چگونه ریسک بازی کنیم؟ راهنمای بازی رومیزی Risk

آموزش بازی ریسک Risk

بازی رومیزی ریسک Risk

ریسک یک بازی رومیزی فرمان‌روایی جهانی است که بر روی یک نقشه به سبک ناپلئونی از جهان بازی می‌شود. نشانه‌های رنگی مختلفی بر روی نقشه‌ی این بازی وجود دارد که در آن نیروهای نظامی ژنرال‌های مخالف را نشان می‌دهد. بازی ریسک برای اولین بار توسط آلبرت لاموریس، کارگردان فرانسوی ایده‌پردازی و سپس در سال ۱۹۵۷ توسط برادران پارکر در فرانسه منتشر شد. دو سال بعد با نام ‘Risk! The Continental Game’ این بازی دارای یک تخته رنگ روشن و اشکال چوبی ساده و رنگی شد که نمایانگر ارتش‌های مختلفی بود. این تغییر یک اتفاق ویژه به حساب آمد و مجموعه متنوعی از بازیکنان به آن اضافه شدند. پس از ارائه مدل‌های مختلف از آن و پیچیدگی‌های بیشتر، محبوبیتش طی چندین دهه افزایش پیدا کرد و آموزش بازی ریسک در میان مردم رایج شد.

در سال ۲۰۰۸، هاسبرو نسخه به روز شده بازی کلاسیک تخته‌ای Risk را منتشر کرد. نسخه جدیدتر شامل قطعات سبک و انتزاعی، به صورت فلش‌ کارت‌هایی با اندازه‌های مختلف است كه نشان دهنده حركت نیروهاست. این بازی همچنین برای اولین بار شامل شهرها، پایتخت‌ها، اهداف و پاداش‌های اصلی و جزئی شد. این موارد علاوه بر حفظ قابلیت دسترسی بازیکنان جدید، عنصر جدیدی از پیچیدگی را به بازی اضافه کرد. در ادامه نحوه‌ی بازی ریسک را آموزش خواهیم داد:

راهنما و آموزش بازی ریسک Risk

• تجهیزات بازی ریسک

تخته بازی: تخته بازی ریسک نقشه‌ای از ۶ قاره است که در مجموع به ۴۲ منطقه تقسیم شده است. هر قاره با رنگی متفاوت به تصویر کشیده شده و هر یک شامل ۴ تا ۱۲ سرزمین در مرزهای خود است. اعداد در امتداد لبه پایین یا جنوبی تخته نشان دهنده تعداد ارتش‌هایی‌ست که شما برای مجموعه کارت‌هایی که با آن‌ها تجارت می‌کنید دریافت خواهید کرد.

ارتش‌ها: شش مجموعه کامل ارتش وجود دارد که هر کدام شامل ۳ نوع هستند:

  1. پیاده = ۱ ارتش
  2. سواره نظام = ۵ ارتش (پیاده نظام)
  3. توپخانه = ۱۰ پیاده یا ۲ سواره نظام

بازی با قطعات پیاده نظام آغاز می‌شود، اما بعداً در بازی می‌توانید این قطعات را با توجه به ارزش‌های مربوطه در بالا با اسب سواری یا توپخانه (یا گالری برای توپخانه) عوض کنید.

کارت‌ها: ۴۲ کارت وجود دارد که در هر کدام از آن‌ها یک منطقه و تصویر پیاده نظام، سواره نظام یا توپخانه مشخص شده است. دو کارت “وحشی” وجود دارد که با هر سه عکس مشخص شده، اما هیچ قلمرویی وجود ندارد.  ۱۲ کارت Secret Mission که فقط در Secret Mission Risk استفاده می‌شوند. کارت‌های Secret Mission را در صورت بازی نکردن با آن می‌توانید تغییر دهید.

 

راه اندازی و آغاز بازی ریسک

ریسک نیاز به برنامه‌ریزی قبل از شروع بازی دارد. قرارگیری اولیه ارتش‌ها، نبردهای بعدی بازی را تعیین می‌کند. برای شروع ، یک رنگ را انتخاب کنید. بسته به تعداد بازیکنان بازی، تعداد ارتش را بر این اساس توزیع کنید.

  1. ۳ بازیکن = هر کدام ۳۵ ارتش
  2. ۴ بازیکن = هر کدام ۳۰ ارتش
  3. ۵ بازیکن = هر کدام ۲۵ ارتش
  4. ۶ بازیکن = هر کدام ۲۰ ارتش

۲ بازیکن ارتش‌ها را به طور متفاوت توزیع می‌کنند. به طور کلاسیک، بازیکنان هر کدام ۵۰ ارتش داشتند. با این حال، تفسیرهای مدرن از بازی هر کدام فقط ۴۰ ارتش به آن‌ها می‌دهد و یک قلمرو بی‌طرف با ۴۰ ارتش دیگر ایجاد می‌کند. این‌ها ارتش‌های دفاعی فقط برای هر دو بازیکن هستند و هرگز برای حمله استفاده نمی‌شوند. وقتی یک بازیکن به کشور بی‌طرف حمله می‌کند، بازیکن دیگر تاس را برای آن کشور می‌ریزد.

