تاریخچه شخصیت بتمن: معرفی فیلم ها و بازی های ابرقهرمان خفاشی

تاریخچه شخصیت بتمن

بتمن، ابرقهرمان کمیک استریپ آمریکایی توسط بیل فینگر و  باب کین برای کمیک‌های دی سی DC خلق شد. بتمن در ماه مه سال ۱۹۳۹ در یک کمیک کارآگاهی ۲۷ و از آن زمان به بعد در تعداد زیادی کتاب کمیک استریپ و رمان‌های گرافیکی به نمایش درآمد. استقبال از بتمن به حدی بود که کم‌کم به کاراکتر اصلی تلویزیون، بازی‌ها، انیمیشن‌ها و فیلم‌های سینمایی تبدیل شد. در ادامه تاریخچه شخصیت بتمن را با هم مرور می‌کنیم.

تاریخچه شخصیت بتمن : داستان این ابر قهرمان خفاشی چیست؟

پزشک مرفه‌ای به‌نام توماس وین، همراه با همسرش مارتا و پسر کوچکشان بروس، پس از نمایش شبانه فیلم مارک زورو، از خانه فیلم‌های شهر گاتهام خارج و توسط سارقی که اسلحه در دست داشت، دزدیده شدند. دکتر وین سعی در محافظت از همسرش داشت، اما فرد مسلح او را در حالی که پسر وحشت‌زده‌اش بروس آن‌ها تماشا می‌کرد، به قتل رساند.

بروس بقیه زندگی خود را وقف انتقام قتل والدین خود کرد. او قسم خورد که عدالت را در شهر گاتهام برقرار کند و با تبهکاران بجنگد. پس از سال‌ها آموزش ذهنی و بدنی و با لباسی مبدل به خفاش برای مبارزه با جرم در گاتهام آغاز به فعالیت کرد و این انتقام گیرنده شر به دنیا آمد. راهنمای او آلفرد پنی‌ورث کمک‌رسان او در این راه سخت بود. رابین نیز از مهم‌ترین دستیاران بتمن بود که لباسش را با نام جدید به فرد دیگری می‌داد. بتمن با شروران بسیاری مبارزه داشت. اما مهم‌ترین دشمن و شروری که بتمن را دچار چالش‌های زیادی کرد، شخصیت جوکر بود.

بتمن تواناهایی ابر انسانی نداشت. او با هوش بالا، هنرهای رزمی، مهارت‌های علمی، ثروت و شجاعت به جنگ پلیدی‌ها می‌رفت. تن‌پوش او شامل شنل، دستکش، ماسک و چکمه بود و روی لباس سیاهش نقش خفاش طلایی می‌درخشید.

فیلم‌های ابرقهرمانی بتمن در هالیوود

 

فیلم های ابر قهرمانی بتمن | شوالیه تاریکی

 

سینمای هالیوود از شخصیت بتمن و داستان‌های او بهترین استفاده را در طی دهه‌های اخیر کرد. بخش مهمی از تاریخچه شخصیت بتمن را فیلم‌های پر فروش سینمای جهان در بر می‌گیرند. فروش بالای این فیلم‌ها در گیشه باعث شد بزرگترین کارگردان‌های سینمای جهان فیلم‌های مهمی درباره‌ی بتمن و جوکر بسازند. برخی از فیلم‌های بتمن عبارتند از :

