نقش اسباب بازی در تربیت کودکان

تاثیر بازی کودکان با اسباب بازی در رشد و تربیت آن‌ها

رشد و تربیت کودکان دغدغه‌ی مهم هر پدر و مادری است. آن‌ها دوست دارند که فرزندانی داشته باشند که از نظر روحی و همچنین تربیتی بهترین آموزش‌ها را ببینند. به همین دلیل به تمام نکاتی که می‌تواند کمک کنند توجه می‌کنند. نکاتی که شامل روش‌های مختلف آموزش و تربیتی‌ست از اغلب رسانه‌ها و منابع معتبر منتشر می‌شوند و تاکید بر آن دارند که شیوه‌های تربیتی باید جذاب، سرگرم‌کننده و در عین حال مفید باشند. یکی از مهم‌ترین متدهای تربیتی در دنیا امروز توجه به نقش اسباب بازی در تربیت کودکان است.

بیشتر بخوانید: اسباب بازی‌های تقویت‌ کننده هوش و مهارت کودکان

 

بچه‌ها از همان آغاز زندگی تا نوجوانی و حتی بزرگسالی به بازی با اسباب بازی علاقه‌مندند. عروسک‌ و اسباب بازی عضوی جدانشدنی از زندگی کودکان است. به همین دلیل اغلب روانشناسان کودک بر این موضوع تاکید دارند که والدین از مزایای استفاده از اسباب بازی ها در تربیت کودکان استفاده کنند. در ادامه نقش مهمی که این ابزار در روند رشد و آموزش مفاهیم تربیتی ایفا می‌کنند را توضیح می‌دهیم.

تاثیر اسباب بازی ها بر رشد و تربیت کودک

تمام اسباب بازی ها فقط جنبه‌ی سرگرمی و بازی ندارند. آن‌ها برای رشد ذهنی، فیزیکی و سلامت فرزندان شما بسیار مهم هستند! هنگامی که آن‌ها با لگوها و یا اسباب بازی‌های فکری بازی می‌کنند در واقع در حال یادگرفتن مهارت‌های مهم هم هستند. نکته‌ی مهم این است که اسباب بازی هایی برای کودکان در تربیت‌شان اهمیت بیشتری دارند که جنبه‌ی آموزشی داشته باشند. به این معنا که کودک در آن ساعاتی که مشغول بازی با اسباب بازی‌ست یک‌سری از مفاهیم تربیتی را یاد بگیرد. پنج مهارتی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم، مهارت‌هایی است کودک می‌تواند با این اسباب بازی ها به دست بیاورد.

۱. نقش اسباب بازی در آمادگی جسمانی و فیزیکی کودک

از مهم‌ترین جنبه‌های تربیتی این است که فرزندمان از نظر فیزیکی قوی و سالم باشند. برای این کار می‌توان علاوه بر ورزش و تمرینات ابتدایی اسباب بازی‌های مرتبط به آمادگی جسمانی را برای آن‌ها خریداری کنید. تاب‌ها، استخرهای کوچک بادی، کالسکه‌های عروسک و وسایل نقلیه مناسب کودک و اسباب بازی‌های سواری به ایجاد توانمندی، اعتماد به نفس و تعادل کمک می‌کند.

۲. یادگیری مهارت خلاقیت همراه با اسباب بازی

از دیگر نکات مربوط به نقش اسباب بازی در تربیت کودکان این است که همراه با آن بتوانند ذهنیت خلاق خود را به دست بیاورند. بچه از سنین بسیار کم باید اصولی‌ترین موارد مربوط به رشد فکری و خلاق را یاد بگیرند. والدین با کمک گرفتن از یک‌سری اسباب بازی با ابزارهای خلاقانه می‌توانند این موضوع را در تربیت فرزند خود در نظر بگیرند. برای مثال دفترها و رنگ های نقاشی، خمیر بازی، کاغذ و مداد رنگی همگی پیشرفت هنری را در کودک تقویت می‌کنند. به علاوه مهارت‌های حرکتی مورد نیاز برای نوشتن را به او آموزش می‌دهد.

۳. توانایی حل مسائل با استفاده از ابزارهای بازی

حل مسئله مهارتی است که کودک با از بچگی یاد بگیرد تا در زمان بزرگسالی وقتی در موقعیت‌های سخت قرار گرفت دچار مشکل نشود. ا فعالیت‌های مبتنی بر طبیعت مانند ساخت گل در جعبه‌های ماسه‌ای، به فرزند شما کمک می‌کند تا آزمایشگر و محقق شود. لگوها و هر چیزی که فرزند شما می‌تواند به گروه‌های بازی با ریاضی و مسئله مرتبط کند، به او این اجازه را می‌دهد تا مسائل آسان تا سخت را به مرور حل کند.

۴. رشد زبان و مهارت‌های گفتاری با کتاب‌های آموزشی

کتاب‌های صوتی و تصویری با هم برای تقویت مهارت‌های ارتباطی کودک کوچک شما بسیار مهم است. بچه‌ها بهتر از پیش از رفتن به مدرسه و حتی پس از آن توانایی این را داشته باشند که با کلمات منظور خود را به دیگران برسانند. هرچه کتاب‌های آموزشی بیشتری برای آن‌ها بخوانید تا بتوانند کلمات بیشتری یاد بگیرند، مهارت انتقال مفاهیم در آن‌ها رشد چشمگیری می‌کند.

۵. آموزش مهارت‌های اجتماعی توسط اسباب بازی‌ها

شاید بتوان گفت مهم‌ترین نقش اسباب بازی در تربیت کودکان یادگیری مفاهیم اجتماعی و انتقال احساسات است. بچه‌ها نیاز دارند که مفاهیم صبر، شکیبایی، ترس، شکست و پیروزی را یاد بگیرند. پدر و مادر باید متوجه شوند که از نظر احساسی و همچنین ارتباط برقرار کردن فرزندشان در چه سطحی است. برای آموزش او می‌توانند از انواع عروسک‌ها و خانه‌های بازی استفاده کنند. عروسک‌ها می‌توانند برای بازی و یادگیری احساسات یا قرار گیری در موقعیت‌های متفاوت و حتی نگران‌کننده به کودک کمک کنند.

در نتیجه …

اهمیت اسباب بازی ها در رشد و تربیت کودک چیزی است که ما به عنوان والدین باید هم از نظر نوع اسباب بازی‌هایی که خریداری می‌کنیم و هم از نظر تعداد اسباب بازی به آن‌ها توجه کنیم. به یاد داشته باشید که کودکان لزوماً به اسباب بازی‌های بیشتری نیاز ندارند. نیاز اصلی آن‌ها انتخاب اسباب بازی‌ای هدفمند و مفید است.

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*

بازگشت به بالا