فواید خمیر بازی برای کودکان + نکات ایمنی در خمیر بازی

فواید خمیر بازی برای کودکان

خمیر بازی یکی از محبوب‌ترین بازی‌ها برای کودکان است. همواره به پدر و مادرها توصیه می‌شود که کودک خود را تشویق کنید که با خمیر بازی بازی کند زیرا این بازی یک ابزار شگفت انگیز است که بسیاری از فرصت‌های یادگیری را برای بچه‌ها فراهم می‌کند. این خشت مدل سازی در ابتدا به عنوان پاک کننده کاغذ دیواری در دهه ۱۹۳۰ ساخته شد اما در دهه ۱۹۵۰ به عنوان یک اسباب بازی آموزشی دوباره متولد شد. خمیر بازی یک اسباب بازی مناسب برای بچه‌ها در هر سنی است. خمیر خاصیت غیر سمی دارد و قابل استفاده مجدد است. در ادامه بیشتر از فواید خمیر بازی برای کودکان خواهیم گفت.

علاوه بر ساعت‌ها سرگرمی برای بچه‌ها، بازی با خمیر بازی چه فوایدی دارد؟

۱. مهارت‌های حرکتی ظریفی را ایجاد می‌کند

در حالی که بچه‌های شما خمیر بازی را به شکل‌های مختلف قالب می‌زنند، در واقع در دستان کوچک خود را تقویت می‌دهند. کارهایی چون له کردن، غلتاندن، صاف کردن و موارد دیگر به کودک کمک می‌کند تا عضلات مورد استفاده در دستان‌شان را برای حرکت‌های حرکتی خوب و مفید در آینده، مانند نگه داشتن مداد یا استفاده از قیچی، رشد دهند.

۲. خمیر بازی برای کودکان آرامش بخش است

دقیقاً مانند توپ استرس که برخی از بچه‌ها با آن بازی می‌کنند، فشردن خمیر بازی برای کمک به آرامش بچه‌ها بسیار مناسب است. بازی با خاک رس می‌تواند به کاهش تنش، آزاد کردن انرژی اضافی، بهبود تمرکز و بیان احساسات کمک کند. اگر کودک شما احساس استرس می‌کند، او را با ظرفی از خمیر بازی تنها بگذارید و شاهد از بین رفتن نگرانی‌های او باشید.

۳. خلاقیت را افزایش می‌دهد

مهم نیست که چند رنگ خمیر دارید. کودک می‌تواند با هر رنگ اشکال و رنگ‌های دیگر خلاقانه‌ای طراحی کند. ساخت اشیا از ابتدا، کودکان شما را تشویق می‌کند تا تصورات خود را گسترش دهند و به روش‌های جدید و ابتکاری فکر کنند.

۴. هماهنگی چشم و دست را افزایش می‌دهد

همراه با خمیر بازی، کودک احتمالاً مواد و ابزارهای مختلی (وردنه، نشانک یا چاقوی پلاستیکی) را برمی‌دارد. این ابزارها که در اندازه‌های مختلفی وجود دارند، با مجبور کردن آن‌ها به دستکاری مواد متناسب با ایده‌هایشان، هماهنگی چشم و دست کودک را توسعه می‌دهند. از مهم‌ترین فواید خمیر بازی برای کودکان هماهنگی بالای این دو توانایی مهم است.

۵. مهارت‌های اجتماعی را بهبود می‌بخشد

وقتی کودک شما هنگام بازی با خمیر بازی با بچه‌های دیگر یا حتی بزرگسالان کار می‌کند، این یک تمرین عالی برای مهارت‌های اجتماعی به حساب می‌آید. بین به اشتراک گذاشتن رنگ‌ها، ابزارها و مواد مختلف، و همچنین صرف وقت کافی در کنار هم برای بحث و همکاری، فرزندان شما کم‌کم مهارت‌های اجتماعی خود تمرین می‌کنند.

برخی از نکات ایمنی مربوط به خمیر بازی کودکان

۶. به یادگیری علوم ریاضی کمک می‌کند

علاقه‌مند كردن بچه‌ها به یادگیری، خصوصاً در مورد موضوعاتی مشكل مانند خواندن یا ریاضیات، دشوار است. خمیر بازی ابزاری عالی برای آموزش شمارش، اشکال و موارد دیگر به کودکان شماست.

۷. باعث افزایش زمان بازی می‌شود

در دنیای تکنولوژی محور امروزی، بچه‌ها دائماً به سمت گجت و بازی‌های آنلاین جدید جذب می‌شود. به جای اینکه به بچه‌های خود اجازه دهید کل روز جلوی تلویزیون بنشینند، به آن‌ها خمیر بازی بدهید و زمانی مفید را سپری کنند. خمیر بازی به بچه‌ها کمک می‌کند تا هنگام استفاده از تعدادی حس و مهارت در این کار، سرعت و تمرکز خود را روی بازی بگذارند.

نکات ایمنی در استفاده از خمیر بازی برای کودکان

ممکن است خمیر بازی از نظر نوع مواد تشکیل دهنده ایمن باشد (به این دلیل که مواد مضر ندارد)، اما نگرانی‌های دیگری وجود دارد که باید از آن‌ها آگاهی داشته باشید. برخی از مواد تشکیل دهنده مانند نمک یا مواد حساسیت زای رایج می‌توانند مشکل‌ساز شوند. مانند بسیاری از چیزهایی که کودکان کوچک با آن‌ها بازی می‌کنند، خطر خفگی با خمیر وجود دارد.

اگر متوجه شدید کودک شما خمیر بازی را می‌خورد، فوراً از او بخواهید آب بنوشد تا نمکی را که ممکن است مصرف کرده رقیق کند. همچنین مراقب علائم سمی نمک باشید. علائمی چون:

  1. گرفتگی شکم
  2. اسهال
  3. بی حالی
  4. انقباض
  5. استفراغ
  6. ضعف

در صورت مشاهده هر یک از علائم فوق، با شماره اورژانس تماس بگیرید یا بلافاصله فرزند خود را به درمانگاه منتقل کنید.

حتی اگر کودک شما کمی از خمیر را در دهان خود قرار دهد نباید مشکل چندانی ایجاد کند، اما بهتر است در وهله اول از این مشکل جلوگیری کنید. این اتفاق همچنین فرصتی است تا به بچه‌های خود بیاموزید چه چیزی می‌توانند و چه چیزی نمی‌توانند بخورند. اگر نگران خوردن خمیر بازی توسط فرزندتان هستید، سعی کنید یکی از دستور العمل‌های خمیر بازی خوراکی موجود در اینترنت را که می‌تواند خورده شود را امتحان کنید.

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*

بازگشت به بالا