تعداد اولیه ارتش باید جلوی بازیکنان جمع شود. برای تعیین بازیکن اول یک تاس بریزید. هر کسی که بالاترین تعداد را بیاورد با گرفتن یک قطعه پیاده نظام و قرار دادن آن در یک کشور آغاز و در نتیجه ادعای قلمرو خود را بیان می‌کند. درآمد حاصل از بازی به سمت چپ می‌رود.
اکنون همه به نوبه خود یک ارتش را در مناطق اشغال نشده قرار می‌دهند. ادامه دهید تا تمام مناطق مدعی داشته باشند. پس از ادعای تمام سرزمین‌ها، هر بازیکن یک ارتش اضافی را به هر سرزمینی که اشغال می‌کند، قرار می‌دهد. این کار را ادامه دهید تا ارتش همه به پایان برسد. هیچ محدودیتی در تعداد ارتش‌هایی که می‌توانید در هر قلمرو بازی کنید وجود ندارد.
کارت‌های خطر را بهم بزنید، آن را به صورت روبرو کنار تخته قرار دهید. این کار پایه اصلی قرعه کشی است. بازیکنی که اولین ارتش را قرار داده نیز اولین نوبت را می‌گیرد.

نحوه حمله در بازی ریسک و قوانین آن

 

نحوه‌ی بازی ریسک 

چرخش‌ها شامل تلاش برای تصرف قلمرو دشمن و شکست دادن ارتش‌های حریف شما است. پیروزی موفقیت‌آمیز در نبردها به برنامه‌ریزی دقیق و حرکات جسورانه بستگی دارد. برای پیروزی باید هنگام تقویت موقعیت‌های دفاعی خود، در زمان مناسب حمله کنید.

سه مرحله چرخش

  1. بدست آوردن و استقرار ارتش های جدید
  2. در صورت انتخاب ، با چرخاندن تاس حمله می کنید
  3. تقویت موقعیت خود

موقعیت‌یابی ارتش‌های جدید بسیار مهم است. در ابتدای هر پیچ، با در نظر گرفتن موارد زیر تعداد ارتش‌های جدیدی را که باید به مناطق شما اضافه شود محاسبه کنید:

  1. چند سرزمین را اشغال می‌کنید؟
  2. ارزش قاره‌های کنترل شده شما
  3. مقدار مجموعه‌های همسان کارت‌های ریسک مورد معامله
  4. قلمرو به تصویر کشیده شده مسابقه در کارت

سرزمین‌ها: در ابتدای هر پیچ، از جمله اولین نوبت خود، تعداد سرزمین‌های اشغال شده را بشمارید و بر سه تقسیم کنید (بدون توجه به باقی مانده). پاسخ کل ارتش‌هایی است که باید دریافت کنید. شما همیشه حداقل ۳ ارتش خواهید داشت حتی اگر در حال حاضر کمتر از ۹ قلمرو را اشغال کرده باشید. مثال: اگر ۱۴ قلمرو را اشغال کنید، ۴ ارتش به دست می‌آورید.

قاره‌ها: در ابتدای هر پیچ، شما همچنین به ازای هر قاره‌ای که کنترل می‌کنید ارتش دریافت خواهید کرد. برای کنترل یک قاره باید تمام مناطق درون آن را اشغال کنید. در گوشه پایین سمت چپ صفحه بازی یک نمودار وجود دارد که تعداد ارتش‌های دریافتی شما در هر قاره را مشخص می‌کند.

درآمد: در پایان چرخشی که منجر به کسب حداقل یک قلمرو جدید می‌شود، حداقل یک کارت ریسک کسب خواهید کرد. هدف کارت‌های ریسک جمع‌آوری مجموعه‌ای از ۳ کارت است: ۳ کارت با همان طرح (۳ پیاده، ۳ گاو کوهی، ۳ توپخانه)، یکی از هر ۳ طرح یا هر ۲ به علاوه یک کارت وحشی.

خرید و فروش کارت برای ارتش: مجموعه‌های همسان ممکن است براساس تعداد کل مسابقات معامله شده برای تعداد بیشتری از ارتش‌ها معامله شود. برای ارجاع سریع مسابقات را در زیر تابلو نگه دارید.

  1. مجموعه اول – 4 ارتش
  2. ست دوم – 6 ارتش
  3. مجموعه سوم – 8 ارتش
  4. مجموعه چهارم – 10 ارتش
  5. ست پنجم – 12 ارتش
  6. مجموعه ششم – 15 ارتش

پس از ست ششم، هر مسابقه اضافی که معامله شود ۵ ارتش اضافی ارزش دارد. به عنوان مثال، مجموعه هشتم معامله شده به شما ۲۵ ارتش می‌دهد. اگر هر یک از مناطق اشغال شده در یکی از سه کارت به تصویر کشیده شود، ۲ ارتش اضافی دریافت خواهید کرد. هر دو ارتش باید در قلمرو مربوطه مستقر شوند.

