اسباب بازی های موزیکال چه فوایدی برای کودکان دارند؟

فواید اسباب بازی های موزیکال برای کودکان

موسیقی یک زبان جهانی و بخشی جدایی ناپذیر از جامعه و فرهنگ ماست. موسیقی از طریق رادیو ، تلویزیون و گوشی تلفن همراه به زندگی ما نفوذ می‌کند و در اغلب لحظات زندگی ما حضور دارد. علاوه بر این موضوع، موسیقی دارای مزایای رشد مهارت‌های مهم بسیاری برای کودکان خردسال است. در این مقاله پنج مورد از فواید اسباب بازی های موزیکال برای کودکان و نوزادان را شرح خواهیم داد.

فواید اسباب بازی های موزیکال برای کودکان

همه‌ی ما این توانایی را داریم تا از طریق ملودی‌های عجیب و غریب و یا ساده ترین آهنگ‌ها، ارتباط برقرار کنیم و احساسات خود را بروز دهیم. اگر تا به حال دیده‌اید که کودک کوچک شما به طور طبیعی شروع به نواختن به موسیقی کند یا با شنیدن آهنگی دستانش را بهم بزند، به راحتی می توانید بفهمید که او به موسیقی علاقه‌مند است. شما مجبور نیستید مفهوم موسیقی را برای او توضیح دهید – فقط او را درک کرده و همراهی‌اش کنید.

بسیاری از مطالعات نشان می دهد که موسیقی تأثیر زیادی بر مغز کودکان خردسال دارد. تحقیقات جدید نشان می‌دهد که ساختن موسیقی حتی از گوش دادن به موسیقی یا مشاهده کسی که ساز می‌زند مزایای بیشتری دارد. این یکی از دلایلی است که تجربه‌ی بازی با اسباب بازی های موزیکال برای کودکان نوپا بسیار مفید است. به طور خاص، اجازه دادن به کودکان برای نواختن سازهای کوبه ای و اسباب بازی های موسیقی می‌تواند برای پیشرفت آن‌ها بسیار ارزشمند باشد. در ادامه مطلب به این مزایا اشاره می‌کنیم:

۱- افزایش و بهبود خلاقیت کودک

کودکان به طور طبیعی کنجکاو هستند و از جستجوی صداهای مختلفی که می‌توانند با طیف وسیعی از اسباب بازی های آموزشی موسیقی ایجاد کنند لذت خواهند برد. فلوت‌ها یک ابزار فوق العاده برای کودکان نوپا است که ملودی‌های آشنا را تکرار می‌کنند. تبل و دیگر سازهای کوبه‌ای نیز به دلیل امکان ضربه زدن به آن و صداهای متفاوت علاوه بر جنبه‌ی سرگرم کننده بودن آن، به آن‌ها کمک می‌کند استعدادهای خلاق خود را ابراز کنند.

۲- تقویت مهارت‌های شناختی و احساسات

تحقیقات زیادی در مورد مزایای موسیقی برای مغز کودکان و نوجوانان انجام شده است به این دلیل که موسیقی باعث تحریک مسیرهای عصبی و ارتقای تفکر انتقادی و مهارت حل مسئله می‌شود. این تصور وجود دارد که نُت‌ها و ریتم‌های موسیقی به مغز کمک می‌کند تا در انتقال اطلاعات سریع‌تر و کارآمدتر شود. نوزادان و کودکان نوپایی که در معرض موسیقی هستند و با اسباب بازی های موزیکال بازی می‌کنند در زمینه‌هایی مانند رشد زبان، گفتار، گوش دادن و مهارت خواندن عملکرد بهتری دارند.

 

افزایش مهارت هماهنگی میان اعضای بدن از جمله مزایای بازی کودک با ابزار موسیقی است.

 

۳- رشد مهارت هماهنگی میان اعضای بدن

تسلط بر هماهنگی لازم برای نگهداری و بازی با اسباب بازی های موسیقی برای انگشتان کوچک کودکان می‌تواند مشکل باشد. از دیگر فواید اسباب بازی های موزیکال برای کودکان رشد چنین مهارت‌هایی است. به عنوان مثال ضربه صحیح به طبل اسباب بازی، نیاز به دست زدن به چوب‌های درام، و هماهنگی مناسب دست و چشم دارد. انواع اسباب بازی های ساز چوبی در اندازه‌ها، شکل‌ها و انواع مختلف، توانایی عضلانی بدن را به تقویت و رشد ترغیب می‌کند.

۴- بالا بردن صبر کودک

موسیقی نیز مانند هر مهارتی دیگر، نیاز به زمان دارد تا کودک بتواند بر آن تسلط پیدا کند. کودکان به دلیل قادر به تکرار آهنگ‌ها یا الگوهای آشنا و یا حفظ ریتم هستند. در طی بازی و انجام این کار کم کم از موفقیت‌هایی که به دست می‌آورند هم لذت می‌برند. اسباب بازی های موسیقی برای کودکان نیز راهی عالی برای آموزش مفهوم انتظار و صبر به آن‌ها در جهت رشد تعاملات اجتماعی مثبت است.

۵- تشویق کودک به بیان احساسات

نوزادان و کودکان همیشه واژگان لازم برای بیان احساسات خود را ندارند. هنگامی که قادر به بیان لفظ احساسات خود نیستند می‌توانند ناامید شوند. اسباب بازی‌های کودکانه و نوزادی موزیکال به کودکان این امکان را می‌دهد که هرچه در آن لحظه احساس می‌کنند را ابراز کنند. والدین نیز باید کودک خود را تشویق کنند تا با این روش هرچه می‌خواهند را به آن‌ها بگویند. همچنین این ابزار می‌توانند به بچه‌ها کمک کنند تا انرژی فرو خورده را آزاد کند و در عین حال کاملاً سرگرم کننده باشد!

دنیای موسیقی چیزهای زیادی برای کودکان خردسال دارد. اکنون که از مزایای آن آگاه شدید، برای فرزندان خود اسباب بازی‌های موزیکال خریداری کنید و آن‌ها را با این دنیای زیبا و متفاوت آشنا کنید.

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*

بازگشت به بالا