تاریخچه شخصیت میکی موس: موش مشهور والت دیزنی

تاریخچه شخصیت میکی موس

باورش سخت است اما نود و سه سال از معرفی میکی موس به دنیا می‌گذرد. میکی موس، یکی از شخصیت‌های شناخته شده و ماندگار جهانی، در ۱۸ نوامبر ۱۹۲۸ در فیلم انیمیشن کوتاه سیاه و سفید Steamboat Willie به نمایش درآمد و اولین بار در تئاتر کلنی در شهر نیویورک به روی صحنه رفت. این اتفاق یک نقطه عطف در تاریخ انیمیشن بود. والت دیزنی تکنیک جدید “صدای هماهنگ” را ارائه داد و حرکت‌های روی صفحه نمایش با موسیقی و جلوه‌های صوتی مطابقت داشت. تاریخچه شخصیت میکی موس داستان‌های جذابی دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

تاریخچه شخصیت میکی موس | کشف بزرگ والت دیزنی

در سال ۱۹۲۳، والت و برادرش یک استودیوی انیمیشن کوچک در هالیوود تاسیس کردند. دیزنی از طریق یک توزیع کننده با Universal Pictures به توافق رسید و مجموعه‌ای از کارتون‌های حیوانات خنده‌دار را ایجاد کرد. یکی از ساخته‌های او، اسوالد خرگوش خوش شانس، یک شبه به فروش فوق‌العاده‌ای رسید. موفقیت اسوالد دیزنی را ترغیب کرد که ساخت آن را افزایش دهد، اما در عوض، توزیع کننده اسوالد مالکیت آن را به نام خود زد و دیزنی در اصل موقعیت کاری خود را از دست داد.

با این حال دیزنی ناامید و مایوس نشد. او به همراه دوستش، شخصیت کارتونی جدیدی را ایجاد کردند: میکی موس. چندین داستان در مورد چگونگی انتخاب نام “میکی” برای شخصیت جدید خود توسط دیزنی و ایورکس وجود دارد. یک داستان قابل باورتر این است که نام ماوس را بر اساس یک اسباب بازی چوبی بنا نهادند، که در سال ۱۹۲۶ اختراع شده بود. در نهایت نام “Micky” را بر یک دایره قرمز که روی سینه آن نوشته بود طراحی کردند. او درس‌های زیادی از تجربه خود با اسوالد آموخت، بنابراین بلافاصله شخصیت میکی موس را در اداره ثبت اختراعات ایالات متحده ثبت کرد تا مشکلی پیش نیاید.

 

اولین فیلم میکی موس توسط دیزنی

اولین نمایش کشتی بخار ویلی نه تنها برای شخصیت بلکه برای معرفی صدا یک نقطه عطف در تاریخ انیمیشن بود. این فیلم فقط هفت دقیقه بود و ماجرایی ساده داشت. میکی در یک کشتی بخار است که برای کاپیتان دردسر و هرج و مرج ایجاد می‌کند.

نوآوری عمده این کارتون صدای هماهنگ‌اش بود – چیزی که اکنون آن را بر روی فیلم‌ها کاری آسان می‌دانیم. برای اولین بار، موسیقی متن فیلم با عملکردهای روی صفحه مطابقت داشت و شخصیت‌هایی با صدای و موسیقی به نوعی حرکت می‌کردند. موسیقی این کارتون توسط یک ارکستر ۱۷ قطعه‌ای شامل نوازنده سازدهنی و سه مرد جلوه صوتی تهیه شده است. گرچه نمی‌توان با اطمینان گفت، اما بیشتر انیمیشن‌ها احتمالاً توسط ایورکس، زیر نظر دقیق دیزنی، ساخته شده که صداپیشگی همه شخصیت‌ها را نیز خود او بر عهده داشته است. کشتی بخار ویلی بعد از اولین نمایش خود در شهر نیویورک تماشاچیان زیادی را به خود جذب کرد و به یک شخصیت شناخته شده در جهان تبدیل شد. امروزه، شخصیت میکی موس یکی از تصاویر پرکاربرد برای محصولات و تبلیغات است.

روند ساخت شخصیت میکی موس در گذر زمان

 

روند تکامل شخصیت میکی موس

در طول سال ها، میکی موس چندین تغییر در شکل ظاهری و شخصیت خود را تجربه کرده است. در سال‌های ابتدایی خود، شیطنت میکی بیشتر شبیه موش، با بینی بلند و نوک تیز، چشمان سیاه، بدن کوچک و پاهای دوک دار و دم بلند بود. والدین در ابراز دلسردی از سخاوت‌های میکی در کارتون‌ها بیانیه نوشتند و شکایت داشتند که میکی هیچ الگویی برای کودکان نیست.

فرد مور، یک انیماتور دیزنی وارد عمل شد تا تصویر فیزیکی میکی و شخصیت او را اصلاح کند. این تغییر تدریجی اما قابل توجه بود. چشمان میکی بزرگ شده و مردمک چشم به او افزوده شد تا او را بیانگر و شبیه به زندگی کند. گوش‌های او گردتر و برجسته‌تر، بینی او کوتاه شده و بدنش کوتاه، صورتش جوان‌تر و کودکانه‌تر شد. از همه مهمتر، میکی نگرش گستاخی خود را کنار گذاشت و به یک موش شاد، خنده دار، مودب و مهربان تبدیل شد. الگوی بسیار قابل قبول‌تری برای بزرگترین طرفدارانش یعنی کودکان. امروز میکی موس شخصیتی جهانی و بسیار دوست داشتنی است که قلب و روح سازمان دیزنی به حساب می‌آید. سالانه میلیون‌های عروسک میکی موس و بازی‌های مربوط به آن ساخته و با استقبال فرآوانی از سوی کودکان مواجه می‌شود.

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*

بازگشت به بالا