده‌اند، در نظر بگیرید. بازی‌هایی که باعث می‌شود بچه‌ها با هم کار کنند و مهارت‌های اجتماعی را تقویت کنند یکی دیگر از گزینه‌های مناسب است. در ادامه برخی از این اسباب بازی‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

۱- تاپ‌های طنابی شکل

این نوسانات در تاپ‌های نرم و کش دار آویزان، اثرات درمانی را برای کودکان مبتلا به اوتیسم ارائه می‌دهد. فقط مطمئن شوید که آن‌ها را به طور ایمن آویزان کرده و همیشه بر استفاده نظارت بر حرکات آن‌ها داشته باشید!

طناب های کش دار و آویزان برای بازی کودکان مبتلا به اوتیسم

۲- بازی‌های پین کلاسیک

این بازی‌ها برای سنین 4 سال به بالا سرگرم کننده هستند. مزیت آن‌ها این است که هم برای بازی‌های حسی و هم برای بازی خلاقانه با قرار دادن اشیاء بر روی تخته مناسبند. همچنین مدیریت پین‌ها به حدس زدن آنچه که به شیء نهایی تبدیل می‌شود هم برای کودک بسیار جذاب است.

بازی های پین کلاسیک به قدرت حس لامسه برای کودکان اوتیسم کمک فراوان می کند.

۳- جامپرهای فومی

این جامپرها بی صدا و حمل آسانی دارند و مانند یک تکه چوب معمولی به کف بچه‌ها آسیب نمی‌رسانند. جامپرهای فومی یک راه عالی برای بیرون آوردن مقداری انرژی فیزیکی و همچنین فعالیت برای کودکان اوتیسم است.

برای حرکات فیزیکی کودکان اوتیسم پیشنهاد می شود از اسباب بازی جامپر استفاده کنید.

۴- کش‌های رنگی

این کش‌های رنگارنگ شکننده و کشدار هستند و برای زمانی که کودک بی‌حوصلگی است بسیار مناسبند. اگر می‌خواهید اسباب بازی برای کودکان اوتیسم خریداری کنید که نقل و انتقال و بازی با آن آسان باشد، می‌توانید از این کش‌های رنگی خریداری کنید.

کش های رنگی بلند برای سرگرم کردن بچه های اوتیسم بسیار مناسبند.

۵- مگنت‌های مغناطیسی

مگنت‌ها نه تنها سرگرم کننده و قابل حمل هستند، بلکه بسته به علاقه‌ی کودک می‌توانند به طرق مختلف مورد استفاده قرار گیرند. آن‌ها را می‌توان در یک سطح فلزی مسطح مانند یخچال یا روی میز برای ایجاد شکلی سه بعدی استفاده کرد. از آنجا که آن‌ها مغناطیسی هستند، به راحتی به هم می‌چسبند و در مقایسه با انواع دیگر لگوها آسان‌تر حل می‌شوند، بنابراین برای بچه های اوتیسم می‌تواند بسیار هیجان‌انگیز و مفید باشد.

یکی از اسباب بازی ها برای کودکان مگنت های مغناطیسی هستند

نکته‌ی پایانی …

اسباب بازی های مخصوص که برای اوتیسم استفاده می‌شود می‌تواند به کودکان اوتیسم در تمرکز بهتر، آرامش و استراحت کمک کند، اما این اسباب بازی ها جایگزین درمان اصلی و مبتنی بر شواهد برای اختلالات طیف اوتیسم نمی‌شوند. در نهایت، اسباب بازی برای کودکان اوتیسم به این معنی است که به کودک کمک می‌کند تا به شیوه‌ای سرگرم کننده با حواس خود بیشتر آشنا شود. با استفاده از بازی، کودک مبتلا به اوتیسم ممکن است حواس خود و نحوه مدیریت آن‌ها را بهتر درک کند.

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*

بازگشت به بالا