فواید رنگ آمیزی و نقاشی برای کودکان

مزایای نقاشی و زنگ آمیزی برای کودکان

یکی از اولین کارهایی که یک کودک می تواند انجام دهد این است که مداد را برداشته و شروع به نقاشی کند. از آنجا که فناوری های جدید در دسترس کودکان و خانواده‌های آن‌ها قرار می‌گیرد، روش‌های جدیدی را برای یادگیری مهارت‌های خلاقانه مهم با خود به همراه می‌آورد. رنگ آمیزی و نقاشی برای کودکان امری ضروری است که اغلب آن‌ها علاقه به انجام دادنش دارند. بسیاری از روانشناسان نقاشی را ساده‌ترین و مهم‌ترین روش برای یادگیری مهارت‌های زندگی می‌دانند.

در ادامه برخی از فوایدی که نقاشی برای بچه‌ها خواهد داشت را توضیح خواهیم داد:

۵ مزایای مهم نقاشی و رنگ آمیزی برای کودکان

بسیاری از معلم‌ها و یا پدر و مادرها ممکن است نقاشی کشیدن را فعالیتی برای پر کردن زمان بچه‌ها تصور کنند. اما چیزی که اکثر مربیان باید بدانند این است که نقاشی و رنگ آمیزی بسیار فراتر از یک فعالیت ساده است. نقاشی راهی است برای کودکان تا بسیاری از کارهای مهم از جمله انتقال ایده‌ها، ابراز احساسات، استفاده از حواس پنج‌گانه، کشف رنگ‌ها، کشف فرایندها و نتایج و خلق آثار و تجربیات زیبا را یاد بگیرند.

۱- ابراز احساسات کودک از طریق نقاشی

کودکان همیشه نمی‌توانند احساسات خود را با استفاده از کلمات و رفتارشان بیان کنند، بنابراین نقاشی یکی دیگر از راه‌های مهم ارتباط برقرار کردن است. اگر پدر و مادر هستید می‌توانید از طریق نقاشی‌های فرزندتان از افکار و احساسات او آگاهی قابل توجه‌ای کسب کنید. توانایی بیان احساسات خود باعث تقویت هوش هیجانی کودک نیز می‌شود. استفاده کودک از رنگ‌های متنوع و همچنین طرح‌هایی که بر روی کاغذ می‌کشد به شما این از آنچه در ذهن‌شان می‌گذرد خبر می‌دهند.

۲- افزایش توانایی مهارت‌های حرکتی کودک

از یک خط کوچک کوچک تا یک نقاشی کامل که بچه‌ها می‌کشند، این فعالیت می‌تواند مهارت‌های حرکتی فرزند شما را از سنین پایین تقویت کند. شروع رنگ آمیزی و نقاشی برای کودکان از سن کم به آن‌ها کمک می‌کند تا ضمن تنظیم دقیق حرکت انگشتان دست، هماهنگی دست و چشم‌شان را بهبود بخشند. به همین دلیل به بچه‌ها اجازه دهید تا با هرنوع ابزار رنگ آمیزی مانند گواش، مداد رنگی، آبرنگ و … نقاشی خود را رنگ کنند تا چنین توانایی‌های مهمی را در خود تقویت کنند.

۳- تقویت مهارت حل مسائل با نقاشی

هنگام نقاشی، کودک با تصمیمات متعددی روبرو می‌شود. مثلا از خودش می‌پرسد که “از چه رنگی در اینجا استفاده کنم؟” یا “چگونه می‌توانم یک حیوان را بکشم و قسمتی از بدن او را به قسمت دیگر وصل کنم؟”. همه این سوالات به آن‌ها کمک می‌کند تا مشکلات و مسئله‌ی ساده‌ای را که با آن مواجه‌اند حل کنند. سعی کنید از آن‌ها بپرسید که چرا قسمت‌های خاصی از نقاشی را به شیوه‌ی خاصی ترسیم کرده‌اند یا چرا از رنگ‌های خاصی استفاده کرده‌اند و ببینید به چه راه حل‌هایی رسیده‌اند. همین تمرین‌های کوچک به ذهن او اجازه می‌دهد تا مهارت حل مسائل را از همان کودکی یاد بگیرد.

۴- قدرت تخیل و تصویرسازی ذهنی

نقاشی باعث می‌شود تخیل کودک شما فعال‌تر شود. هر بار که بچه‌ها نقاشی می‌کشند به تخیل خود دسترسی پیدا می‌کنند و از آنچه در ذهن‌شان است تجسم فیزیکی و تصویرسازی خواهند داشت. تخیل و همچنین فکر کردن به آنچه روی کاغذ طراحی می‌شود، مانند یک کارتون و یا قصه‌ای جذاب برای کودک است. آن‌ها برای شخصیت‌هایی که می‌کشند ممکن است زندگی و حرکات خاصی را در ذهن‌شان تصور کنند. چنین مهارتی در آینده‌ی شغلی و تحصیلی آن‌ها حتما به کمک‌شان خواهد آمد.

۵- آماده‌سازی بچه‌ها برای رفتن به مدرسه

رنگ آمیزی و نقاشی برای کودکان یکی از پایه‌های اولیه تفکر منطقی یا تفکر انتزاعی است. چه فرزند شما هنوز در خانه با شما باشد یا در مدرسه، نقاشی به او کمک می‌کند تا برای درک مفاهیم دشوارتر آماده شود. یادگیری این شیوه‌های تفکر خلاق در سنین پایین، کودک را برای تحصیلات آینده آماده می‌کند. ابزار رنگ آمیزی متنوعی را برای نقاشی در اختیار کودکان خود قرار دهید، به عنوان مثال مداد رنگی، مداد شمعی، گچ‌های رنگی و ابزارهای رسانه های دیجیتال را نیز فراموش نکنید.

نکته‌ی پایانی …

نقاشی یک راه فوق‌العاده برای کودکان است تا افکار خود را به صورت شفاهی یا با علامتی که طراحی می‌کنند بیان کنند. فرصت‌های زیادی می‌تواند ناشی از فعالیت نقاشی باشد که منجر به تبادل نظر در مکالمات می‌شود، که راهی برای گوش دادن و پرسیدن سوال‌هایی از بزرگسالان است. کودکان اغلب احساسات خود را به جای صحبت با بزرگسالان با علامت‌های خاصی از خود نشان می دهند، بنابراین به فرزند خود اجازه دهید تا با نقاشی کردن ارتباط برقرار کردن و مهارت‌های مهم دیگر زندگی را یاد بگیرد.

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*

بازگشت به بالا