معرفی جدیدترین و بهترین بازی های فکری کودکان

چند نمونه از بهترین بازی های فکری برای کودکان است

رشد مغز یک فرایند همیشگی و مادام العمر است. اما پیشرفت آن در سال‌های کودکی از این جهت مهم است که پایه‌ی رشد را در مراحل بعدی زندگی تشکیل می‌دهد. بنابراین، والدین باید نه تنها به رشد جسمی، بلکه به رشد مغزی کودک نیز توجه کنند. دقیقا مانند اینکه بدن برای پرورش و سلامتی به ورزش نیاز دارد، مغز نیز برای عملکرد مناسب به برخی فعالیت‌ها نیاز دارد. به همین دلیل کارشناسان و فعالین حوزه‌ی سلامت کودک تاکید دارند که والدین باید بهترین بازی های فکری را برای کودکان در نظر بگیرند تا مهارت‌های ذهنی را آموزش ببینند.

بازی های فکری راهی عالی برای تحریک ذهن کودک شما است. آن‌ها سرگرم کننده هستند، به بهبود عملکرد شناختی کمک می‌کنند و حتی یک روش موثر برای به حداقل رساندن استفاده از بازی‌های موبایل به حساب می‌آیند. اگر می‌خواهید ذهن آماده‌ی کودک خود را پرورش دهید، توانایی‌های شناختی را آموزش دهید و پایه‌ای برای سلامت روان بگذارید، در ادامه با ما همراه باشید تا چند بازی فکری را به شما معرفی کنیم.

معرفی چند بازی فکری برای کودکان

۱. نقطه بازی

یکی از مهم ترین بازی های فکری برای کودکان نقطه بازی است.

نقطه بازی یکی از قدیمی‌ترین بازی‌هایی است که در کلاس ها، جلسات اداری و در خانه انجام می شود! یک بازی ساده با مجموعه‌ای از نقاط روی کاغذ که می‌تواند بچه‌ها را در طول مسافرت‌های طولانی یا ساعات آزاد در مدرسه مشغول کند. بازی برای دو بازیکن است.

  • به چه چیزی نیاز خواهید داشت: کاغذ و خودکار یا مداد
  1. روی کاغذ سفید ساده، یک مربع از نقاط درست کنید. با یک مربع کوچک شروع کنید و سپس یک مربع بزرگتر بکشید.
  2. دو بازیکن به نوبت، با استفاده از مدادهای رنگی مختلف، دو نقطه را به هم می‌پیوندند تا خط ایجاد کنند.
  3. هدف این است که بتوانید به نقاط متصل شوید و مربع تشکیل دهید.
  4. وقتی بازیکنان یک مربع را با خط خود تکمیل می‌کنند، یک امتیاز می‌گیرند و می‌توانند نام خود را درون مربع ثبت کنند.
  5. شخصی که بیشترین تعداد مربع را در خود دارد برنده می‌شود.

۲. بازی رسم و شناسایی نقشه محله

از ساده ترین بازی های فکری رسم نقشه محله و خانه هاست

یکی از ساده‌ترین و بهترین بازی های فکری کودکان ترسیم نقشه‌ی محله و همسایه‌ها است. ما در این بازی فقط می‌خواهیم کودک نقشه‌ی خودش را از محله‌ای که در آن زندگی می‌کد روی یک کاغذ بکشد. این فعالیت با هدف بهبود دانش آن‌ها در مورد محیط اطرافشان انجام می‌شود.

  • آنچه شما نیاز خواهید داشت: مداد و پاک کن، کاغذ اندازه A3 یا A4، خط کش، مداد رنگی یا خودکار طرح
  1. به بچه ها یک کاغذ و مداد یا مداد رنگی بدهید.
  2. برای دیدن سریع منطقه‌ی اطراف، از آن‌ها بخواهید در محله بگردند. با کودک در کوچه‌ها قدم بزنید و به آن‌ها فرصت کافی دهید تا محیط اطراف را رصد کرده و از نظر ذهنی یادداشت کنند.
  3. هنگامی که آن‌ها به خانه بازگشتند، از بچه‌ها بخواهید نقشه را بر اساس آنچه دیده‌اند ترسیم کنند.
  4. این فعالیت توانایی‌های تفکر و تخیل آن‌ها را بهبود می‌بخشد و اصول نقشه برداری‌، مسیریابی و جهت‌دهی را به آن‌ها می‌آموزد.

۳. بازی فکری مسیریابی و رسم پیچ و خم‌ها

قرار گرفتن در پیچ و خم واقعی هیجان انگیز است و می تواند به کودک در جهت دهی و مهارت‌های مشاهده کمک کند. پیچ و خم‌های روی کاغذ برای کودک بسیار جالبند، زیرا مهارت‌های رشد بصری و حرکتی، توانایی حل مسئله و رشد حرکتی خوب را تقویت می‌کنند. هر چقدر تعداد پیچ و خم‌هایی که کودک حل می‌کند بیشتر باشد، در حل آن‌ها سریعتر می‌شود.

برای این بازی آنچه شما نیاز خواهید داشت چند کتاب مسیر یابی و یا چند کاغذ و مداد رنگی برای رسم شکل‌ها است.

۴. بازی فکری مکعب روبیک

برای رشد فکر و قدرت حل مسائل کودک بهترین بازی مکعب روبیک است.

مکعب روبیک ابزاری عالی برای نگه داشتن کودک در سفرهای طولانی مدت یا زمان انتظار زیاد است. هر طرف مکعب به طرز متفاوتی رنگی است و در هر طرف آن نه مربع کوچک قرار دارد. هدف این است که در کمترین زمان ممکن همه مربع‌های یکرنگ را به یک طرف ببرید. مکعب ابزاری فوق العاده و از بهترین بازی های فکری کودکان است که برای افزایش تمرکز و بهبود آگاهی فضایی کودک بکار می‌رود.

۵. پازل های فکری گوناگون

انتخاب پازل ها به عنوان یکی از مهمترین بازی های فکری برای کودکان

حل معمای پازل برای بچه‌ها در سنین کوچکتر ساده و آسان است. این پازل‌ها با افزایش مهارت‌های حل مسئله، درک بصری و آگاهی از محیط اطراف خود، به رشد شناختی کودک کمک می‌کنند. پازل‌ها از مجموعه‌ی بهترین بازی های فکری هستند که به تشخیص اشکال توسط کودک و توانایی ایجاد دوباره‌ی آنچه را می‌بیند با کنار هم قرار دادن همه قطعات کمک می‌کند.

معمولاً پازل‌های آسان ۲۰-۳۰ قطعه دارند. شما می‌توانید پازل‌های بزرگتر و پیچیده‌تری را با قطعات بیشتری برای بچه‌های بزرگتر و نوجوان امتحان کنید. از طرفی اشکال و طرح‌های مختلفی که از پازل‌ها وجود دارد را نیز می‌توان برای آموزش دیگر مهارت‌ها خریداری کرد. پازل‌هایی با طرح حیوانات، خانه‌ها و یا اشکال ریاضی برای کودکان زیر ۳ سال بسیار مناسب است.

دیگر بازی های فکری برای کودکان

بوردگیم‌ها، مار و پله، منچ، بازی کاپوچین و لگوها از دیگر بازی‌هایی هستند که برای آموزش مهم‌ترین ویژگی‌های شناختی و روانی به کودکان استفاده می‌شود. هر کدام از این‌ها را می‌توانید با توجه به سن کودک خود خریداری کرده و اختیارشان قرار دهید.

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*

بازگشت به بالا