حمله در بازی ریسک

بخش مهمی از آموزش بازی ریسک به نحوه‌ی حمله‌ی حساب شده شما بستگی دارد. پس از قرار دادن ارتش‌های خود می‌توانید حمله را انتخاب کنید. هدف از حمله تصرف یک سرزمین با شکست دادن تمام ارتش‌های اشغالگر آن است. نبردها با ریختن تاس انجام می‌شود. اگر نمی‌خواهید حمله کنید، تاس را به بازیکن سمت چپ خود منتقل کنید. با این حال، هنوز هم می‌توانید موقعیت خود را تقویت کنید.

در هر زمان ممکن است به حمله یا حمله پایان دهید. اگر حداقل موفق به تصرف یک قلمرو شده‌اید، یک کارت ریسک را از سبد قرعه کشی بکشید. مهم نیست که چه تعداد از مناطق با موفقیت تصرف شده است، شما فقط می‌توانید هر نوبت یک کارت بکشید.

قوانین حملات:

  1. شما فقط می‌توانید به مناطقی حمله کنید که به مناطق خود را دسترسی پیدا می‌کنند یا با یک خط تیره به آن متصل می‌شوند.
  2. شما باید حداقل دو ارتش در سرزمینی که از آن حمله می‌کنید داشته باشید.
  3. شما می‌توانید به حمله به یک سرزمین ادامه دهید تا زمانی که تمام ارتش آن از بین برود، یا می‌توانید حمله خود را به مناطق دیگر مجاور منتقل کنید. به هر تعداد از مناطق که می‌خواهید حمله کنید.

نحوه‌ی حمله:

شروع کنید و اعلام کنید که کجا قصد حمله دارید و از کدام قلمرو حمله می‌کنید. تاس را مقابل حریف خود بریزید. قبل از حرکت، هم شما و هم طرف مقابل باید تعداد تاس‌هایی را که قصد دارید بریزید را اعلام کنید و هردوی شما همز‌مان تاس بریزید.
مهاجم، ۱، ۲ یا ۴ تاس قرمز می‌ریزد. مهاجم باید حداقل یک لشکر بیشتر از مقدار تاس‌هایی که می‌ریزد داشته باشد.
مدافع ۱ یا ۲ تاس سفید را می‌ریزد. برای ۲ تاس، مدافع باید دو یا چند ارتش در قلمرو خود داشته باشد.

تصمیم‌گیری برای نبرد:

بالاترین قالب نورد را مقایسه کنید. اگر مهاجم بالاتر باشد، مدافع یک ارتش را از دست می‌دهد. برعکس، اگر مدافع بالاتر باشد، مهاجم یک ارتش را از قلمرو مورد حمله از دست می‌دهد. اگر هر دو بیش از یکبار تاس ریختند، بالاترین جفت بعدی را مقایسه کنید و قوانین یکسانی را اعمال کنید. در صورت تساوی، مدافع همیشه برنده است. همچنین، مهاجم هرگز نمی‌تواند بیش از دو ارتش در هر بار از دست بدهد.

مناطق اشغالی:

پس از شکست آخرین ارتش دشمن، شما به آن قلمرو رسیدید و باید فوراً آن را اشغال کنید. سرزمین جدید را با اضافه کردن حداقل تعداد ارتش‌هایی که در آخرین نبرد تاس آورده‌اند، اشغال کنید. شما باید حداقل یک ارتش را در سرزمینی که از آن حمله کرده‌اید بگذارید. در طول بازی، هر سرزمین باید حداقل دارای یک ارتش باشد.

حذف حریف:

اگر حریف خود را با شکست دادن آخرین ارتش از بین ببرید، با کارت‌های ریسک را که جمع کرده‌اید برنده می‌شوید.

  1. شما باید بیش از شش کارت داشته باشید. کمتر از دو کارت صحیح نیست.
  2. اگر کارت ریسک، از تسخیر یک قلمرو، پس از برنده شدن یک کارت مخالف شما را بیش از ۶ کارته کند، باید در نوبت بعدی کارت را معامله کنید.

تقویت موقعیت خود:

دیگر نکته مهم در آموزش بازی ریسک هشدار برای تقویت موقعیت شماست. هر نوبت می‌تواند با سنگربندی پایان یابد. این کار توسط برخی از بازیکنان “حرکت آزاد” در نظر گرفته می‌شود. برای تقویت بیشتر، به تعداد ارتش خود را از یکی از مناطق خود به یکی از مناطق مجاور منتقل کنید. هنگام حرکت ارتش‌ها، باید حداقل یکی را پشت سر بگذارید.

برنده شدن در بازی ریسک

برای برنده شدن در این بازی، شما باید تمام بازیکنان دیگر را حذف کنید و تمام ۴۲ منطقه را اشغال کنید.

1
دیدگاه‌های نوشته

*
*

    فربد 1400-03-29 پاسخ

    لطفا ترجمه دفترچه بازی هم بزارید

بازگشت به بالا