  1. بتمن: کمپانی برادران وارنر اولین فیلم را به نام بتمن در سال ۱۹۸۹ به کارگردانی تیم برتون ساخت. در این فیلم مایکل کیتون نقش بروس وین را ایفا کرد. این فیلم جایزه بهترین طراحی صحنه را از اسکار گرفت و به پر فروش‌ترین فیلم سال تبدیل شد.
  2. بازگشت بتمن: تیم برتون در سال ۱۹۹۲ تصمیم گرفت قسمت دوم این فیلم را نیز بسازد. در این فیلم بروس وین (بتمن) باید با کت ومن (میشل فایفر) و اسوالد کاپلبوت که به پنگوین ملقب است مبارزه کند.
  3. بتمن برای همیشه: فیلم سوم این مجموعه با تغییر بازیگر بروس وین همراه بود. سال ۱۹۹۵ این فیلم ساخته شد اما با استقبال مردم دو منتقدان مواجه نشد.
  4. بتمن و رابین: جورج کلونی در این قسمت از سری فیلم‌های بتمن نقش بروس وین را بازی کرد. با اینکه در گیشه این سری از فیلم‌ها به فروش بالایی رسیدند اما پایین بودن کیفیت باعث شد کمپانی وارنر ساخت بتمن را متوقف کند.

مهم‌ترین و بهترین فیلم‌هایی که از کمیک بتمن الهام گرفته و ساخته شده است، سه‌گانه‌ی کریستوفر نولان است. در سال ۲۰۰۲ نولان که با سبک خاص خود در سینما به چهره‌ای شناخته شده تبدیل شده بود تصمیم گرفت تغییرات عظیمی نسبت به فیلم‌های قبلی در این سری اعمال کند. او سه فیلم از بتمن ساخت که هر کدام با استقبال بسیار زیادی از سوی مردم و منتقدان مواجه شد.

  1. بتمن آغاز می‌کند: نخستین فیلمی که نولان با حضور کریستن بیل در نقش بروس وین در مورد بتمن ساخت. او با این مقدمه در دنیا سروصدای بسیاری به‌پا کرد و بلافاصله به سراغ دومین فیلم از این سری رفت.
  2. شوالیه تاریکی: نقطه‌ی قوت این فیلم که آن را از بهترین فیلم‌های تاریخ سینما می‌دانند، تقابل شخصیت جوکر (دشمن) و بمتن (ناجی گاتهام) بود. مبارزات این دو و بازی بی‌نظر هیث لجر فقید باعث شد رکورد فروش را در آمریکا در آن زمان جابجا کند. لجر جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل را برای این نقش از آن خود کرد.
  3. شوالیه تاریکی برمی‌خیزد: آخرین فیلم از این سه‌گانه با جنگ بتمن و بین (سردسته تروریست‌ها و اخراجی انجمن سایه‌ها) در سال ۲۰۱۲ به نمایش درآمد.

تاریخچه شخصیت بتمن : اسباب بازی‌ها و بازی‌های بتمن

 

اسباب بازی لگو بتمن و سوپر من

 

بازی‌های رایانه‌ای بتمن از همان زمان انتشار تا به امروز مورد پسند کاربران کامپیوتر قرار گرفته‌اند. از مهم‌ترین بازی‌های بتمن می‌توان به بازی‌های زیر اشاره کرد:

  1. Justice 2
  2.  Batman: The Telltale Series, Judge Dredd
  3. The Dark Knight Rises
  4. Batman Arkham Knight

اغلب این بازی‌ها در دستگاه‌های پلی استیشن و ایکس باکس عرضه شده‌اند. همچنین نسخه‌های دیگر آن برای بازی در موبایل، تبلت و رایانه ارائه شده است.

در دنیای اسباب بازی‌ها لگوهایی با طرح بتمن و یا عروسک‌های اکشن فیگور او میان کودکان بسیار محبوب است. برخی از این لگوها طرح‌های مختلفی از داستان‌های کمیک او با دیگر ابر قهرمانان مانند سوپرمن و مرد عنکبوتی را دارند. جوکر نیز که یک ضدقهرمان محبوب است در لگوها و دسته‌بندی اسباب بازی‌های بتمن حضور دارد. شنل، دستکش، لباس و ماشین‌های بتمن نیز از دیگر وسایل بازی است که حتی بزرگسالان نیز آن‌ها را خریداری می‌کنند.

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*

بازگشت به بالا