راهنمای بازی های هدف دار و سرگرم کننده برای کودکان

راهنمای بازی های هدف دار و سرگرم کننده برای کودکان

بچه‌های کوچک مخصوصا بین یک تا سه سال همیشه دوست دارند چیزهای جدید را کشف کنند. کودکان در این زمان بهترین موقعیت ذهنی و فیزیکی را دارند که یاد بگیرند و مهارت‌های خود را تقویت کنند. بچه‌ها ذات کنجکاوی دارند. از پدرومادرشان سوال‌های زیادی می‌کنند و دنیای اطرافشان را کاوش می‌کنند. به همین دلیل بازی های هدف دار و سرگرم کننده می‌تواند به آن‌ها این توانایی را بدهد تا انرژی خود را تخلیه کنند و همزمان مهارت‌های شناختی و ذهنی‌شان رشد کند. در این مورد اگر بازی مناسب سن و روحیه‌ی کودک انتخاب شود، قطعا تاثیر مثبتی بر روی رفتار و اعمال او خواهد گذاشت.

بازی‌های آموزشی، هدف دار و سرگرم کننده برای کودکان و والدین

تعامل با دیگران برای کودک اغلب از طریق بازی کردن ایجاد می‌شود.جایی که با همبازی‌های خود درگیر می‌شوند، اطلاعات بازی را به دست می‌آورند و سعی می‌کنند برنده این بازی بشوند. همان‌طور که اشاره کردیم بازی مناسب می‌تواند توانایی‌هایی جسمی و عاطفی کودک شما را تقویت کند. در این مرحله والدین هم باید به کودک خود کمک کنند تا از طریق بازی رشد کند. تقریباً همه‌چیز در این بازی کردن‌ها می‌تواند یک ماجراجویی سرگرم کننده باشد. در اینجا چند فعالیت ساده و سرگرم‌کننده برای والدین و کودکان آورده شده است که پیشنهاد می‌کنیم آن‌ها در کنار هم انجام دهید.

۱. نقطه‌بازی و رد یابی حروف

یکی از ساده‌ترین بازی‌هایی که کودکان همراه با والدین خود می‌توانند انجام دهند نقطه بازی است. کودکان علاقه دارند که اشکال متقاوت و حتی عجیب و غریبی بر روی کاغذ بکشند. آن‌ها می‌خواهند هر چه در ذهن دارند را به دیگران نشان دهند. بنابراین بهتر است پدرومادر این توانایی را با کشیدن چند نقطه مربوط به شکلی خاص روی کاغذ تقویت کنند. از کودک بخواهید که که نقاط را به هم وصل کند تا شکل مورد نظر را بدست آورده و پس از رنگ آمیزی‌اش کنند. می‌توانید این نقاط را به شکل حروف قرار دهید تا اعداد و کلمات را نیز از این طریق یاد بگیرند.

۲. پازل بازی کنید

پازل بازی کردن تنها برای بزرگسالان و نوجوانان نیست. کودکان می‌توانند هنگام حرکت قطعات پازل و قرار دادن آن‌ها در نقاط صحیح، مهارت‌های حرکتی خوبی کسب کنند. به دنبال پازل‌هایی با تکه‌هایی باشید که دارای گیره هستند تا استفاده از آن را برای دستان کوچک کودک راحت کنید. این فعالیت همچنین صبر و بردباری، صفتی کلیدی در تمام مراحل زندگی را به آن‌ها می‌آموزد.

۳. مطابقت اشکال

در این سن، کودکان باید نام اشکال ساده را بدانند. والدین می‌توانند با اشاره به اشکال موجود در دنیای اطراف، به فرزندان خود کمک کنند تا نام آن‌ها را یاد بگیرند. یک اسباب بازی ممکن است به شکل یک مربع یا یک توپ یا یک دایره باشد. بهتر است وقتی می‌خواهند با این اسباب بازی‌ها بازی کنند شکل و نوع آن را بدانند. پیشنهاد می‌کنیم برای این کار فلش کارت‌هایی شبیه به این اشکال درست کنید. چند دایره، مربع، قلب، بیضی شکل و غیره ایجاد کنید. کارت‌ها را با هم مخلوط کنید و بچه‌های خود را تشویق کنید تا شکل‌های درست را با هم مطابقت دهند.

۴. یک بازی اطلاعاتی را امتحان کنید

هنگام رفتن به پیش دبستانی، بچه‌های کوچک باید چند مورد اصلی از اطلاعات شخصی خود و خانواده را بدانند. والدین می‌توانند با انجام بازی های هدف دار و سرگرم کننده مختلف به فرزندان خود در یادگیری نام کامل، آدرس، نام والدین و شماره تلفن‌ها کمک کنند. کارت‌هایی را با حروف نام فرزندان خود برش دهید و سپس از آن‌ها بخواهید تا کارت‌ها را به نام صحیح تنظیم کنند. حتی می‌توانید آهنگی را بخوانید که همه این اطلاعات را در یک مکان لیست کند. ملودی به آن‌ها کمک می‌کند تا اطلاعات را به صورت ریتم‌دار به خاطر بسپارند.

۵. به فصول سال توجه کنید

بچه ها اغلب بدون توجه به آب و هوا عاشق بیرون رفتن هستند! برای آموزش فصول به کودکان خود از این موارد استفاده کنید. درباره آنچه اتفاق می‌افتد برای مثال هنگامی که بهار به تابستان می‌رسد یا زمستان برف می‌بارد به آن ها توضیح دهید. از آنچه فرزندان‌تان متوجه می‌شوند، مانند تغییر دما یا ریزش برگ، بپرسید. از آن‌ها بخواهید که دلایل این اتفاق را حدس بزنند.  فصول یک موضوع مهم برای درک است و حتی ممکن است باعث شود بچه‌های کوچک لباس خود را برای رفتن به پیش دبستانی راحت انتخاب کنند زیرا آن‌ها دیگر می‌دانند چرا کت یا چکمه‌های بارانی لازم خواهند داشت!

جمع‌بندی …

این بازی‌های ساده اما مهم باید با کودک از طرف خانواده انجام شود. شما نزدیک‌ترین فرد به کودک هستید. آن‌ها نیاز به تعامل از طریق بازی دارند تا مهارت‌های مهم زندگی را بیاموزند. بهترین زمان برای یادگیری چنین توان‌مندی‌هایی هم سنین پیش از مدرسه است. بنابراین از آن‌ها بخواهید تا وقت‌شان را با شما بگذرانند تا از این طریق باهم بازی‌های هدف دار و سرگرم کننده داشته باشید.

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*

بازگشت به بالا