علت وابستگی کودک به عروسک چیست؟

دلایل وابستگی کودک به عروسک و اسباب بازی

شاید برای شما به عنوان والدین این سوال پیش آمده باشد که چرا کودک نوپای‌تان اصرار دارد که هر کجا می‌رود عروسک و یا اسباب بازی محبوبش را همراهش داشته باشد. او هرگز این عروسک و یا هر چیزی (حتی پتو) که دوست دارد از خود جدا نمی‌کند و اجازه‌ی نزدیک شدن کسی را به آن نمی‌دهد. در ابتدا شاید این موضوع جالب باشد اما به هر حال شما باید علت وابستگی کودک به عروسک را متوجه شوید. در ادامه دلایل این اتفاق را بررسی خواهیم کرد:

چرا کودک به عروسک و یا اسباب بازی وابسته می‌شود؟

بیشتر کودکان قبل از رسیدن به یکسالگی، به یک چیز خاص (اغلب پتوی تخت، عروسک یا انگشت شست) وابسته می‌شوند، اما این رفتار معمولاً در دو سالگی به اوج خود می‌رسد. این اتفاق به این دلیل است که اشیا از هر نوعی که باشند، هنگامی که کودکان نوپا واقعاً شروع به کشف جهان و اطرافیان‌شان می‌کنند، به آن‌ها احساس امنیت می‌دهند. به علاوه ترس در دوران کودکی (از تاریکی، غریبه‌ها، حیوانات) در این سنین به طور جدی شروع می‌شود. بنابراین کودک تمایل پیدا می‌کند تا یک عروسک و یا اسباب بازی‌ای را همیشه همراه خود داشته باشد تا از ترس به آن پناه ببرد.

آنچه باید در رابطه با علت وابستگی کودک به عروسک بدانید:

نگران این نباشید که کودک شما همیشه عروسک خودش را همه‌جا در آغوشش بگیرد و از آن جدا نشود. در فاصله زمانی بین دو تا پنج سالگی، اکثر بچه‌ها آماده هستند که کم‌کم و بنا به شرایطی که زندگی می‌کنند عروسک‌شان را از خود دور کنند. دوست داشتن و علاقه‌ی زیاد به عروسک ندرت غیرطبیعی به‌نظر می‌رسد، اما اگر همیشگی باشد، باید کمی مراقب باشید.

چه کارهایی برای جلوگیری از وابستگی بچه‌ها به عروسک باید انجام دهید؟

اول از همه هرگز کودک خود را در مورد دلبستگی خود به یک عروسک محبوب مورد تحریک قرار ندهید و اصرار نکنید که آن را رها کند. با این حال می‌توانید این مراحل را انجام دهید تا به تدریج انجام دهید تا وابستگی‌اش کمتر شود:

  1. در صورت امکان محدودیت‌هایی را تعیین کنید. به کودک خود بگویید که عروسکش را می‌تواند در خانه بغل کند اما به پارک و شهربازی نمی‌آورد. یا اینکه می‌تواند داخل ماشین بیاورد اما داخل فروشگاه اجازه‌ی این کار را ندارد. (او ممکن است با شنیدن این محدودیت‌ها بگوید عروسک را در خانه نگه داریم تا جایی بیرون از خانه گم و کثیف نشود.)
  2. از کودک خود کمک بگیرید. از او بخواهید در حالی که بیرون بازی می‌کند، مکانی خاص در خانه پیدا کند که در آن عروسکش امن باشد. یا پیشنهاد دهید قبل از رفتن به بیرون، آن را در کالسکه یا صندلی ماشین در جایی محکم قرار دهد.
  3.  کودکتان را عادت دهید که عروسک‌های دوست داشتنی خود را بشویید. مثلا همراه با او عروسک‌ها را در ماشین لباسشویی بی‌اندازید و یا همراه با او اسباب بازی و عروسکش را با دست بشویید. پس از مدتی این کار را به طور کامل به او محول کنید.
  4.  اگر به کارهای جالبی مانند کاردستی، لگو، پازل و اسباب بازی‌های ساختمانی علاقه دارد، او را مشغول به بازی با آن‌ها کنید. با این کار وابستگی کودک به عروسک کمتر خواهد داشت.
  5. احساس راحتی و آرامش به کودک بدهید. محیط اطراف او را کاملا امن نگه دارید. هرچه کودک احساس ترس و ناامنی کمتری داشته باشد، به همان میزان کمتر به اسباب بازی و عروسک‌هایش وابسته می‌شود.

توصیه‌ی پایانی …

توصیه می‌کنیم به جای بازی با اسباب بازی‌ها و عروسک‌ها، کودک را به بیرون ببرید و تلاش کنید با هم‌سن و سال‌هایش کمی بازی و معاشرت کند. اگر همچنان فرزند شما ماندن در خانه و بازی با عروسک‌هایش را ترجیح بدهد، باید بررسی کنید که آیا دلیل مهمی برای این اتفاق وجود دارد؟ اگر وضعیت استرس‌زایی در خانه یا مشکلی با دوستان و اطرافیان کودک وجود دارد باید هرچه سریع‌تر آن را حل کنید. کودک در مواقعی احساس ناامنی می‌کند به وابستگی به اسباب بازی و عروسک روی می‌آورد.

 

قیمت و خرید انواع عروسک دخترانه جدید و متنوع

 

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*

بازگشت به بالا